Nyhet: Toyota Land Cruiser 48V

Nå er den blitt litt hybrid

Den legendariske terrengvognen er blitt mildhybrid og i samme åndedrag har den norske importøren sikret seg flere biler. 

VADEDYBDE: Generatoren er plassert høyt på motorblokken for å sikre at bilen fortsatt har en vadedybde på opptil 70 centimeter. 
Publisert

Nye Toyota Land Cruiser kom sent i 2024, men hensynet til Toyotas totale CO2-utslipp gjorde at det kom et svært begrenset antall Land Cruiser til elbil- og annerledeslandet Norge.

Begrensningen skyldes i bunn og grunn det såkalte CAFE-reglementet - Corporate Average Fuel Emissions. Det vanker enorme bøter dersom bilprodusentene overskrider det totale utslippsmålet som er fastsatt av EU. 

Nå kommer imidlertid Land Cruiser også som mildhybrid og i den anledning har importøren sikret seg 40 ekstra biler for levering innen utgangen av 2025. Den fås med fem eller syv seter.

TERRENGMESTER: 21,5 centimeter bakkeklaring, lavserie og en bråte innstillinger for terrengkjøring hører med. 

Høyt på blokka

Motoriseringen i Land Cruiser 48V innebærer at turbodieselen på 2,8 liter og den åttetrinns automatkassa har fått selskap av en elektrisk generator som erstatter den tradisjonelle dynamoen, samt et 48V litiumion hybridbatteri og omformer.

Generatoren er plassert høyt på motorblokken for å sikre at bilen fortsatt har en vadedybde på opptil 70 centimeter.  Den kan også trekke like tungt, 3500 kilo. Hengerfeste koster 20 490 kroner. 

PRISER: Den koster 1 915 000 kroner som femseter, og 1 951 000 som syvseter. 
ENORM PLASS: Felles alle setene ned, er lasteplassen enorm. 

Noe mer effekt

Batteriet har 13 celler og en kapasitet på 4,3 Ah. Det veier 7,6 kilo og påfører dermed bilen lite ekstra vekt. Batteriet er kompakt og plassert under et deksel i bagasjeromsgulvet for å minimere innvirkning på lasteplass. Ved full lading kan batteriet gi opptil 12 kW ekstra effekt og 65 Nm dreiemoment ved start.

Batteriet og omformeren er beskyttet mot vanninntrengning og får luft fra bilens front. Et filter hindrer støvoppsamling og en vifte beskytter mot ytelsestap ved høye temperaturer.

Noen fordeler

Ifølge Toyota gir mildhybridsystemet raskere og stillere motorstart med mindre rykk, noe som gir en mer komfortabel kjøreopplevelse i trafikk. Ved kjøring i oppoverbakke holder systemet bremsetrykket til tilstrekkelig dreiemoment er generert, for en jevn start. På flat mark kompenserer systemet for overflødig dreiemoment ved motorstart.

SMIDIGERE: Ifølge Toyota gir mildhybridsystemet raskere og stillere motorstart med mindre rykk.

Åpnet for bestilling

Det er åpnet for bestilling av nye Land Cruiser Hybrid 48V i Norge, for levering i fjerde kvartal i år. Den koster 1 915 000 kroner som femseter, og 1 951 000 som syvseter. 

– Interessen for nye Land Cruiser har vært overveldende, og vi er glade for å kunne bekrefte at Norge får en ekstra tildeling på 40 personbiler med levering i år. Den nye Land Cruiser Hybrid 48V byr på en kjøreopplevelse som er bedre enn noensinne, samtidig som den beholder den robuste og kapable karakteren som har gjort modellen legendarisk, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

TEKNISKE DATA

Toyota Land Cruiser 2,8 MHEV diesel GX 5-seter

Motor, cm³: 2755

Effekt, hk: 204

Dreiemoment, Nm: 500

Girkasse: 8-trinns automat

Egenvekt, kg: 2415

Lengde/bredde/høyde, cm:  493/198/193

Akselavstand, cm: 285

Bakkeklaring, cm: 21,5

Vadedybde, cm: 70

Bagasjerom, liter: 1032 - 1895

Tilhengervekt, kg:  3500

Taklast, kg: 80

Standard dekkdimensjon:  265/60R20

Forbruk, WLTP l/mil:  1,08

CO₂-utslipp WLTP, g/km:  282

0–100 km/t, fabrikk, sek: 12,3

Toppfart, km/t: 170

Pris, fra kr: 1 915 000

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn