Prøvekjørt: Mazda CX-3 AWD Optimum

Mazda kan ha truffet blink for andre gang.

Publisert

Fra å være et nærmest dørgende kjedelig og irrelevant merke, har Mazda klart det kunststykket å snu skuta. For etter å ha bli dyttet ut i kulda fra Ford, gjorde de tilsynelatende alle de rette tingene - men på sin utpregede egne måte.

De siste par-tre årene har de nye modellene kommet på løpende bånd. CX-5 har vært en ubetinget salgssuksess. Mazda6 burde vært en salgssuksess - og Mazda3 er kanskje Norges mest undervurderte bil.

Test av Mazda3: Veldig bra og overraskende billig

En litt mindre folke-SUV

Og nå har vi endelig fått satt oss bak rattet på den nye kompakt-SUV-en CX-3.

Igjen er vi ganske overbevist om at Mazda gjør de rette tingene.

Så hva er CX-3? Det er ikke helt enkelt å svare på, for Mazda har virkelig lekt seg litt når den er satt sammen. Bilen er langt på vei basert på den nye småbilen Mazda2, men den er både lenger, høyere og bredere.

De har hentet motoralternativene fra Mazda3 - og de benytter mye av de grunnleggende elementene fra folke-SUV-en CX-5.

Mazda selv synes det er litt vanskelig å vite hvilke biler den egentlig konkurrerer mot, men størrelsesmessig er Opel Mokka kanskje det nærmeste.

Men lengden er faktisk dønn identisk VW Golf.

Så har de proppet bilen full av utstyr - inkludert ting vi normalt sett bare finner i premiumbiler. De har også gitt deg valget mellom forhjulsdrift og firehjulsdrift - og utstyrt den med en ukarakteristisk stor bensinmotor, eventuelt en effektiv dieselmotor.

Prisene begynner på 228.000 kroner for en relativt greit utstyrt modell, mens toppmodellen som vi så sett nærmere på, med 150 hesters bensinmotor, firehjulsdrift og en imponerende utstyrspakke, koster nær 100.000 kroner ekstra.

Hadde det vært en tysk premiumbil, kunne du ganget det med to.

Vellykket design

Hvis vi begynner med bilens ytre, så er dette trolig Mazdas mest vellykkede modell så langt. Den fremstår mer spenstig enn storebror CX-5, og ikke fullt så sær som Mazda6.

Utseende får den til å fremstå større enn den reelt sett er, og den er spekket med små detaljer som gjør at den ikke er kjedelig fra noen vinkler.

Innvendig er det mye av den samme historien. Japanerne har faktisk gjort et realt forsøk på å gi en slags premiumopplevelse i en relativt billig småbil.

På toppmodellen er det røde skinndetaljer flere steder, det er skinn over instrumentpanelet - og alt er i det hele tatt svært gjennomført.

Det hjelper også på at bilen er utstyrt mer en infotainmentløsning med betjening fra midtkonsollen (noe vi normalt bare ser på premiumbiler) og touchmulighet.

Head-up display er også et solid pluss i margen.

Vi har i grunn bare to ting å trekke interiøret for: Japanere har fortsatt ikke forstått at europeere trenger litt mer lårstøtte - og vinkelen på infotainmentskjermen indikerer at de har tatt snarveien ved å ha identisk plassering på høyre- og venstrerattede modeller.

I baksetene er det ikke overflod av plass, men helt akseptabelt til klassen å være.

Tar vi turen helt bakerst finner vi bilens kanskje største hemsko: Et bagasjerom på 287 liter.

Reelt sett er det riktnok noe større enn bildet indikerer, for Mazda har lagt på en fjernbar bunnplate som forer opp bunnen av bagasjerommet med noen centimeter. Dette er gjort for at baksetene kan legges ned og skape flatt gulv.

Når man åpner motorrommet får vi uansett følelsen av at plassen kunne vært utnyttet noe bedre. Med den største motoren bilen er tilgjengelig med, er det rett og slett romslig under panseret.

Kjøreegenskaper

I etter hvert kjent Mazda-stil, så er kjøreegenskapene på CX-3 mer enn kapable. Med firehjulsdrift ligger bilen svært godt på veien, og understellet absorberer hull og ujevnheter på en - til småbil å være - imponerende måte.

Støynivået er overraskende lavt, og styreresponsen er presis og god.

Bilens 2-liters bensinmotor oppleves på mange måter litt mindre enn den er, og vi får ikke helt følelsen av 150 ville hestekrefter. En forklaring på dette fikk vi etter prøvekjøringen da vi så på motorens effektkurve, som viser at 150 hestekrefter kun er tilgjengelig et lite øyeblikk ved rundt 6000 RPM.

Mazda CX-3 2.0 150 HK AWD Optimum

Motor: 4-sylindret bensin u/turbo
Volum: 2.0/1997 ccm
Effekt: 150HK v/6000 RPM
Dreiemoment: 204 Nm v/2800 RPM
Girkasse: 6-trinns automat
Drift: AWD
Størrelse: 4275/1765/1535 mm
Egenvekt: 1265 kg
Bagasjeplass: 287/1197 liter
Hengerfeste: 1200 kg
Toppfart: 187 km/t
0-100: 9,9 sekunder
Forbruk: 0,63 l/mil
CO2: 146 g/km

Testbil: 324.000 kroner

Utstyr inkluderer delkunstskinn, HUD, 7" infotainment med GPS, ryggekamera, ryggesensorer, 18" alufelg, keyless, Bose-anlegg mm

Bilens 2-liters bensinmotor er tilgjengelig i 120 og 150 hestekrefter. De siste kreftene er ikke spesielt lett tilgjengelige.

For 95 prosent av kjøpere, vil vi tippe at den nedtrimmede 120-hestersutgaven er et bedre valg - men da får du dessverre ikke kombinasjonen med firehjulsdrift.

Bilens 6-trinns automatiske girkasse gjør ellers veldig lite ut av seg, noe som er et godt tegn.

Dette er ingen sportsbil, men en liten SUV/crossover med behagelige kjøreegenskaper. Og kanskje viktigst av alt: Du føler ikke en likegyldighet bak rattet.

I Optimum-utgave har bilen også svært mye aktivt sikkerhetsutstyr som gjør turen både bedre og tryggere. Dette inkludert blindsonevarsling, ryggesensorer med blindsonevarsling, radarovervåkning foran og bak (Rear Cross Traffic Alert), dynamisk cruisecontrol.

Fremstår svært vellykket

Vi har ikke tilbragt tilstrekkelig tid i bilen til å kunne danne oss et fullverdig inntrykk, men førsteinntrykket av CX-3 er at Mazda langt på vei har truffet spikeren på hodet for andre gang.

På plassfronten er den litt for liten for en barnefamilie, men for de fleste andre fremstår dette som et ytterst godt alternativ.

CX-3 ser spennende ut, har gode kjøreegenskaper, svært gode utstyrspakker og i norsk sammenheng overkommelige priser - spesielt utstyr tatt i betraktning.