Test: Renault 5 E-Tech electric
Humørspreder med fornuften i behold
Elektriske Renault 5 er like kul som den ser ut.

Renault 5 hadde verdenspremiere i 1972 på bilutstillingen i Genève. Bilen var rimelig, og enkelt fortalt en slags moderne Renault 4 medsuper fjæringskomfort og en helt annen kjørefølelse enn trauste tyskere eller temperamentsfulle italienere.
Renault 5 ble en suksess og ble produsert helt til 1985. Da var mer enn 5,5 biler solgt på fem kontinenter.
52 år etter debuten i Genève var det klart for et nytt kapittel med Renault 5. Igjen verdenspremiere i Genève, og igjen handlet det om en billig bil, men denne gangen helt elektrisk.
Renault 5 E-Tech electric er det fulle navnet, og designet er inspirerte av forgjengeren, særlig andre generasjon av Renault 5.
Enkelte elementer er også inspirert av den forjettede Turbo-versjonen, som forsetene.

Bra utstyrt
Elektriske Renault 5 er 392 centimeter lang og dermed rundt 40 centimeter lengre enn 1972-versjonen. Den kommer i to batteriutgaver, 40 eller 52 kWt. Med 40 kWt er rekkevidden 311 kilometer (WLTP) og prislappen 250 000 kroner.
Vi har imidlertid kjørt versjonen med 52 kWt- batteri til 299 900 kroner. Med utstyrsnivå Techno er rekkevidden 411 kilometer (WLTP).
Techno omfatter tilfredsstillende mye utstyr, og det mest nærliggende er å plusse på en pakke til 9900 kroner som gir flere assistansesystemer, som blant annet parkeringssensorer foran, bak og på sidene i stedet for kun bak.
Et Harman Kardon-anlegg med åtte høyttalere og subwoofer til 8900 kroner frister også.

R5 kommer standard med Green Pop-metalliclakk, som ikke er ueffen, men bilen vi kjørte hadde den enda frekkere Yellow Pop-lakken til 9900 kroner ekstra.
18-tommers Chrono aluminiumsfelger til 3900 kroner ekstra hadde den også.
Humørspreder
Elektriske Renault 5 er som nye Renault 4 en svært vellykket forvaltning av arven. Det er ikke vanskelig å se hvilke modeller de er inspirert av og retro-grepet er ikke bare dill.
Et morgengrettent modus forsvinner raskt med R5 på gårdsplassen. Å kjøre den har virkning som humør-boost.
Selv ikke den evinnelige køen på Ring 3, alskens lusekjøring, eller stadig hyppigere eksempler på uortodoks kjøreatferd greier å ødelegge stemningen.

En egenvekt på 1537 kilo er langt mer enn originalen, men for fluevekt på regne i elbil-virkeligheten. I kombinasjon med fint tunet styring og understell, er R5 like morsom på kjøre som den ser ut.
150 hester er ikke all verden, men det er nok til at R5 varter opp med spinn og en lite dose «torque steer» fra stillestående. Herlig!
Bilen oppleves akkurat så kvikk som designet signaliserer, og er sporty nok til at man kan ha det riktig så gøyalt på landeveien - innenfor fartsgrensene.
500 kilo hengervekt
Om R5 er et friskt pust i et hav av fornuftige, men ganske kjedelige elbiler, så appellere den ikke kun til følelsesregisteret.
En tilhengerkapasitet på 500 kilo er en sjeldenhet i denne klassen. Avtakbart hengerfeste koster 15 000 kroner ekstra.
Bagasjerommet, som riktignok har en ganske høy lasteterskel, tar 326 liter.


Bilen er også klargjort for V2L ( Vehicle to Load), som betyr at du kan bruke den til å lade mindre elektrisk utstyr. Adapter til V2L koster 3900 kroner ekstra.
Ladekapasitet
Maks hurtigladekapasitet er 100 kW, og på en ladeøkt bruker vi 32 minutter fra 15 prosent batterikapasitet og 47 kilometer rekkevidde til 80 prosent og 233 kilometer rekkevidde. Snitteffekten lå da på 63 kW.

Med mye variert kjøring ender vi på et snittforbruk på 1,6 kWt per mil, som gir 325 kilometer rekkevidde
Google-basert infotainment
Infotainment-systemet er som i Megane og Scenic basert på Google. Dermed er det sømløst å bruke mange av mobilappene som du antakelig er godt kjent med fra før av, som Google Maps. Du kan også bruke Apple CarPlay.
Instrumentpanelet glir over i en 26 centimeter bred multimediaskjerm som er vinklet mot føreren. Under skjermen finnes luftventiler og en rad med knapper for kliomakontroll.

Senterkonsollen har koppholdere og oppbevaringsrom, to USB-C-kontakter og induksjonslader med sklisikker matte for mobiltelefon.
Topp sittekomfort
Forsetene har manuell justering, men komforten er av kjent, fransk varemerke. Rattet har godt grep og er kledd i mykt, imitert skinn. Rattvarme er standard på Techno og rattknappene er lette å betjene.
En litt uelegant pussighet i et ellers innbydende førermiljø er hele tre hendler på høyre side: gir, vindusvisker og en enhet for lydkilde.

Bilen har forskjellige kjøremodus, som du velger med en knapp på rattet. Her har Renault lånt litt fra Ferrari og utstyrt rattet med en slags «manettino», en bryter (kalt MultiSense) som du velger kjøremodus med. Velger du sportsmodus, endres gassresponsen og styringen.
Vi Menn Bil mener:
Det noe lekent ved R5 som savner sidestykke i en gravalvorlig og temmelig kjedelig elbil-verden. R5 vekker følelsesregisteret, men fornuften er ivaretatt. Den er kanskje ikke et opplagt førstevalg for familier, men bør være en soleklar kandidat som bil nummer to.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn