Ser du hva som mangler her?

Audi gjør det stikk motsatte av Tesla.

BORTE: En tysk premiumbil uten display midt i dashbordet er ikke dagligdags.
Publisert

MARBELLA (Side3): Jeg husker fortsatt at jeg følte meg som en liten unge første gang jeg så en Audi TT. Det var et eller annet "superbilaktig" over den lille tassen.

Og jeg husker enda bedre da jeg for noen år siden prøvekjørte en TT kabriolet med 2-liters bensinmotor og 200+ hestekrefter.

Den bilen har rett og slett satt seg i beinmargen - selv om den har forhjulsdrift.

Hvis jeg kommer til en fin og svingete vei, stiller jeg ofte meg selv spørsmålet: "Hvilken bil ville jeg valgt her for å virkelig kose meg?"

Overraskende ofte er svaret på det "TT", spesielt hvis underlaget ikke er helt optimalt. Den nå utgående generasjonen hadde noe i seg med å gjøre bilkjøring moro - selv om det ikke nødvendigvis gikk "miste-lappen-fort" på typiske norske veier.

Nye TT har blitt mye mer markert og skarpere i kantene. Den er like lang som tidligere, men har fått betydelig lenger akselavstand - samtidig som vekten er barbert med 50 kg. Det er oppskrift på kjøreglede.

Når da Audi inviterte Side3 ned til den internasjonale prøvekjøringen av nye TT - og TTS - på den legendariske Ascari-banen utenfor Marbella, var det ikke direkte vanskelig å takke ja.

Anti-Tesla

Vi skal komme nærmere tilbake til hva som er nytt i 3. generasjon TT og hvordan disse bilene kjennes både på svingete spanske landeveier og bane, men det er en annen ting som nærmest er skrikende nødvendig å påpeke.

De siste årene har det vært en relativt saktegående utvikling i retning av større skjermer i dashbordene på nye biler. Denne utviklingen skjøt derimot fart etter at Tesla lanserte Model S med sin gigantiske skjerm. Siden den gang har nye biler blitt lansert med større og større skjermer som standard.

Men nye TT går stikk motsatt vei - til og med i motsatt vei av hva VW-konsernet generelt gjør. På nye TT er skjermen i dashbordet ikke bare blitt liten, den er fjernet totalt.

Borte. Søkk vekk.

Instrumentpanelet er den nye skjermen

Årsaken er at Audi nå har tatt steget fullt ut - faktisk i enda større grad enn i den nye S-klassen - og heldigitalisert hele instrumentpanelet.

Gjennom eikene i rattet kan du nå se en 12,3-tommers LCD-skjerm, som kan benyttes akkurat slik det er optimalt til enhver tid. Hele systemet drives av et system som også brukes i nettbrett og bærbare datamaskiner. Dette er ikke snekret sammen på bakrommet.

Skal du kjøre som en galning? Vel, da får du et kjørefokusert display. Vet du ikke hvor du skal? Vel, da endres hele displayet til et stort kart med kjøreinstruksjoner, der turteller og fart gis en mer tilbaketrukket posisjon. Dette bytter du enkelt med en knapp på rattet.

GPS og instruksjoner i instrumentdisplayet er ikke noe nytt, og det er heller ikke en fullverdig skjerm, men det er måten Audi har gjennomført det på som er et solid sprang fremover. Det hjelper også på at du kan få full Google Earth-visning på verden rundt deg.

Så får det heller være at navnet de har gitt på det hele kanskje ikke er helt treffende: Virtual cockpit. Da tenker vi mer den nye superhjelmen på jagerflyene F-35.

Da vi første gangen så det hele på bilder, tenkte vi at det kanskje kom til å bli litt rart, men etter å ha testet det ut i praksis, kan vi bare si at det er veldig intuitivt, og det føles helt riktig. Det er greit å ha ett sted å lete etter informasjon, ikke flere skjermer.

Det hele kan kanskje høres utrolig fancy og dyrt ut. Og dyrt er det nok, men realiteten er at siden man dropper skjermen i dashbordet, er neppe dette noen stor utgift i det hele tatt - og er derfor standardutstyr. Det vil også komme på fremtidige Audi-modeller.

MMI-systemet styres fortsatt fra midtkonsollen - gjennom en styreløsning som har blitt betydelig bedre siden den først ble lansert. Audi har fjernet et par av knappene rundt for å gjøre det hele enda mer brukervennlig.

Det eneste ulempen med systemet slik vi kan se det, er at det nå er sjåføren som må stå for all styring av musikk og navigasjon, siden det er litt vanskelig for den som sitter i passasjersetet å se hva som foregår. Som passasjer klarer du derimot enkelt å holde følge med hvor en er på kartet.

Den nye løsningen sørger for at interiøret til nye TT virkelig går i den minimalistiske og elegante retningen som Audi åpenbart har beveget seg i de siste årene. Det er det ikke noe galt å si om, for det er et fint sted å sitte.

Når en da i tillegg har 320 hestekrefter tilgjengelig under høyrefoten - noe du har på TTS-modellen - da er det greit med et fokusert interiør.