Test: Renault 4 E-Tech

Oppskriften fungerer fortsatt

På veien er det lurt å ta en kikk i bakspeilet. Renault 4 E-Tech beviser at det også kan fungere på nye biler. 

TRADISJONEN TRO: Den nye Renault 4 E-Tech holder seg tett på originalkonsept og -utseende. 
Publisert

Det er litt av en arv den nye, elektriske Renault 4-modellen skal følge opp. Originalen ble mellom 1961 og 1994 produsert i over åtte millioner eksemplarer.

Det praktiske konseptet, den enkle og rimelige konstruksjonen gjorde bilen populær også i utviklingsland, og i løpet av sine 33 år i produksjon ble Renault 4 bygget på 20 fabrikker i fire verdensdeler.

Renault 4 er regnet som den første femdørs kombimodellen. I dag hadde nok originalen, i likhet med sin moderne navnebror, havnet i klassen for kompakte crossover-modeller.

Utseendemessig er Renault 4 E-Tech forbløffende lik originalen – større selvsagt, men både i hovedtrekk og designdetaljer en svært vellykket gest til forgjengeren.

Les også: Prøvekjørt: Renault 4 E-Tech Electric: Så stilig kan det gjøres

IKONISK MODELL: Renault R4 E-Tech er inspirert av ikoniske Renault 4 som ble produsert fra 1961. Bildet er tatt i forbindelse med pressekjøringen i Portugal på vårparten 2025. 

Kvalitetsfølelsen overrasker

Den følelsen opphører ganske umiddelbart når du setter deg inn i den nye elektriske modellen. Renault 4 hadde gått av moten i Norge da jeg startet som motorjournalist tidlig på 80-tallet, så jeg kjørte den aldri på test.

KJENT FJES: Moderne lysteknikk til tross - det er ikke vanskelig å se hvor inspirasjonen stammer fra. 

I stedet fikk jeg mange minneverdige utflukter sammen med en god venn. Han hadde funnet en velbrukt Renault 4 på billigsalg, og den fungerte utmerket som «studentbil».

Fra førerplass er det ikke lenger mye som minner om «Rustne Renate», kallenavnet på den slitne 70-tallsmodellen med girspak i dashbordet, hengekøyefjæring og rusthull i toppen av forskjermene. De gjorde vindusspyler overflødig på regnfulle dager.

I stedet har dagens Renault 4 E-Tech tidsriktige display på førerplass, stramt fjæringsoppsett og en kvalitetsfølelse på linje med langt dyrere og renommerte merker.

MODERNE TIDER: Innvendig har Renault fornuftig nok kombinert moderne og tradisjonelle betjeningsløsninger. Legg merke til den kule baguettekurven. 

Personlig skulle jeg gjerne sett en mer klassisk fransk smidighet i hjulopphenget, slik Peugeot E-2008 har. I stedet får man heller være tilfreds med svært god retningsstabilitet, presise svingegenskaper og et behagelig støynivå. Tross noe vindstøy i motorveifart er Renault 4 faktisk på linje med gode familie-SUV’er.

Plassforhold

Det er selvsagt ikke plassforholdene, for med lengde på 4,14 meter er Renault 4 definitivt på den kompakte siden i dagens bilmarked. Høyde på 1,57 meter kompenserer delvis, og totalinntrykket er av en bil med brukbare plassforhold for fire personer.

TRIVELIG: Solid stofftrekk og relativt god sittekomfort i baksetet.

Bredden er den begrensende faktoren, benplass og takhøyde i baksetet holder for to voksne av normalstørrelse. Bagasjeplassen har typisk crossover-snitt; ganske kvadratisk og overrasker med lettlastet utforming, smart lagringsboks under gulvet, samt 420 liter volum.

Underholdene lettkjørt

Kompakte mål, vekt med fører på 1575 kilo og svært god oversikt fra førerplass gjør Renault 4 E-Tech til en usedvanlig lettkjørt elbil. En vanlig familie-elbil måler som regel over 4,5 meter og veier fort 2,3 tonn, og det er en svært merkbar forskjell.

På 1980-tallet veide en liten bil kun 750-800 kilo, men omsatt til dagens differanser, kjennes Renault 4 relativt sett ut som en småbil – i ordets positive forstand. Her hjelper også en fin betjeningsskjerm med Google i bunnen, mens hendler og knapper fortsatt tar seg av de viktigste funksjonene. 

