Test: Invictus TT420S
Kun det beste er godt nok
Særegent design er et varemerke for italienske Invictus. Men når du går om bord i den lekre TT420S, merker du fort at også andre dyder står høyt i kurs. Og det trengs med en slik prislapp.

Eksklusive italienske båter har ofte dette lille ekstra som skiller dem fra konkurrentene. Og helt siden den første Invictus-modellen GT280 dukket opp i 2013, har det særegne designet vært et av de elementene.
Her snakker vi ikke bare om en rett baug, for i stedet har Invictus formet baugen nesten som en pilspiss. Kombinert med de glatte, avrundede skrogsidene gir det båtene et helt særegent preg. Kanskje ikke etter alles smak, men de er utvilsomt enkle å plukke ut i mengden.
Vakte oppsikt
Designeren Christian Grande er mannen bak det unike Invictus-utseendet. De som kan sin båt-ABC, vil sikkert huske at Grande gjorde designet på mange vellykkede Sessa-modeller. En av de vi minnes aller best er selvsagt Sessa Key Largo 36.

Den gigantiske, sennepsgule sundeck-båten vakte berettiget oppsikt da vi kjørte den her i Norge i 2009. Tre utenbords Yamaha V8-motorer på 350 hk var ikke hverdagskost i den norske skjærgården den gangen.
Denne gangen er norske farvann byttet ut med den italienske middelhavskysten, og selv om det har gått noen år og båtmodeller siden Key Largo 36, er det likevel ikke så vanskelig å finne igjen de grunnleggende trekkene.
I Invictus TT420S snakker vi fortsatt om en gigantisk sundeck-båt, og selv om du kan få den med hekkaggregat, sitter det tre utenbordsmotorer på hekken av S-modellen.
Kan ikke bli mer feil
På testbåten er det også tre Yamaha-motorer med 350 hk hver, 1050 hk totalt. Men nå handler det om den nylig lanserte V6-modellen.

Vil du ha V8-motorer på hekken, så kan ordnes. Da dreier det seg om tre Yamaha 450-hestere bakpå. Ikke det at vi lider noen nød med den aktuelle motoriseringen, for båten topper 45 knop, og går finest rundt 30 knop.
Men så klart – har du råd til å betale rundt 700 000 euro for moroa (før avgifter), kan du sikkert smelle full pakke på akterspeilet uten at banken blunker.
Ledende på området
Mange nordmenn forbinder fortsatt kvaliteten på italienske produkter med det labre nivået som kostet Fiat ryktet sitt på 1980-tallet.

Ingenting kan være mer feil når det kommer til italiensk båtproduksjon, og særlig den mer eksklusive delen – der Invictus hører hjemme.
Italienske verft og underleverandører er ledende når det kommer til kostbare superyachter, og denne håndverkstradisjonen smitter også over på mindre båter som Invictus TT420S.
Kan skreddersy båten
Her blir du møtt av flotte materialer, elegante løsninger og en fargekombinasjoner du ikke ser på Bohus.
Dessuten kan du skreddersy utstyr og innredning, slik at din Invictus blir bortimot unik. Og det er viktigere enn man skulle tro når du legger til ved eksklusive havner i Middelhavet, eller der båtfiffen ferdes i USA.

Da er også tekniske innovasjoner, eller wow-løsninger som Helm Master EX-systemet en viktig skrytefaktor.
Og for noen, særlig de som ikke nødvendigvis er utlært i finmanøvrering av rundt 11 tonn og 12 meter båt, en nødvendighet for ikke å blamere seg når det skal bakkes inn i gjestehavnen om kvelden.
Siden joystick-systemet er integrert både med de tre motorene og baugpropellen fra norske Sleipner, er det fornøyelig å merke hvor lite øvelse som skal til for å finmanøvrere skuta ut og inn fra bryggen

Tung og gedigen cruiser
Bak den gedigne førerplassen med store skjermer er det tre høyt monterte seter av førsteklasses kvalitet. Da vi er ute i åpent farvann, slår jeg på funksjonen for «single lever» slik at en spak styrer alle tre motorene.
Rent umiddelbart tenker man på en åpen sundeck-modell som en lett og leken båt, men Invictus TT420S oppfører seg mer som en tung og gedigen cruiser. Ikke så rart når man kikker nærmere på spesifikasjoner og plassforhold.
Den glir jevnt opp i plan, og skroget følger sjøen til langt opp i fartsregisteret. Dermed blir det mer stabilitet og komfort enn sportslig kjørefølelse. Det setter nok passasjerene som fordeler seg mellom sol- og sitteplasser pris på.

Lounge-lignende
I bakkant av førerplassen er det wetbar og sofagruppe med gedigne bord, og det hele avrundes med en stor solseng akter. Forut er det selvsagt lounge-lignende solseng å boltre seg i.
Den særegne T-toppen gir skygge når tropesolen brenner som mest. De solide støttepilarene på siden av vindskjermen og i midten av båten sørger for at konstruksjonen virker svært stabil, selv om vi herjer i dønning på et par meter. For øvrig slik hele båten føles.

Godt plass under dekk
Jeg har etter hvert lært at selv om disse sundeck-båtene ser ut som forvokste joller, så har de god plass under dekk. Det gjelder også her, hvor du har en fin sittegruppe forut, der sofasidene skyves sammen mot midten, og vipps – dobbeltkøye.
Midtkabinen er lys og rommelig med to soveplasser, og på dusj/toalettrommet er det også lekre materialer, avbalanserte farger og detaljer som i en luksusleilighet.

Ikke noe problem å utvide kystcruiset med noen dager når fasilitetene er av dette kaliberet.
Vi Menn Båt mener:
En tur med Invictus TT420S er som en smugkikk inn i livet til de rike og vakre. Ja, vi vet at misunnelse er den sjette dødssynden, men det er likevel vanskelig å ikke bli bitte litt sjalu når du ser hva velstand kan skaffe deg på båtfronten. Heldigvis er det gratis å drømme.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 29 2025