Test: Silver Puma BRz
Dette er mye båt for pengene
En rimelig båt med hyggelig innredning og spreke sjøegenskaper. Det liker vi godt, selv om bakgrunnshistorien er litt spesiell.

Vi må starte med et lite tilbakeblikk: I 2016 ble den nye Yamarin 81 DC lansert. Først ut i rekken av flere nye Yamarin-modeller, alle med spennende og moderne linjer fra norske Eker Design AS.
Slik gikk det likevel ikke, for store deler av Yamarins forhandlerapparat syntes design og fargevalg ble et altfor stort brudd med den konservative stilen Yamarin hadde gjort suksess med siden tidlig 2000-tall.
Gikk ikke i glemmeboken
Dermed var det duket for en voldsom opprydningsaksjon i produktplanene hos Yamarin. Men det skulle snart vise seg at de fine båtene fra Eker Design slett ikke gikk i glemmeboken.
Finske Silver hadde nemlig behov for å oppdatere sin serie av glassfiberbåter, og kjøpte rettighetene til 81 DC og de øvrige modellene Yamarin hadde skrotet.

Gjenbruk er en god ting, og jeg lurer på om Yamarin var litt raske på labben da de kastet Eker-modellene over bord.
Ja, de var futuristiske i 2016, men nå i 2025 ser i alle fall testbåten – en Silver Puma BRz – bare moderne og fin ut.
Mens Yamarins nærmest konkurrent 59 BR i mine øyne virker temmelig konservativ. Og da er vel begge de finske produsentene fornøyd.
Deilig med kraftig motor
Med den litt spesielle opprinnelseshistorien for Silver Puma unnagjort, kan vi ser nærmere på hva denne minste modellen i serien har å by på. Her har du en bowrider i en populær størrelse med lengde på 5,9 meter og et relativt slankt skrog på 2,1 meter. Båten passer til motorstørrelse fra 80-115 hk, og siden den importeres til Norge av Erling Sande AS regjerer Suzuki på hekken.

Testbåten er utstyrt med 115-hester og det er verdt å merke seg at det er noen viktige forskjeller på denne og 80-, 90- og 100-hesterne.
Alle er firesylindrete, men 115 hk har volum på 2,05 liter, mens de mindre utgavene nøyer seg med 1,5 liter. Det gir vesentlig mer kraft enn bare de ekstra hestene. At 115 hk er drøyt 30 kilo tyngre, betyr neppe noe særlig for kjøreopplevelsen.
Flere faktorer gjør denne motoriseringen til fullklaff på Silver Puma BRz. Skroget, uten steglister for øvrig, liker seg når det får fart over bølgene.
Vi klokker inn en toppfart på kjappe 40 knop, noe skroget tåler fint og gir deg ordentlig fartsfølelse bak spakene.
Den kommer i for seg allerede rundt 30 knop, og da er lydnivået mer behagelig og forbruket rundt 30 prosent lavere.

Båten har en ganske markert planingsterskel, men kan leveres med trimplan som ekstrautstyr.
Selv uten det går Puma fint og billig rundt 20 knop, der forbruket faller ned mot 0,5 l per nautisk mil. Da holder tanken på 115 liter lenge mellom hvert marinabesøk.
I bølgene
I det store og hele er vi godt fornøyd med hvordan Silver Puma BRz fikser typiske bølgeforhold for en slik båttype. Den tar hekksjøer og normal fjordsjø mykt.

I mer åpent farvann tar den unna halvmetersbølger uten dramatikk, så lenge du holder farten rundt 20 knop.
Skal vi sette fingeren på noe, så blir det merkbar skrogstøy hvis du kjører fort i småbølger.
Nå er ikke det helt ukjent for andre modeller i denne størrelsen og prisklassen, men greit å være klar over.
Førerplassen er utstyrt med en lettbetjent nitommers Raymarine Axiom kartplotter med ekkolodd, og er ellers oversiktlig med et behagelig armlene for gir/gass-armen.
Sportssetene for skipper og copilot har vippepute i forkant, samt god sidestøtte med tilstrekkelig totalkomfort.

Behagelig aktersofa
I akterdelen av cockpit har Silver satset på sofa i full bredde med puter rundt det hele.
Dagens båtmote dikterer passasje på en eller begge sider, men det går til en viss grad utover sitteplass og -komfort. Det slipper du her, men smarte trinn på hver side i forkant av sofaen gir likevel enkel ut- og innstigning.
Store tau- eller dreggrom drar seg ut i bakkant av cockpit, der du også har badeplattform og -stige.
Den enkleste veien ut og inn av båter er fra baugen, der du har gode trinn rett forut og til sidene. I tillegg er det sitteplass til en person på hver side, slik at båten holder det bowrider-navnet lover.

Vindskjermen er akkurat passe både med tanke på båtens utseende og skjerming i cockpit.
Det er gjennomgang i midten, tilstrekkelig bred og tett de fleste. Den nedre døren er en enkel konstruksjon, men gjorde jobben uten plett og lyte i vår testperiode.
I forrige utgave av Vi Menn Båt uttalte en av ekspertene vi spurte om båtmarkedet at såkalte overliggere kunne være gunstige kjøp nå i starten av 2025-sesongen. D
et er nettopp Silver Puma BRz et godt eksempel på, siden mange forhandlere har fjorårsbåter inne til hyggelige priser.
Eksempelvis koster båten slik vi testet den 399 000 kroner, og om vi ikke skal oppfordre til løp og kjøp, får du utvilsomt mye båt for pengene til den prisen.

Vi Menn Båt mener:
Silver Puma BRz byr på mange av de gode egenskapene du forventer deg av en bowrider på rundt seks meter. Her er det fin plass for fire-seks personer på hyggetur, i tillegg er båten morsom og rask hvis noen har lyst til å sjekke hårfestet. Legg til moderne utseende, god sittekomfort og gunstig pris.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 29 2025