EFFEKTIVT: Bagasjerommet er relativt rommelig, lettlastet og med oppbevaring under gulvet.  

Innen rekkevidde

I elbilsammenheng er ikke 110 kW/150 hk noe å sette utropstegn bak, men resultatet er likevel en kvikk bil – og ikke minst en der effekt og egenskaper kjennes velbalansert. Renault 4 E-Tech har forhjulsdrift, og vi er nå på en tid av året der underlaget ikke gir det beste grepet for akselerasjonstester.

Med litt hjulspinn i starten går 0-100 km/t på 9,1 sekunder, mot fabrikkstallene på 8,2 sekunder. Det er sannsynligvis innen rekkevidde på sommerføre. Viktigere er det at bilen har bra punch i typisk forbikjøringsfart, såpass at den som fossilmodell hadde gjort seg fortjent til en hissig bokstavkombinasjon på hekken.

Prisen for den rimeligste utgaven med batteri på 40 kWh og effekt 90 kW/120 hk starter på 280 000 kroner. Med 52 kWh batterikapasitet og 110/150 hk koster bilen fra 300 000 kroner, og finnes i utstyrsversjoner til 330 000 og 350 000 kroner. Renault 4 E-Tech har også et bra utvalg av ekstrautstyr og gode muligheter for individuell tilpasning.

FINE DETALJER: Det er mange bukk og nikk i retning av den originale Renault 4. De relativt slanke dekkene i dimensjon 195/60-18 kler bilen godt. 

Rekkevidde og lading

Vi kan som vanlig ikke stole altfor mye på rekkeviddetallene i WLTP-normen når den kjølige årstiden melder seg. Vår testbil skal klare 396 km, men under relativt snille vinterforhold rundt 0 grader ender vi på 280 km. Et forbruk på 1,8 kWh/mil gjennom våre 650 testkilometer er høyt for biltypen.

Minst bruker den på rolig landeveiskjøring (1,6 kWh/mil) og mest på motorvei og småkjøring (2,0 kWh/mil). Maks hurtigladefart er oppgitt til 100 kW og ladetid 30 minutter fra 15-80 prosent. Vi oppnår 82 kW maksimaleffekt og 31 minutter i det samme intervallet. 

AVVIK: Renault 4 E-Tech bruker mer energi enn en kompakt og lett elbil burde. Dermed blir det et merkbart sprik mellom reell og oppgitt rekkevidde.  

Vi Menn Bil mener:

Alle opplevelsene med Renault 4 på det glade 80-tallet, gjør at jeg gjerne tar en nostalgitripp i den nye Renault 4 E-Tech. Designsjarmen hadde ikke vart lenge hvis bilen ellers hadde vært middelmådig, men heldigvis har Renault fått til en moderne og tiltalende bil i kompakt crossoverformat. Det er lite å pirke på, men forbruket kunne med fordel ha matchet bil- og batteristørrelse bedre. 

Tekniske data

Motor: EL

Effekt, kW/hk: 110/150

Dreiemoment, Nm: 245

Egenvekt, m/fører, kg: 1574

Tilhengervekt, kg: 750

Lengde/bredde/høyde, cm: 414/180/157

Akselavstand, cm: 262 

Bakkeklaring, cm: 18 

Bagasjerom, liter: 420-1405

Standard dekkdimensjon: 195/60-18

Batterikapasitet, kWh: 52

Maks hurtiglading, kW: 100

Ladetid 10-80%, min: 33

Rekkevidde, WLTP km: 396

Forbruk, WLTP, kWh/mil: 1,56

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,2

Toppfart, km/t: 150

Pris fra, kr: 300 000

Testdata

0-100 km/t, sek.: 9,1

60-100 km/t: 4,7

80-120 km/t: 6,3

Støy 80 km/t, dBA: 64,5

Støy 100 km/t, dBA: 67,5

Støy 80 km/t fin asfalt, dBA: 60,5

Støy 100 km/t fin asfalt, dBA: 63,5

Testforbruk, kWh/mil: 1,8

Rekkevidde i test, km: 280

Ladetid 10-80%, min: 34

Ladefart 10-80%, kW: 63

Misvisning 100 km/t: 96

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 05 2026