Prøvekjørt: Renault 4 E-Tech Electric
Så stilig kan det gjøres
Renault viser nok en gang evnen til smart forvaltning av arven.

På kort tid har den norske bilparken fått påfyll av to forfriskende innslag i form av Alfa Romeo Junior og Renault 5. Snart kommer også Renault 4, den mest praktiske av trioen.
Som med R5 har Renault kikket bakover for å hente inspirasjon til elektriske R4. Denne gangen til den enkle modellen som ble vist frem for publikum for første gang i Grand Palais i forbindelse med bilutstillingen i Pars i oktober 1961.
Da produksjonen opphørte i 1994 var 8 135 424 biler produsert, som gjør Renault 4 til verdens tredje mest solgte bil etter VW Boble og Fords T-modell.
Det er et sjansespill og balanseøvelse å spinne videre på modeller med ikonisk status, men Renault demonstrerer igjen at de behersker balansegangen. Elektriske R4 er nok et vellykket retrogrep.
– Det finnes mange elbiler som gjør det du liker, men få du vil elske, uttaler Renaults nederlandske designsjef Laurens van den Acker.
– Det ville vært for kjedelig å bare gjøre en elbil av Captur, sier Fabrice Cambolive CEO i Renault.

Prisene klare
Originale Renault 5 ble lansert i 1972 som et mer raffinert alternativ til 4-modellen. Denne gangen er rekkefølgen omvendt, men som før er R4 litt større enn R5. I nåtidens tilfelle: 414 centimeter mot 392 centimeter. R4 er dermed bare bitte litt kortere enn Megane.

Nye «Quatrelle» kommer med akkurat samme batteristørrelser og motorisering som R5, der versjonen med 52 kWt er den mest interessante fordi den har best rekkevidde, 409 kilometer. Med 40 kWt-batteri og 320 kilometer rekkevidde koster bilen fra 271 980 kroner.
Med det større batteriet er startprisen 321 980 kroner, der den dyreste med versjonen med canvas-tak koster fra 361 980 kroner.
Les også: Bilklassiker: Enkel oppskrift på suksess: Da legendariske Renault 5 rullet ut på veiene
Prima i byen
Vi har nylig prøvekjørt bilen i Portugal. Med 52 kWt-batteri under gulvet har du 150 hester og et dreiemoment på 245 Nm tilgjengelig.
Toppfarten er 150 km/t og null til 100 km/t skal den greie på 8,2 sekunder. Ingen racer, men størrelsen, vekten og chassiset gjør at R4 oppleves både kvikk og morsom på svingete bakveier.
I tillegg er den helt prima ved bykjøring på grunn av god sikt i alle retninger, en bredde på 180 centimeter, en rikelig mengde elektronisk hjelpere, og understellets fine vekting mellom sport og komfort.


Kunsten å lage fint interiør
Setene har stoff- eller skaitrekk, avhengig av utstyrsnivå, og god polstring gir bekvem sittekomfort. Forsetene har manuelt justering, i tillegg har førersetet en knapp for korsryggstøtte.
Bakseteplassen er naturlig nok begrenset, men muligheten til å stikke føttene under forsetene, gjør det likevel mulig å finne en brukbart sittestilling for en person med en høyde rundt 180 centimeter.

Førermiljøet har mange av de samme elementene som R5, Megane og Scenic, og Renault viser at en rimelig bil ikke trenger å ha simpelt interiør. Det er stilig - og praktisk, som for eksempel raden med fysiske knapper for ventilasjon under den 25 centimeter brede berøringsskjermen, som har innebygd Google.


Dermed kan du sømløst bruke mange av mobilappene som du antakelig er godt kjent med fra før av, som Google Maps. Du kan også bruke Apple CarPlay. Hvis vi skal pirke litt, så er det litt voldsomt med hele tre hendler på høyre side av rattet.
Les også: Test: Renault Scenic E-Tech og Peugeot E-3008: Filer vekk rekkeviddeangsten


Modusvelger på rattet
Senterkonsollen har oppbevaringsrom, to koppholdere, ladeplate med sklisikker matte for trådløs lading, 12V-uttak og to USB-C-porter. Også fra baksetet er det tilgang på to USB-C-porter.
Bilen har forskjellige kjøremodus, som du velger med Multisense-bryteren på rattet. Velger du sportsmodus, blir gassreponsen litt hissigere. Dessuten øker rattmotstanden et hakk. R4 har også et snømodus som struper momentet for å reduserer sjansen for spinn.
Med en «girhendel» foran rattet kan du aktivisere enpedalskjøring. Da øker regenereringen såpass kraftig at behovet for å bruke bremsepedalen reduseres.


Praktiske egenskaper
Elektriske Renault 4 er en snerten og praktisk bil. Bagasjerommet tar 420 liter og under gulvet finnes en plastboks som kan løftes ut og spyles ved behov. Felles bakseteryggen med 60:40-splitt felles ned, øker lasteplassen til 1405 liter.
I tillegg kan ryggen på passasjersetet foran legges flatt slik at det er mulig å frakte en 2,2 meter lang gjenstand, som for eksempel en Billy-hylle eller surfbrett, ifølge Renault. R4 kan ha takstativ og kan trekke henger på 750 kilo.

Bakkeklaringen er på 18 centimeter, 3,5 centimeter høyere enn R5, og retro-grepene samt kraftige hjulbuer og plastlister gir den et barskt og distinkt utseende. Flere designdetaljer, kanskje særlig baklysene på den skrånende hekken og det lille vinduet mellom bakerste stolpene, sender tydelige signaler til originalen.
Snart bestilling
Bilen kommer i tre utstyrsnivåer og varmepumpe er standard på alle nivåer. Ved å bruke navigasjonen sørger elektronikken for mest mulig optimal ladetemperatur på batteriet når du er fremme ved ladestolpen.

Renault 4 kan bestilles fra 15. juni med full konfigurering, og de første bilene er ventet til Norge i månedsskiftet august-september.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn