Førsteinntrykk: Alpine A390
Den kommer med tre elmotorer, firehjulsdrift og forbikjøringsmodus
Produsenten omtaler den som en «racerbil i dress», men de praktiske egenskapene er ikke glemt.

Vi begynner med et tilbakeblikk. Det startet for 70 år siden, i 1955. Da ble Société Anonyme à Responsabilité Limitée Alpine grunnlagt av rallykjøreren Jean Rédélé som bygger modellen A106 basert på Renault 4 CV.
I 1962 bygde samme Rédélé en knapt 800 kilo tung bil med glassfiberkarosseri på rørramme.
Alpine 110 var lav, trang, og den midtmonterte motoren sørget for at den var lumsk å kjøre.
Trolig lo deler av publikummet da svenske Ove Andersson stilte opp i Monte Carlo med lille Alpine A110 i 1971.
Latteren stilnet raskt. Alpine vant. To år senere ble pallen teppebelagt med samme modell.
Alpine vant flere ganger over storheter som Porsche, Ford og Lancia i FIA World Rally Championship. I tillegg knuste de konkurrentene i det prestisjetunge 24-timers billøpet Le Mans i 1978.
Suksessen med første generasjon Alpine A110 ble fulgt opp med en etterfølger, med kallenavn Berlinette fra 1965 til 1977. I 1969 ble fabrikken i Dieppe i åpnet.

– Fabrikken var nesten tom
I 1995, 40 år etter oppstarten, trillet siste Alpine ut av fabrikklokalene i Normandie. Alpine hadde vært en del av Renault siden 1973, og fabrikken begynte i stedet å produsere biler for Renault-gruppen. Om selve Alpine ble det stille, helt til 2012 da det ble vist tegninger av en ny A110.


Den ble satt i produksjon i 2017. Designerne hadde ikke latt legendariske A110 gå glemmeboken. De fire frontlyktene, den buede bakruten og eksosrøret minnet sterkt om rallybilen som på 70-tallet rystet godt vante rivaler. Likevel: Etter noe ståhei ble det nok en gang temmelig stille.
I september 2020 besøkte Renault-boss Luca de Meo fabrikken i Dieppe.
– Fabrikken var nesten tom. Alt sto stille. Alpine hadde ingen nye biler på gang, og Formel 1 ble ikke ansett som noe annet enn en utgiftspost, minnes de Meo.
Helt ny modell
Nå skjer det ting. Nylig kom A290, en Alpine-versjon av Renault 5 med opptil 220 hestekrefter og egen understellstuning.
Alpine skal lansere hele syv nye elektriske modeller de neste årene. Første virkelig egenproduserte, er A390. Den hadde nylig verdenspremiere i Dieppe der Vi Menn Bil var til stede.

Det dreier seg om en 4,6 meter lang og kompakt crossover med 89 kWt batteri, opptil 470 hestekrefter og 808 Nm, 0-100-akselerasjon på 3,9 sekunder, stort bagasjerom, hengervekt på 1600 kilo, skinnseter - og firehjulsdrift. Og ikke et hvilken som helst.
Tre elmotorer
Den kommer med tre elmotorer. Én foran og to bak. De bakre elmotorene virker uavhengig på hvert sitt hjul. Det dreier seg ifølge Alpine om en helt variabel firehjulsdrift der alle kreftene kan sendes bakover, kontrollert av en elektronisk styringsenhet.

De to bakre elmotoren jobber uavhengig, men ECU-enheten styrer hvor mye krefter som til en hver tid skal virke på hvert hjul for best mulig kjøreegenskaper og grep. Ingen hjul bremses. I sving vil typisk hjulet i yttersving få mer kraft enn hjulet i innersving. Kraftfordelingen justeres elektronisk basert på parametere som styrevinkel og hastighet.

Forbikjøringsmodus
Det skal ikke så mye fantasi til for å ane at dette borger for morsomme kjøreopplevelser. Alpines fokus er vekt, lav vekt, noe som er en utfordring med elbiler og tunge batteripakker. 4WD-oppsettet med to elmotorer bak og torque vectoring på bakakselen er et hovedtiltak for å kamuflere egenvekten på 2,1 tonn.

At A390 har et eget track-modus viser at Alpine mener alvor. Boost-modus har den også, som Alpine kult nok kaller forbikjøringsmodus, som gir maks ytelse i 10 sekunder. Det er ikke snakk om DRS, men aerodynamikk og kanalisering av luft har vært et annet fokusområde i utviklingen av A390.

To versjoner
A390 kommer i to versjoner, GT og GTS, begge med 89 kWt batteri anvendelig kapasitet. Effektuttaket skiller. GTS leverer 470 hestekrefter og et dreiemoment på 808 Nm, mens tallene for GT er 400 hestekrefter og 605 Nm.
20-tommers felger kledd med Michelin-dekk er standard, men bilen kan også leveres med 21-tommers smidde felger med snøflak-design. Den kommer med 365 mm ventilerte bremseskiver med sekstemplede kalippere.


Nappa-skinn og karbon
Store deler av interiøret er kledd med ekte skinn, du kan sågar få Sabelt-seter kledd med Nappa, og her finnes også elementer av ekte karbon. Den høye senterkonsollen er inspirert av A110 og har de samme tre store girknappene som den hekkmotoriserte sportsbilen.
I tillegg har midtkonsollen trådløs ladeplate, koppholder og oppbevaringsrom. Den store berøringsskjermen og den fine raden med fysiske knapper for klimakontroll kjenner vi igjen fra Renault.

Et lydanlegg med 13 høyttalere og subwoofer i den ene siden av bagasjerommet er levert av franske Devialet. Fra dem kan du få kunstig motorlyd i sanntid, som innebærer at lyden justeres etter kjøremønsteret ditt. I Alpine Sport-lydmodus er det innslag av A110.
Skru av ESP-en
Rattet har varme og er kledd med Nappa-skinn. Det er tykt og godt å holde i, har flat underside og er utstyrt med de etter hvert så sedvanlige knappene for cruisekontroll med automatisk avstandsholder, stemmekontroll, telefon og menyoppsettet på det digitale instrumentpanelet.


I tillegg er det utstyrt med en rød knapp for forbikjøringsmoduset, en knapp for graden av regenerering og Multisense-bryteren som du velger kjøremodus med. Foruten banemodus finnes øko, normal, sport og individuell.

I modusene normal, sport og bane justeres karakteren på Alpine Active Torque Vectoring-systemet på bakakselen, den elektroniske stabilitetskontrollen og traction. Det er også mulig å skru av ESP-en helt, noe mange foretrekker særlig ved banekjøring.
Til Norge
A390 produseres ved fabrikken i Dieppe sammen med A110. Alpine regner med å starte kundeleveringer i utvalgt land før jul. Norske kunder må trolig vente til våren 2026. Prisen er ikke klar, men Alpine anslår mellom 65 000 og 67 000 euro.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn