Test: Silver Condor Cabin

Spiser sjømil i ekspressfart uten at forbruket går helt amok

Nye Silver Condor Cabin kommer med et krystallklart konsept: En lynrask transportbåt. Godt hjulpet av Hondas nye V8-motor.

RASK: Med Hondas nye V8-motor på 350 hk, sparker Silver Condor Cabin godt fra seg.
Publisert

Helt ny av året, med debut på båtmessen i Helsinki i februar, er dette en viktig og spennende nyhet blant Silvers aluminiumsmodeller. Med et skarpt skrog på drøyt åtte meter er båten velegnet for komfortable langstrekk.

Det får jeg erfare på testdagen, med vind i grenseland mellom frisk bris og liten kuling. Krappe skjærgårdsbølger har fått hissige skumtopper og er en utmerket utfordring for Silver Condor Cabin.

Båten lar seg ikke be to ganger: En skarp V-bunn skjærer mykt gjennom bølgetoppene, mens skroglengden jafser i seg to bølger i slengen, slik at du klyver over bølgedalene.

FINT SKROG: Slankt, god V-bunn og fin vektfordelig. Det gir bra kjørekomfort selv på en blåsete dag. 

Forbløffende komfortabelt

Førerplassen ligger ganske langt forut og ville vært utsatt for bølgeslag om ikke båten hadde hatt den fine gangen.

Fordelen med fremskutt hytte er bra vektfordeling. Dermed er det ingen planingsterskel, og du kan tilpasse farten til de rådende forhold og passasjerenes ønsker.

Du kan gli rolig i 10-15 knop, eller bruke det store fartspotensialet i Hondas V8-motor på 350 hester, med toppfart på nesten 50 knop.

LUKE: Den hører med i standardpakken og slipper inn masse lys og luft.

Det er fort, og det slanke skroget blir lekent når du passerer 45 knop. Da må du treffe riktig med trimvinkelen på motoren og holde utkikk etter overraskende bølger, ellers kan det bli noen travle sekunder bak rattet.

Med rolige bølgeforhold er fartsområdet mellom 30-40 knop forbløffende komfortabelt. Da spiser båten sjømil i ekspressfart uten at forbruket går helt amok.

Midt på 20-tallet nøyer den seg med 1,1-1,2 liter per nautisk mil, hyggelige tall størrelse og kraft tatt i betraktning.

Et akterdekk til begjær

Styrehytta er hentet fra Silvers søstermerke TG, og har plass for inntil seks personer. Utsynet er bra, men det aller beste er førerplassen. Her kler du nærmest på deg båten og sitter støtt med all viktig betjening innen rekkevidde.

Fører- og passasjersete kan bestilles med demping. Gjennomgang mellom for- og akter går som normalt gjennom hytta, med smart skyvedør akter. Smale dollbord og takrekker gjør det mulig å bevege seg på siden av båten ved fortøyning.

STORT: Akterdekket har fin lasteflate og kroker for å stroppe fast det du frakter.

Baugområdet har fine trinn i på hver side og steg i baugen lettere å komme om bord samt stige i land. Det er også sitteplass for et par stykker på baugbenken.

Selv om det er dørkplass til litt last forut, er akterdekket paradegrenen for slikt. Det måler 199x176 cm og har et areal på 3,5 kvadratmeter.

OPPBEVARING: Fastmonterte bokser på akterdekket er ekstrautstyr. Kan også brukes som sittebenk.

Lastekroker i dørken gjør det enkelt å sikre lasten. Som ekstrautstyr får du fastmonterte oppbevaringskasser. De kan også brukes som sitteplasser.

Med vannskibøyle er det også trygt å bevege seg ute på plattingene ved motoren i sjøgang.

Les ogsåTest: TG 7.9: Bak et nøkternt design skjuler det seg en forbløffende god båt

Obligatorisk utstyr

Båten har helt greit standardutstyr, der mange nok vil sette pris på det store soltaket. Da blir det enklere å akseptere styrehyttekonseptet de dagene solen skinner, og temperaturen minner om sommer.

Jeg liker at båten er temmelig målrettet på transportoppgaven både konsept- og utstyrsmessig. Forsøker man å få på plass for mange elementer, vanner det lett ut båtens virkelige styrke.

SJØDYKTIG: En skarp V-bunn skjærer mykt gjennom bølgetoppene, mens skroglengden jafser i seg to bølger i slengen.

Varmer, baugpropell, LED-lyskaster forut og arbeidslampe på akterdekket, er viktig for helårsbruk. Trimflaps, enten manuelle eller automatiske, er det obligatorisk å krysse av for i utstyrslisten.

Slankt skrog og styrehytte, pluss muligheten for skjevlast av passasjerer og bagasje gjør det til en dyd av nødvendighet. Hvis du ikke liker å kjøre på skrå, da.

DATA: Tekniske data og testdata for Silver Condor Cabin.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 43 2025