Er snart på nivå med BMW, Audi og Mercedes
Mazda gjør noe vi virkelig har savnet - og mye mer.

LYNTEST: Mazda er selskapet som lå nede med brukket rygg etter et feilet partnerskap med Ford - og som bestemte seg for at det på ingen måte skulle være slutten.
De tok ansvar for egen tilværelse, utviklet den ganske revolusjonerende "Sky Active"-sekken med teknologier, og rullet ut modell etter modell som var overraskende gode.
På kort tid har de doblet salget sitt - og i Norge har spesielt SUV-en CX-5 ganske velfortjent solgt i bøtter og spann.
Men vi var av de som også mente at familiebilen Mazda6 mer enn hadde fremtiden foran seg. Da den ble lansert var den milevis foran sine naturlige konkurrenter som Passat, Mondeo og Avensis - og på sett og vis den eneste som de siste par årene har vært et virkelig allright familiestasjonsvogn-kjøp. Det har bare vært Skoda som har vært en reell konkurrent.

Mazda6 har derimot ikke blitt den storselgeren vi hadde spådd. Ikke fordi den var dårlig, men fordi hele familiestasjonsvogn-segmentet har gått i bakken. Mange gamle modeller, i kombinasjon med veldig gode SUV-alternativer, er bortimot hele forklaringen.
Men nå er fokuset igjen tilbake. Vi har sett hvordan Ford og VW har kommet med hver sin gode modell, Toyota har varslet sin oppgradering - og premiummerkene har også sine fristelser.
Når fokuset så kommer tilbake, blir spørsmålet om Mazda6 holder mål fortsatt.
Det spørsmålet trenger vi heldigvis ikke å svare på, for Mazda er allerede klar med sitt mottrekk: 2015-versjonen av Mazda6 er svaret på alle spørsmålene du måtte ha om Mazda kan holde tritt med konkurrenter som har betydelig større utviklingsavdelinger.

Endelig med firehjulsdrift
Den største nyheten sett med norske øyne er utvilsomt at bilen nå endelig kommer med firehjulsdrift. Dermed følger Mazda i fotsporene i Ford, som også er i ferd med å rulle u 4x4 på Mondeo.
Løsningen ligner den som allerede finnes i CX-5, og som teknisk er relativt lik den blant annet VW-benytter.
Det betyr i praksis at bilen "vanligvis" er en forhjulstrekkbil. Dette holder drivstofforbruket nede, men så kan også opp til halvparten av kreftene kan sendes til bakhjulene ved behov. Dette skjer selvsagt lynraskt og helt automatisk, blant annet ved kraftig gasspådrag og når bilen registrerer manglende grep.

Mazda priser dette aggressivt inn, med et prispåslag på rundt 20.000 kroner på de motoralternativene der dette er tilgjengelig. De tror hele 4 av 5 kunder vil velge firehjulsdrift fremover - noe som er mer enn noen av konkurrentene. Selv BMW som i perioder selger xDrive for halve prisen av hva Mazda nå satser på, har bare rundt 60 prosent 4x4-andel.
Side3 har gjennomført en liten prøvetur med bilen på skikkelig firehjulstrekk-føre, og kan konstatere at systemet fungerer helt uproblematisk. Det går til og med an å ha det litt gøy - forutsatt at underlaget har tilstrekkelig dårlig friksjon.
Strekker seg mot premium
Ser man bort i fra firehjulstrekksystemet, er det lite av fundamentell karakter som er endret på den oppgraderte Mazda 6. Motorene og oppsettet er i all hovedsak det samme - noe som i seg selv er en hedersbeskrivelse.

Det er derimot gjort til dels massive kosmetiske og tekniske forbedringer. På utsiden er det gjort noen litt "maskuliserende" grep i grillen, mens lysteknlogien har gjennomgått en ganske markant endring både foran og bak.

Tar man en tur inn i bilen, ser man derimot at nesten hele dashbordet er redesignet. Det er innført en markant større skjerm - som nå både er trykksensitiv og styrbar med styreløsningen i midtkonsollen - og HUD er også på plass på toppmodellen.
Brukervennligheten på dette er helt i toppklasse - faktisk på nivå med Mercedes, BMW og Audi.

Skal vi være helt ærlige, fremstår det hele som et kraftig steg opp i gradene - og en kan nå ta Mazda6 for å tilhøre premiumsegmentet. Det eneste vi ikke er kjempefornøyd med er setene, som kunne gitt hakket mer støtte. Vi får veie dette opp med at varme i baksetene nå kommer med på kjøpet på toppmodellen.
Kjørt litt for lite
Vi har bare sittet bak rattet på nye Mazda6 en knapp time, og hadde på denne tiden et klart fokus på firehjulstrekksystemet på dårlig føre. Vi tør derfor ikke konkludere så mye på bilens generelle kjøreegenskaper.

Mazda har store og kraftige motorer, og går mot downsizing-trenden, og dette er på mange måter en veldig positiv ting. Forbruket er lavt og dreiemomentet høyt - mens kreftene er tilgjengelige. Støyisoleringen later også til å være ganske god - men det er vanskelig å vurdere Mazdas påstand om 10-25% lavere støynivå innvendig.
Det som derimot skiller Mazda6 fra de virkelige premiummerkene er girkassen. Den automatiske girkassen i vår testbil var ikke den raskeste i klassen. Den er behagelig, men bruker til dels lang tid på å tenke seg om. Dessuten lever den totalt sitt eget liv om du ønsker å styre girskiftene manuelt - selv om det er girhendler på rattet. Dette er ikke helt ulikt slik Mercedes-girkassene også kan oppføre seg.
Det kan vi derimot se gjennom fingrene på.