Test: Silver Puma BRz

Dette er mye båt for pengene

En rimelig båt med hyggelig innredning og spreke sjøegenskaper. Det liker vi godt, selv om bakgrunnshistorien er litt spesiell. 

SPREK: Silvers bowrider byr på spenstige sjøegenskaper og gode sitteplasser
Publisert

Vi må starte med et lite tilbakeblikk:  I 2016 ble den nye Yamarin 81 DC lansert. Først ut i rekken av flere nye Yamarin-modeller, alle med spennende og moderne linjer fra norske Eker Design AS.

Slik gikk det likevel ikke, for store deler av Yamarins forhandlerapparat syntes design og fargevalg ble et altfor stort brudd med den konservative stilen Yamarin hadde gjort suksess med siden tidlig 2000-tall. 

Gikk ikke i glemmeboken

Dermed var det duket for en voldsom opprydningsaksjon i produktplanene hos Yamarin. Men det skulle snart vise seg at de fine båtene fra Eker Design slett ikke gikk i glemmeboken.

Finske Silver hadde nemlig behov for å oppdatere sin serie av glassfiberbåter, og kjøpte rettighetene til 81 DC og de øvrige modellene Yamarin hadde skrotet.

LETTVINT: Gode trinn og fin pulpit gjør det trygt å balansere om bord med handleposen. 

Gjenbruk er en god ting, og jeg lurer på om Yamarin var litt raske på labben da de kastet Eker-modellene over bord.

Ja, de var futuristiske i 2016, men nå i 2025 ser i alle fall testbåten – en Silver Puma BRz – bare moderne og fin ut.

Mens Yamarins nærmest konkurrent 59 BR i mine øyne virker temmelig konservativ. Og da er vel begge de finske produsentene fornøyd.

Deilig med kraftig motor

Med den litt spesielle opprinnelseshistorien for Silver Puma unnagjort, kan vi ser nærmere på hva denne minste modellen i serien har å by på. Her har du en bowrider i en populær størrelse med lengde på 5,9 meter og et relativt slankt skrog på 2,1 meter. Båten passer til motorstørrelse fra 80-115 hk, og siden den importeres til Norge av Erling Sande AS regjerer Suzuki på hekken.

RYDDIG: Førerplassen har fornuftig utforming og kartplotter i siktlinjen. Du kan også få 12-tommers skjerm, men nitommer fungerte helt fint. 

Testbåten er utstyrt med 115-hester og det er verdt å merke seg at det er noen viktige forskjeller på denne og 80-, 90- og 100-hesterne.

Alle er firesylindrete, men 115 hk har volum på 2,05 liter, mens de mindre utgavene nøyer seg med 1,5 liter. Det gir vesentlig mer kraft enn bare de ekstra hestene. At 115 hk er drøyt 30 kilo tyngre, betyr neppe noe særlig for kjøreopplevelsen.

Flere faktorer gjør denne motoriseringen til fullklaff på Silver Puma BRz. Skroget, uten steglister for øvrig, liker seg når det får fart over bølgene.

Vi klokker inn en toppfart på kjappe 40 knop, noe skroget tåler fint og gir deg ordentlig fartsfølelse bak spakene.

Den kommer i for seg allerede rundt 30 knop, og da er lydnivået mer behagelig og forbruket rundt 30 prosent lavere. 

FIN LØSNING: I baugen er det klassisk bowrider med en god sitteplass på hver side. God sklisikring i trinn og på dørk.

Båten har en ganske markert planingsterskel, men kan leveres med trimplan som ekstrautstyr.

Selv uten det går Puma fint og billig rundt 20 knop, der forbruket faller ned mot 0,5 l per nautisk mil. Da holder tanken på 115 liter lenge mellom hvert marinabesøk. 

I bølgene

I det store og hele er vi godt fornøyd med hvordan Silver Puma BRz fikser typiske bølgeforhold for en slik båttype. Den tar hekksjøer og normal fjordsjø mykt.

GJENNOMGANG: Dør og vindu holder det lunt og tørt i cockpit. 

I mer åpent farvann tar den unna halvmetersbølger uten dramatikk, så lenge du holder farten rundt 20 knop.

Skal vi sette fingeren på noe, så blir det merkbar skrogstøy hvis du kjører fort i småbølger.

Nå er ikke det helt ukjent for andre modeller i denne størrelsen og prisklassen, men greit å være klar over. 

Førerplassen er utstyrt med en lettbetjent nitommers Raymarine Axiom kartplotter med ekkolodd, og er ellers oversiktlig med et behagelig armlene for gir/gass-armen.

Sportssetene for skipper og copilot har vippepute i forkant, samt god sidestøtte med tilstrekkelig totalkomfort. 

SKILLER SEG UT: Vi synes båten tar seg pent ut på vannet. Grei passasje mellom cockpit og baug, pluss bulkefender i baugen.

Behagelig aktersofa

I akterdelen av cockpit har Silver satset på sofa i full bredde med puter rundt det hele.

Dagens båtmote dikterer passasje på en eller begge sider, men det går til en viss grad utover sitteplass og -komfort. Det slipper du her, men smarte trinn på hver side i forkant av sofaen gir likevel enkel ut- og innstigning.

Store tau- eller dreggrom drar seg ut i bakkant av cockpit, der du også har badeplattform og -stige. 

Den enkleste veien ut og inn av båter er fra baugen, der du har gode trinn rett forut og til sidene. I tillegg er det sitteplass til en person på hver side, slik at båten holder det bowrider-navnet lover.

HYGGELIG: Innredningen er tradisjonell, men det gir også topp sittekomfort med godt utnyttet aktersofa. 

Vindskjermen er akkurat passe både med tanke på båtens utseende og skjerming i cockpit.

Det er gjennomgang i midten, tilstrekkelig bred og tett de fleste. Den nedre døren er en enkel konstruksjon, men gjorde jobben uten plett og lyte i vår testperiode. 

I forrige utgave av Vi Menn Båt uttalte en av ekspertene vi spurte om båtmarkedet at såkalte overliggere kunne være gunstige kjøp nå i starten av 2025-sesongen. D

et er nettopp Silver Puma BRz et godt eksempel på, siden mange forhandlere har fjorårsbåter inne til hyggelige priser.

Eksempelvis koster båten slik vi testet den 399 000 kroner, og om vi ikke skal oppfordre til løp og kjøp, får du utvilsomt mye båt for pengene til den prisen. 

GODE EGENSKAPER: Silver Puma BRz byr på mange av de gode egenskapene du forventer deg av en bowrider på rundt seks meter

Vi Menn Båt mener:

Silver Puma BRz byr på mange av de gode egenskapene du forventer deg av en bowrider på rundt seks meter. Her er det fin plass for fire-seks personer på hyggetur, i tillegg er båten morsom og rask hvis noen har lyst til å sjekke hårfestet. Legg til moderne utseende, god sittekomfort og gunstig pris.

DATA: Tekniske data og testdata for Silver Puma BRz.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 29 2025