Førsteinntrykk: Peugeot E-208 GTi

Peugeot GTi er tilbake

Rett i forkant av det legendariske 24-timersløpet på Le Mans, trakk Peugeot duken av en ny GTi. 

PÅ LE MANS: Peugeot E-208 GTi ble avduket på selveste Le Mans, dagen før starten på det legendariske 24-timersløpet, der Peugeot stilte i Hypercar-klassen med hybride Peugeot 9X8.
Publisert

Selv om Volkswagen var først med å lansere en kompaktbil med GTi-emblem, så er akronymet uløselige knyttet til Peugeot også, takket være legendariske 205 GTi. Versjonen med 1,9-liters motor er det nok mange som rangerer over selveste Golf GTi. 205 GTi ble introdusert med 1,6-liters motor i 1984, som ble etterfulgt av en 1,9-liter i 1986.

Samme som Alfa

Nå har Peugeot blåst liv i GTi-arven. Resultatet er elektriske E-208 GTi, som ble avduket på selveste Le Mans, en dag før startskuddet for det sagnomsuste 24-timersløpet.

GTI-ARVEN: 40 år etter 205 GTi er Peugeot tilbake med en GTi. Mange hadde sikkert ønsket seg en forbrenningsmotor med turbo, men det dreier seg selvsagt som en helt elektrisk variant. 

Selv om det ikke lenger handler om en hissig forbrenningsmotor og at den dermed neppe blir like distinkt som 205 GTi var for sin tid, så lover de tekniske dataene godt.

STANDARD: Disse 18-tommers felgene er standard. 

Les også: Prøvekjørt: Alfa Romeo Junior Veloce: Gjør seg både på landeveien - og i oppkjørselen

Den har samme elmotor og batteri som konsernslektning Alfa Romeo Junior Veloce: 280 hester og 345 Nm. Null til hundre skal den greie på 5,7 sekunder, som er et par tideler raskere enn Alfa-en. 

54 kWt-batteriet skal holde til en rekkevidde opptil 350 kilometer, som er litt lengre enn det oppgitte tallet for den hvasse Alfa-en, som er en naturlig konkurrent. I tillegg nevnes Mini og Alpine A290. 

BATTERI: E-208 GTi kommer med et batteri med 54 kWt bruttokapasitet. 

Mekaniske differensial

Ifølge Peugeot har E-208 GTi det beste forholdet mellom effekt og vekt i sitt segment: 5,7 kilo per hestekraft, noe som i tilfelle innebærer at den veier omtrent det samme som Alfa-en: Omkring 1596 kilo. For å sette ting i perspektiv: 205 GTi 1,9 hadde 130 hester, men veide 800 kilo.

GTI-RØDT: Interiøret oser GTi. 

Sammenlignet med standard E-208 har Peugeot Sport-ingeniørene gjort enkelte grep med chassiset. GTi-versjonen har bredere sporvidde, 5,6 centimeter foran og 2,7 centimeter bak. I tillegg er den senket tre centimeter. 

Den kommer med støtdempere med hydrauliske endestoppere, Michelin Pilot Sport Cup 2-dekk i dimensjonen 215/40-18, stabilisatorstag bak og en mekanisk låsbar limited slip-differensial på forakselen som styrer momentfordelingen mellom forhjulene.

Den kommer med forskjellige kjøremoduser som justerer karakteren på blant annet styremotstand og gassrepons. I Sport-modus skrus førerassistansesystemer av samtidig som iveren til den elektroniske stabilitetskontrollen (ESP) jekkes ned, noe som skal gi mer følelse av sportsbil, på for eksempel på banen. 

SKJERM OG KNAPPER: Knapperaden under berøringsskjermen er både kul og praktisk.
SÆRTREKK: Det lille og lavt plasserte rattet er en Peugeot-spesialitet. 

Sportsseter med Alcantara

Innvendig er mye å kjenne igjen fra E-208, men hele førermiljøet er pimpet opp i GTi-spesifikk rødfarge.  GTi-versjonen kommer dessuten med noen fete sportsseter i Alcantara. Det lille rattet er også trukket med Alcantara samt perforerte skinn.

KOMFORT OG SPORT: Råfete sportsseter trukket med Alcantara. De lever opp til GTi-konseptet: Sporty, men komfort nok for hverdagsbruk.

Nettopp størrelsen på rattet og den lave plasseringen, slik at man ser instrumentene over rattet, nevner Peugeots talsmenn som et unikt salgsargument for E-208 GTi. 

Den spesielle rattposisjonen er Peugeots mest spesifikke kjennetegn siden det ble introdusert med 308 i 2014. Det gir en helt særegen kjøreopplevelse, som kan være uvant i begynnelsen, men vi utelukker ikke at det er perfekt match med E-208 GTi. 

Les også: Test: Peugeot 308 e-HDi: Peugeot 308 viser hvordan en cockpit anno 2014 skal se ut

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn