Prøvekjørt: Renault 4 E-Tech Electric

Så stilig kan det gjøres

Renault viser nok en gang evnen til smart forvaltning av arven. 

I VINDEN: Elektriske Renault 4 koster fra 321 980 kroner med 52 kWt-batteri, som skal gi en rekkevidde rett over 400 kilometer.
Publisert Sist oppdatert

På kort tid har den norske bilparken fått påfyll av to forfriskende innslag i form av Alfa Romeo Junior og Renault 5. Snart kommer også Renault 4, den mest praktiske av trioen.

Som med R5 har Renault kikket bakover for å hente inspirasjon til elektriske R4. Denne gangen til den enkle modellen som ble vist frem for publikum for første gang i Grand Palais i forbindelse med bilutstillingen i Pars i oktober 1961.

Da produksjonen opphørte i 1994 var 8 135 424 biler produsert, som gjør Renault 4 til verdens tredje mest solgte bil etter VW Boble og Fords T-modell.

Det er et sjansespill og balanseøvelse å spinne videre på modeller med ikonisk status, men Renault demonstrerer igjen at de behersker balansegangen. Elektriske R4 er nok et vellykket retrogrep. 

– Det finnes mange elbiler som gjør det du liker, men få du vil elske, uttaler Renaults nederlandske designsjef Laurens van den Acker.

– Det ville vært for kjedelig å bare gjøre en elbil av Captur, sier Fabrice Cambolive CEO i Renault.

Les også: Elektriske Renault 5 representerer mye av svaret på utfordringene som den europeiske bilindustrien står overfor, mener Renault-bossen

IKONISK MODELL: Renault R4 E-Tech er inspirert av ikoniske Renault 4 som ble produsert fra 1961.

Prisene klare

Originale Renault 5 ble lansert i 1972 som et mer raffinert alternativ til 4-modellen. Denne gangen er rekkefølgen omvendt, men som før er R4 litt større enn R5. I nåtidens tilfelle: 414 centimeter mot 392 centimeter. R4 er dermed bare bitte litt kortere enn Megane.

KNAPPER: Med Multisense-knappen på rattet velger du kjøremodus. Smart rad med hurtigknapper under berøringsskjermen. 

Nye «Quatrelle» kommer med akkurat samme batteristørrelser og motorisering som R5, der versjonen med 52 kWt er den mest interessante fordi den har best rekkevidde, 409 kilometer. Med 40 kWt-batteri og 320 kilometer rekkevidde koster bilen fra 271 980 kroner. 

Med det større batteriet er startprisen 321 980 kroner, der den dyreste med versjonen med canvas-tak koster fra 361 980 kroner.

Les også: Bilklassiker: Enkel oppskrift på suksess: Da legendariske Renault 5 rullet ut på veiene

Prima i byen

Vi har nylig prøvekjørt bilen i Portugal. Med 52 kWt-batteri under gulvet har du 150 hester og et dreiemoment på 245 Nm tilgjengelig. 

Toppfarten er 150 km/t og null til 100 km/t skal den greie på 8,2 sekunder. Ingen racer, men størrelsen, vekten og chassiset gjør at R4 oppleves både kvikk og morsom på svingete bakveier.

I tillegg er den helt prima ved bykjøring på grunn av god sikt i alle retninger, en bredde på 180 centimeter, en rikelig mengde elektronisk hjelpere, og understellets fine vekting mellom sport og komfort.

STOFF: Komfortable seter med manuell justering og stofftrekk ... 
SKINNIMITASJON: ... eller med større flater med kunstig stoff som ser ut som skinn. 

Kunsten å lage fint interiør

Setene har stoff- eller skaitrekk, avhengig av utstyrsnivå, og god polstring gir bekvem sittekomfort. Forsetene har manuelt justering, i tillegg har førersetet en knapp for korsryggstøtte. 

Bakseteplassen er naturlig nok begrenset, men muligheten til å stikke føttene under forsetene, gjør det likevel mulig å finne en brukbart sittestilling for en person med en høyde rundt 180 centimeter. 

BRUKERVENNLIG: Innbydende og praktisk førermiljø. Litt voldsomt med hendler på høyre side av rattet. 

Førermiljøet har mange av de samme elementene som R5, Megane og Scenic, og Renault viser at en rimelig bil ikke trenger å ha simpelt interiør. Det er stilig - og praktisk, som for eksempel raden med fysiske knapper for ventilasjon under den 25 centimeter brede berøringsskjermen, som har innebygd Google. 

BEGRENSET: Beinplassen i baksetet er naturlig nok begrenset i en 414 centimeter lang bil. 
BATTERIBANK: Bilen er klargjort for V2L ( Vehicle to Load), som betyr at du kan bruke den til å lade mindre elektrisk utstyr. 

Dermed kan du sømløst bruke mange av mobilappene som du antakelig er godt kjent med fra før av, som Google Maps. Du kan også bruke Apple CarPlay. Hvis vi skal pirke litt, så er det litt voldsomt med hele tre hendler på høyre side av rattet. 

Les også: Test: Renault Scenic E-Tech og Peugeot E-3008: Filer vekk rekkevidde­angsten

PLASS: Bagasjerommet er på 420 liter, det samme som Nissan Ariya og Volvo EX40. 
Splitt: Bakseteryggen har 60:40-splitt. Skiluke mangler.

Modusvelger på rattet

Senterkonsollen har oppbevaringsrom, to koppholdere, ladeplate med sklisikker matte for trådløs lading, 12V-uttak og to USB-C-porter. Også fra baksetet er det tilgang på to USB-C-porter.

Bilen har forskjellige kjøremodus, som du velger med Multisense-bryteren på rattet. Velger du sportsmodus, blir gassreponsen litt hissigere. Dessuten øker rattmotstanden et hakk. R4 har også et snømodus som struper momentet for å reduserer sjansen for spinn.

Med en «girhendel» foran rattet kan du aktivisere enpedalskjøring. Da øker regenereringen såpass kraftig at behovet for å bruke bremsepedalen reduseres.

PLASTKASSE: Under gulvet finnes en plastkasse ... 
FOR SPYLING: ... som kan tas ut

Praktiske egenskaper

Elektriske Renault 4 er en snerten og praktisk bil. Bagasjerommet tar 420 liter og under gulvet finnes en plastboks som kan løftes ut og spyles ved behov. Felles bakseteryggen med 60:40-splitt felles ned, øker lasteplassen til 1405 liter. 

I tillegg kan ryggen på passasjersetet foran legges flatt slik at det er mulig å frakte en 2,2 meter lang gjenstand, som for eksempel en Billy-hylle eller surfbrett, ifølge Renault. R4 kan ha takstativ og kan trekke henger på 750 kilo.

TIL NORGE: Renault åpner for bestilling 15. juni. Leveringer i månedsskiftet august-september.

Bakkeklaringen er på 18 centimeter, 3,5 centimeter høyere enn R5, og retro-grepene samt kraftige hjulbuer og plastlister gir den et barskt og distinkt utseende. Flere designdetaljer, kanskje særlig baklysene på den skrånende hekken og det lille vinduet mellom bakerste stolpene, sender tydelige signaler til originalen.

Snart bestilling

Bilen kommer i tre utstyrsnivåer og varmepumpe er standard på alle nivåer. Ved å bruke navigasjonen sørger elektronikken for mest mulig optimal ladetemperatur på batteriet når du er fremme ved ladestolpen.

MED FIREHJULSDRIFT: Det er ikke utenkelig at R4 vil bli tilgjengelig med firehjulsdrift. Nylig viste Renault frem dette Renault 4 Savane 4x4-konseptet. 

 Renault 4 kan bestilles fra 15. juni med full konfigurering, og de første bilene er ventet til Norge i månedsskiftet august-september. 

Tekniske data:

Renault 4 med 40 kWt eller 52 kWt

Motor: EL EL

Batteri, kWt: 40/52

Effekt, kW/hk: 90/120 110/150 

Dreiemoment, Nm: 225 245

Egenvekt, kg: 1410 1462

Lengde/bredde/høyde, cm: 414/181/157 414/181/157 

Akselavstand, cm: 262 262

Bakkeklaring, cm: 18 18

Bagasjerom, liter: 420-1405 420-1405

Hengervekt, kg: 750 750

Standard dekkdimensjon: 195/60 R18 195/60 R18

Rekkevidde, WLTP km: 308 409

Maks ladehastighet (DC), kWt: 100 100

DC 100 kW charging station (15-80%): 30 min 30 min

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,47 1,51

0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,2 8,2

Toppfart, km/t:  150 150

Pris fra, kr: 271 980 321 980

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn