Test: Audi Q7 7-seter 2. generasjon
Ikke la deg lure av utseende: Dette er helt nytt.

Den nye Volvo XC90 har fått veldig mye oppmerksomhet den siste tiden, kanskje først og fremst fordi det er den første virkelig nye storsatsingen til Volvo på mange år.
Men i skyggen av all oppmerksomheten at Audi også lansert sin nye Q7.
Det må være lov å gi Audi litt kjeft med en gang, for designerne deres ligger ikke akkurat i høygir når nye modeller produseres for tiden. De har åpenbart funnet et spor de liker, og du vil ikke få altfor mye kjeft om du ikke helt ser forskjell på den utgående facelift-versjonen og den nye 2. generasjon Q7.
Det er litt endringer i grill og lykter, men du vil aldri være i tvil om hvilken bil dette er.

Splitter ny
Men det er en del endringer. Mange endringer. Faktisk er bilen helt ny.
Det viktigste er utvilsomt at den har gått gjennom en massiv slankekur. Den er marginalt kortere og smalere, men den store endringen er en vektreduksjon på godt over 300 kg på på grunn av den nye plattformen.
Det tilsvarer vekten til fire voksne mennesker.
En vektreduksjon av dette slaget gjør bilens kjøreegenskaper bedre, det sørger for lavere forbruk og lavere avgifter.
Audi har også endret stort sett det som er av teknologi under skallet. Det meste av dette må du være tysk bilingeniør for å bry deg om detaljene for, men blant annet sørger en helt ny nettverksinfrastruktur for å muliggjøre helt nye typer sikkerhetssystemer.

Bilen har nå for eksempel en dynamisk cruisecontrol med kø-funksjon som automatisk tilpasser bilens plassering i veien - både i forhold til oppmerking, bilen foran og bilen bak. Hadde det ikke vært for EU-lovgivning som foreløpig forbyr det, så hadde denne bilen kjørt helt av seg selv på motorveien.
Den har også utstyr som sørger for at den rygger tilhengeren for deg, og cruisecontrollen tilpasser seg veiens topografi.

Mye har skjedd på innsiden
På innsiden er derimot alt nytt. Audi har redesignet hele interiøret, og det ser ganske enkelt svært elegant og pent ut.

Det har begynt med å flytte infotainmentskjermen opp til vinduet, og derifra har de skapt tysk eleganse. Her er det også ikke spart på metalldekor og polerte overflater.
Svært påfallende er det også at girteknologien er helt endret. Borte er den klassiske mekaniske spaken, og tilbake sitter du med en fly-by-wire-girspak som vi blant annet kjenner fra A8 - eller BMW for den saks skyld.

Dette har igjen åpnet for en mye mer elegant midtkonsoll. Girspaken fungerer nå som en håndstøtte for den nye multitouch-pekeplaten til infotainmentskjermen.

Kan du bruke en smarttelefon, forstår du raskt hvordan denne fungerer. For eksempel fungerer "pinching" for zooming på kart.

Instrumentpanelet er også blitt langt mer elegant, og faktisk kan du også bestille med det heldigitale instrumentpanelet "virutal cockpit" også.
Les også: Ser du hva som mangler her
Setene i vår godt over gjennomsnittlig godt utstyrte testbil er forøvrig en nytelse, uten å gå "over the top" med massasje -- og det er bare en glede å sitte bak rattet.

Det hjelper også på at bilen fremstår ekstremt godt støydempet.
Masse plass
Selv om Q7 har gjennomgått en liten slankekur, er det fortsatt en stor bil. Så stor faktisk at den fortsatt ser litt mistilpass ut på enkelte parkeringsplasser.

Men denne størrelsen brukes da også til noe:

Det er masse plass i de skyvbare baksetene, og i bagasjerommet finnes det om enn mulig enda mer plass.

I vår 7-seterversjon er det også en helelektrisk 3. bakseterad, som popper opp fra bagasjegulvet. Plassen er ikke å anbefale for fullvoksne mennesker, men dette gir en god ekstra fleksibilitet for dem som av og til har flere de må frakte.
Ekstremt komfortabel
Når det kommer til kjøreegenskaper har Audi virkelig satset på komfort på nye Q7.
Vår testbil er utstyrt med både adaptive luftfjærer og firehjulsstyring - samtidig som den som tidligere nevnt er veldig godt støyisolert. Legg så til at den har blitt betydelig lettere enn før, og resultatet er oppsiktsvekkende behagelig. Vi snakker på et nivå der Mercedes tidligere har vært dominerende.

Bilen flyter over ujevnheter, samtidig som den ikke har noen typisk SUV-krenging. Bilen er bare rett frem behagelig å kjøre. Å kalle den sportslig blir derimot feil, selv med stor motor, men den besitter karakteristikker som vi ikke hadde forventet av en over fem meter lang bil. Den føles på sett og vis mindre enn den er.
Styrefølelsen er litt typisk Audi-distansert, men presis - og vi bare slapper av bak rattet.

Det skal dog sies at all denne komforten aldri gjør bilen like engasjerende som en X5.
Fantastisk drivlinje
Vår testbil er utstyrt med VW-konsernets eminente 3-liters diesel-V6, som er en av våre absolutte favorittmotorer (for tiden under etterforskning for å ha høyere NOx-utslipp enn oppgitt). Med 272 hestekrefter og et dreiemoment på 600 Nm tilgjengelig fra 1500-3000 RPM, er den en stilstudie i kraftlevering.

Den er hverken aggressiv eller brutal, men mater ut krefter på en utrolig selvsikker og tilsynelatende ustoppelig måte. På sett og vis gir den oss assosiasjoner til hvordan enkelte V8-motorer bare lar kreftene presse på. Det er såpass mye krefter her at vi ikke tviler på at den nedtunede "norgesversjonen" på 212 hester også vil gjøre susen.
Og den behagelige og raske 8-trinns Tiptronic-girkassen sørger for at motoren alltid får kose seg i et optimalt turtall.

Bilen føles ekstremt stødig og fin på veien, samtidig som bakkeklaringen er på maksimalt 24,5 centimeter. Dette skyldes naturlig nok at luftfjærene lar bilen kunne justere bakkeklaring etter behov, hvor den kan være senket helt ned til 13 centimeter ved normal kjøring.

I høye hastigheter har vår testbil også firehjulsstyring. I praksis betyr det at bakhjulene kan styres marginalt i den ene eller andre retningen for å oppnå enten bedre retningsstabilitet eller bedre svingradius. Dette er noe du ikke direkte legger merke til når du kjører, men sørger bare for å gi bilen god komfort.
Konklusjon
Den nye Q7 kaster seg inn i et segment der det er større konkurranse enn noen gang, og hvor ingen av konkurrentene er til å avskrive. Vi har Volvo XC90, BMW X5, Mercedes GL, til en viss grad Porsche Cayenne - og ikke minst kommende Lexus RX450h og Jaguar F-Pace.
Les test: BMW X5 M50D
Med det som utgangspunkt koker det hele ned til preferanser.
Det som er hevet over tvil er at Q7 i seg selv er en bil uten betydelige svakheter. Den ser kanskje ikke spesielt spennende ut, men bortsett fra det er alt på plass: Flotte motorer, gode kjøreegenskaper, høy komfort, fleksible løsninger, høy opplevd kvalitet og et interiør som vi føler oss vel i.
Dessuten kommer den snart også som oppladbar hybrid. Da vil du se at prisen påvirkes betydelig. Engangsavgiften på testet bil er nemlig 378.761 kroner.
Det gode
- Svært komfortabel
- Overraskende lavt forbruk
- Gode kjøreegenskaper
- Elegant interiør
- God infotainment-løsning
- Masse tilgjengelig utstyr
- Stor fleksibilitet
- 7 seter - likevel mye plass
Det dårlige
- Utseende er veldig konservativt
- Bilen tar mye plass
- Luftfjærer gjør at bilen aldri nærmer seg X5s sportslige egenskaper
- Hvor er HUD-en?
Det grusomme
- Det er kostbart