Prøvekjørt: Toyota Prius 4. generasjon

Dette burde strengt tatt ha vært umulig.

Prius har blitt skarpere i kantene - og ser (heldigvis) bedre ut i virkeligheten enn på bilder.
Publisert

VALENCIA (Side3.no): I en verden av elbiler, oppladbare hybrider og etter hvert hydrogenbiler, har den "originale" miljøbilen Prius fortsatt noe for seg?

Toyota inviterte denne uken Side3 med på den europeiske lanseringen i Valencia, og sjelden har vi vært mer spent på om en bil kan leve opp til sitt rykte.

Les også: Tesla bekrefter prisen på Tesla Model 3

Og det har skjedd mye siden forrige generasjon: Hele plattformen er byttet ut, batteriet er byttet ut, elmotoren er byttet ut og den tilsynelatende umoderne 1,8-liters selvpustende bensinmotoren har nå en energieffektivitet på 40 prosent.

Sistnevnte er trolig den høyeste effektiviteten på noen bensinmotor i verden.

Slik ser bilen ut når du skreller av det meste av paneler.
Selve motorblokka er den samme som tidligere, men den er blitt mer effektiv - og elmotoren er byttet ut.

Og kanskje viktigst av alt: Toyota melder at regenerering av energi er forbedret med 35 prosent fra forrige generasjon. Det kan være det som sørger for at batteriet opprettholder spenningen slik at elmotoren kan brukes mye, fremfor at batteriet tappes.

Utseendemessig er det lett å skille den nye Prius fra den gamle, med mye skarpere linjer. Men det er fortsatt ingen tvil om at det er en Prius.

Oppsiktsvekkende lavt forbruk

Og la oss ta forbruket på den nye bilen først som sist:

Da Toyota hevdet at den nye Prius oppnådde 0,3 liter per mil i EU-testen, var vi mildt sagt skeptiske, siden forbrukstall for hybridbiler aldri har vært i nærheten av virkeligheten.

Men faktum er at hvis du er forsiktig, er dette en bil som kan kjøres med oppsiktsvekkende lavt forbruk.

Under vår kjøring under ganske optimale forhold på spanske veier, noterte vi oss et forbruk på 0,29 liter per mil over en distanse på ca. 65 kilometer!

Dette er meget gode forbrukstall for en bil som ikke er oppladbar.

Dette var med to personer i bilen og aircondition aktivert. Det skal sies at det var noe høydeforskjell på turen, men dagen etter oppnådde vi 0,37 liter per mil over en distanse på 95 kilometer uten noe fokus på økonomikjøring, og hastigheter opp i 130 km/t. Også her med to i bilen og aircondition aktivert.

Den oppgraderte motoren i nye Prius.

Det virker på oss som den nye generasjonen Prius er vesentlig bedre på regenerere energi enn forgjengeren, og at elmotoren derfor får jobbe mer.

Toyota melder også at bensinmotoren har fått vesentlig lavere friksjon og høyere effektivitet enn tidligere, noe som gjør at forbruket ikke nødvendigvis skyter helt til himmels på motorveikjøring, slik den gjorde på forrige generasjon.

Eco-oversitken har blitt kraftig forbedret fra forrige generasjon. For det første gir den deg en poengsum på kjøringen din basert på forrige gang du hadde full stopp. Bilen forsøker også å angi "anbefalt" gasspådrag (det blå feltet som ligger bak den grønne grafen).

Bilen har forøvrig også fått et forbedret "motivasjonsprogram" for å holde seg til økokjøring.

Og med det kunne vi egentlig bare avsluttet denne saken: Prius kan faktisk leve opp til sine svært gode forbrukstall.

Forbedret på flere måter

Men siden dette er en helt ny bil, er det også ganske mye annet som er forbedret. Vi opplever at sittestillingen er bedre enn tidligere. Rattet har fått bedre justering i lengderetningen, og en sitter litt lavere enn tidligere.

Sidestøtten i setene har blitt vesentlig forbedret, mens japanerne etter vår mening fortsatt har altfor korte sitteputer med manglende lårstøtte.

Utsikten ut fra bilen har blitt mye bedre. A-stolpen har blitt vesentlig smalere, og du ser nå panseret ut gjennom frontruta.

HUD er alltid en god ting.

Den opplevde kvalitetsfølelsen i bilen er også hevet flere hakk. Det er ikke lenger noen blikkbokslyd når du lukker dørene, dempingen av hjulstøy er bedre - og materialvalgene innvendig er i mye større grad den litt mykere sorten.

Hvorfor Toyota derimot har valgt polert, hvit plast i midtkonsollen skjønner vi ikke noe av.

Det ser og kjennes billig ut, men det skal visstnok være veldig populært i Japan. Men da må vi få lov til å notere at det ikke er like populært her i Europa.

I denne hvite plasten er det forøvrig inkludert en trådløs mobillader.

Bakseteplassen var ikke noe problem i forrige generasjon Prius, og har ikke blitt noe dårligere - selv om det er noe lavere taklinje enn tidligere.

Bagasjerommet er på sin side økt med 51 liter.

Har den kjøreegenskaper?

Kjøpere av Prius har aldri vært den mest kjøreglade delen av befolkning, og med nye generasjon Prius er det mindre effekt å utnytte enn tidligere.

Dette er noe du særlig legger merke til i mellomaksellerasjon fra 80 til 100 km/t, der bilen ikke imponere, men vi sitter ikke igjen med noen følelse av at den er noe vesentlig undermotorisert. Den har tross alt 122 hestekrefter.

Den trinnløse girkassen er fortsatt ikke vår favoritt, men Toyota har gjort store forbedringer med den sammenlignet med forrige generasjon. Resultatet er at den oppleves mye mindre masete enn tidligere. Og like silkemyk under rolig kjøring.

Bilen er forøvrig satt opp med fokus på komfort og effektivitet. Den flyter relativt godt over ujevn vei, og absorberer hull og humper bedre enn tidligere.

Styringen er nøytral, på grensen til distansert.

Dette er derimot ikke noen bil som legger opp til veldig aktiv kjøring. Den oppleves framtung, og presser du den i svingene skal det ikke mye til før understyring markerer seg ganske brutalt. Noe sier oss derimot at den jevne Prius-kjøper aldri vil oppleve dette.

Det Prius burde vært hele tiden?

Vi vet ingenting om hvordan bilen vil oppføre seg på norske vinterveier med lave temperaturer, men førsteinntrykket av den nye Prius er at den er blitt den bilen den skulle vært hele tiden.

Toyota Mirai

Elmotor: 154 HK, 335 Nm
Strøm: 114 kW TFCS brenselcellestack og 1,6 kWh Nikkel-hybrid batteri
Hydrogentank: 2 tanker med totalt 5 kg kapasitet

Girkasse: E-CVT (trinnløs)
Drift: FWD
Størrelse: 4890/1815/1535 mm
Egenvekt:  1850 kg
Bagasjeplass: 361 liter
Hengerfeste: Nei
0-100: 9,6 sekunder
Rekkevidde: Offisielt 502 km
CO2: N/A

Pris fra 609.500 kroner inkludert frakt og levering

Det virker som om teknologien har blitt moden, og at hybridsystemet endelig er optimalisert. Dermed er det faktisk mulig å oppnå svært lave forbrukstall. I en fremtid der det kan se ut til at avgifter skal vris over fra kjøp til forbruk, kan dette være veldig viktig.

Prismessig er bilen heller ikke avskrekkende. Startprisen er 278.000 kroner, og legger du til ca 50.000 har du en topputstyrt bil til omtrent samme pris som det en Golf GTE starter på uten særlig med utstyr.

Prius i 4. generasjon er ingen oppsiktsvekkende spennende bil, men nå kan man faktisk si at den lever opp til imaget. Dessuten har den blitt bedre på nesten alle målbare områder.

Det er heller ikke til å komme utenom at det en Toyota, noe som nærmest er en garanti for et problemfritt bilhold. Det er også greit å ha i bakhodet.

Det gode

  • Bilen kan kjøres oppsiktsvekkende effektivt
  • Byggekvalitet og opplevd kvalitet er hevet flere hakk
  • Har blitt en hyggeligere bil å sitte bak rattet i
  • Ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder
  • Trådløs mobillader
  • Bedre kjøreegenskaper enn forgjengeren
  • Prisen er ganske hyggelig, også på ekstrautstyr
  • Lydanlegget i den mest påkostede modellen er godt
  • En god HUD

Det dårlige

  • For korte sitteputer
  • Hvit plast i midtkonsoll føles billig - og skrangler når du legger løse gjenstander der
  • Ikke glad i aktiv kjøring
  • Noe på minussiden når det kommer til effekt
  • Infotainment-løsningen har mange funksjoner, men er ikke den mest brukervennlige på markedet. Stemmen på GPS-damen høres dessuten ut som en datastemme
  • Ikke tilgjengelig med firehjulsdrift

Det grusomme

  • Kan ikke kjøres som en ren elbil i byen

Les også: