Prøvekjørt: Ford Focus RS
Et fyrverkeri!

VALENCIA (Side3): Etter en kraftig nedbremsing hamrer jeg inn 2. giret på vei inn i nesten-hårnålssvingen og kaster bilen inn mot apeks. Jeg presser gassen i bunn og forventer dramatikk.
Den uteblir.
Bilens 2,3-liters turbomotor mater sine 350 hestekrefter ut gjennom alle fire hjul. En antydning til rotasjon virker bare som en retningskorrigering mens bilen skyter fart.

Slik fungerer Fords nye firehjulstrekksystem om den står i bane-modus. Systemet med skikkelig "torque vectoring" sørger for at rett hjul har rett mengde dreiemoment til enhver tid i vanskelige situasjoner.
Les også: Focus RS: Fornuftig norsk vinterbil blir total galskap

Fords utviklingssjef har nettopp fortalt at han tror bilen kommer til å få mange dårlige sjåfører til å se gode ut.
Det er noe sant i det han sier.
Driftmodus
Etter å ha sneiet det meste av apekser uten nevneverdige problemer, runde etter runde, er det på tide å trykke en ekstra gang på bilens kjøremodusvelger.

Styringen blir med ett mye lettere, og bilens dempere får et langt mer avslappet forhold til livet.
Hard nedbremsing. Inn med andregir. Har innsving, gassen i bunn...

Og der kommer rumpa frem - og er med på leken til jeg forteller den at jeg helst ønsker å bruke 350 hestekrefter på fremdrift, ikke bare drift.
Med ett viser Focus RS seg fra en helt annen side. En leken side. En morsom side.

Så tar jeg med med bilen ut på parkeringsplassen, og kan der bare konstatere at "Drift Mode" sørger for at bilen kontrollert kan holdes i en drift frem til dekkene flerrer av.

Det er ikke spesielt økonomisk, men fy fader så gøy!
Screen9na04
Ut i den virkelige verden
Ute på verden, oppleves Focus RS først og fremst som en ganske aggressiv og stram Focus. Selv i "normal" modus er bilen ganske så stiv, og vi får aldri lysten til å trykke på knappen som strammer til demperne ekstra.

Forskjellen fra en "vanlig" Focus har nok aldri vært større, og vi får ganske klare assosiasjoner til stivheten i den fantastisk morsomme Fiesta ST som aldri kommer til å vinne en komfortpris.
350 hestekrefter er "a hoot", og bilen stortrives på svingete veier der du i stor grad kan leke deg i et svært fleksibelt 3. gir og en motor med veldig jevn effektkurve. Den 6-trinns manuelle girkassen (automat er ikke tilgjengelig) er uansett med på leken hvis du trenger å gire opp og ned.

Firehjulsdriftsystemet sørger for ekstra kjøreglede. Det er en glede å komme aggressivt inn i svinger slik at understyring fremprovoseres. Men fremfor å lette på gassen som man normalt sett bør gjøre, kan man gi ekstra gass og la kraftfordelingen presse frem en korrigerende rotasjon som skyver oss gjennom svingen.

Rattet har svært kort gange fra side til side - to rotasjoner gir deg fra maks utslag til høyre til maks utslag til høyre. Og Ford viser at de er helt i verdenstoppenn når det kommer til å lage responsive, kommunikative og kjøreglade biler når de først vil!

Å få den riktige gromlyden fra en 4-sylindret motor er aldri enkelt. Setter du bilen i sportsmodus, dumpes det ofte litt ekstra drivstoff i sylindrene for ekstra smell og gurglelyder. Men selv om Ford også benytter bilens stereoanlegg til å dytte inn litt forsterket motorslyd i kupeen, er ikke lyden like "vill" som i konkurrenter som A45 AMG og Audi RS3.
En sitter som støpt i en av de tre forskjellige bøttesetene du kan velge mellom. De er gode å sitte i under aktiv kjøring, men fremstår som den typen som du ikke har lyst til å sitte i på langtur.

Setene spiser også usedvanlig mye av bakseteplassen, og gjør at RS oppleves mer som en Fiesta enn Focus i baksetene.

Men hvem bryr seg egentlig om det? Å sitte i baksetene når en Focus RS kjøres som en RS kan kjøres, det unner vi ingen!
Lever opp til ryktet
Focus RS er en bil som er omtrent nøyaktig som vi hadde forventet. Den har nok krefter til å føles vilt, det er utvilsomt den mest kjøreglade og åresise Focus-modellen - og firehjulsdriftsystemet har under vår prøvekjøring fungert som noe som hever kjøregleden.

Som en kjøremaskin er ikke Focus RS bare god, men den er veldig god!
Så er alt perfekt?
Nei, dessverre. For det første er Focus en gammel bil, og det merkes spesielt innvendig. Infotainmentsystemet til Ford er en skamplett. Det originale "SYNC"-systemet var elendig (og er fortsatt standardutstyr!), og den oppgraderte SYNC2 fremsto utdatert da det ble lansert for flere år siden. Men selv om det er et år siden Ford viste frem "SYNC3", nekter Ford å ta det ibruk på nye modeller.

At de ikke forstår at teknologi må dyttes ut fortløpende er forbi min forståelse, og gjør at Focus fremstår eldgammel innvendig sammenlignet med konkurrenter som Golf. Det tror vi er en helt avgjørende årsak til at Focus, som egentlig er klassens mest kjøreglade, ikke engang lenger figurerer på Topp 20-listen over Norges mest solgte biler. Fire av hovedkonkurrentene ligger derimot på topp 10.

Det er også et lite spørsmål om pris.
Bilen koster fra 710.000 kroner, og ifølge Ford bør du legge på rundt 50.000 i ekstrautstyr for å få "alt" av utstyr. Av grunnprisen er rundt 400.000 engangsavgift og moms, noe som er betydelig
Til sammenligning koster BMW M135i xDrive med automatgir 723.000 kroner. Mercedes A45 AMG - med 31 hestekrefter ekstra - koster 742.000 kroner. Også denne med automatgir.

På disse bilene må du regne med enda mer i ekstrautstyrsregning, men jeg er rett og slett ikke sikker på om Focus RS er billig nok i forhold til konkurrentene sine.
Focus RS er en fantastisk morsom bil, men Ford gjør det litt vanskelig for seg selv når de lanserer kun det siste leveåret før en splitter ny Focus-modell kommer i 2017/2018.
Det gode
- Focus er klassens mest kjøreglade, og RS er den mest kjøreglade av alle
- Både motor og manuell girkasse imponerer
- Firehjulstrekksystemet gir fremkommelighet og større kjøreglede
- Veigrepet er fantastisk
- Endelig er Focus tilgjengelig med kjøremoduser og adaptivt understell
- Designet er spennende utvendig
- Avgiftsendring har gjort at biler med mye effekt er billigere enn tidligere
- Flott lyd, selv om det er 4-sylindret motor
Det dårlige
- Selv om RS er billigere enn sine premiumkonkurrenter, er den ikke "billig nok"
- Bøttesetene egner seg dårlig til langturer
- Bakseteplassen er noe knapp
- Automatgir er ikke tilgjengelig
Det grusomme
- Innvendig oppleves den som frakjørt av konkurrentene
Side3 var invitert på lanseringen av Ford, som dekket deler av reise og opphold.
Les også: