Førsteinntrykk: Peugeot E-208 GTi
Peugeot GTi er tilbake
Rett i forkant av det legendariske 24-timersløpet på Le Mans, trakk Peugeot duken av en ny GTi.

Selv om Volkswagen var først med å lansere en kompaktbil med GTi-emblem, så er akronymet uløselige knyttet til Peugeot også, takket være legendariske 205 GTi. Versjonen med 1,9-liters motor er det nok mange som rangerer over selveste Golf GTi. 205 GTi ble introdusert med 1,6-liters motor i 1984, som ble etterfulgt av en 1,9-liter i 1986.
Samme som Alfa
Nå har Peugeot blåst liv i GTi-arven. Resultatet er elektriske E-208 GTi, som ble avduket på selveste Le Mans, en dag før startskuddet for det sagnomsuste 24-timersløpet.

Selv om det ikke lenger handler om en hissig forbrenningsmotor og at den dermed neppe blir like distinkt som 205 GTi var for sin tid, så lover de tekniske dataene godt.

Les også: Prøvekjørt: Alfa Romeo Junior Veloce: Gjør seg både på landeveien - og i oppkjørselen
Den har samme elmotor og batteri som konsernslektning Alfa Romeo Junior Veloce: 280 hester og 345 Nm. Null til hundre skal den greie på 5,7 sekunder, som er et par tideler raskere enn Alfa-en.
54 kWt-batteriet skal holde til en rekkevidde opptil 350 kilometer, som er litt lengre enn det oppgitte tallet for den hvasse Alfa-en, som er en naturlig konkurrent. I tillegg nevnes Mini og Alpine A290.

Mekaniske differensial
Ifølge Peugeot har E-208 GTi det beste forholdet mellom effekt og vekt i sitt segment: 5,7 kilo per hestekraft, noe som i tilfelle innebærer at den veier omtrent det samme som Alfa-en: Omkring 1596 kilo. For å sette ting i perspektiv: 205 GTi 1,9 hadde 130 hester, men veide 800 kilo.

Sammenlignet med standard E-208 har Peugeot Sport-ingeniørene gjort enkelte grep med chassiset. GTi-versjonen har bredere sporvidde, 5,6 centimeter foran og 2,7 centimeter bak. I tillegg er den senket tre centimeter.
Den kommer med støtdempere med hydrauliske endestoppere, Michelin Pilot Sport Cup 2-dekk i dimensjonen 215/40-18, stabilisatorstag bak og en mekanisk låsbar limited slip-differensial på forakselen som styrer momentfordelingen mellom forhjulene.
Den kommer med forskjellige kjøremoduser som justerer karakteren på blant annet styremotstand og gassrepons. I Sport-modus skrus førerassistansesystemer av samtidig som iveren til den elektroniske stabilitetskontrollen (ESP) jekkes ned, noe som skal gi mer følelse av sportsbil, på for eksempel på banen.


Sportsseter med Alcantara
Innvendig er mye å kjenne igjen fra E-208, men hele førermiljøet er pimpet opp i GTi-spesifikk rødfarge. GTi-versjonen kommer dessuten med noen fete sportsseter i Alcantara. Det lille rattet er også trukket med Alcantara samt perforerte skinn.

Nettopp størrelsen på rattet og den lave plasseringen, slik at man ser instrumentene over rattet, nevner Peugeots talsmenn som et unikt salgsargument for E-208 GTi.
Den spesielle rattposisjonen er Peugeots mest spesifikke kjennetegn siden det ble introdusert med 308 i 2014. Det gir en helt særegen kjøreopplevelse, som kan være uvant i begynnelsen, men vi utelukker ikke at det er perfekt match med E-208 GTi.
Les også: Test: Peugeot 308 e-HDi: Peugeot 308 viser hvordan en cockpit anno 2014 skal se ut
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn