Test: Range Rover PHEV

En luksusdrøm på norsk veistandard

Ladbare Range Rover har så god elektrisk rekkevidde at bensinmotoren kan bli savnet i daglige kjøremål. Godt at de fleste eierne trolig har hytter. 

STILLEVOGN: Ladbare Range Rover byr på en komfort få andre kan matche. Den sluker ujevnhetene som norsk veistandard varter opp med. Presisering: På bildet står bilen på et jorde, ikke en fylkesvei. 
Publisert

Nordmenn kjører i snitt 30 kilometer om dagen, ifølge SSB, så dermed skulle en elektrisk rekkevidde på opptil 113 kilometer være mer enn nok. Det er WLTP-rekkevidden til ny Range Rover som plug in-hybrid. 

Vi kom ikke så langt i vår test, men 75 kilometer, som omfattet variert kjøring, inkludert motorvei, før batteriet på 32 kWt måtte ha hjelp av «rekkeviddeforlengeren», en treliters bensinsekser.

Til sammen er det snakk om 800 kilometer rekkevidde uten antydning til potensiell ladeangst ved utfartshelg. Og bare så det er nevnt, så kan bilen DC-lade, noe som skal kunne gi 80 prosent batterikapasitet på en time.  I løpet av testperioden kjører vi 652 kilometer, og ender på en forbruk på 0,77 l/mil. 

Les også: Femte generasjon Range Rover: ... men V8-motoren var ikke død

REKKEVIDDE: Bilen har en oppgitt el-rekkevidde på 113 kilometer. 

Bemerkelsesverdige evner

Og det er ikke bare drivlinjen som kan virke beroligende. Kjørekomforten er minst like avslappende. I hybridmodus skifter den nærmest umerkelig mellom elmotor og forbrenningsmotor, og klangen av rekkesekseren er det ingenting å utsette på.

Ifølge Range Rover var de først med å levere SUV med elektronisk luftfjæring, noe som skjedde i 1992. Dagens versjon har selvsagt en modernisert variant av systemet, i tillegg til en rekke andre elektronisk styrte innretninger som øker komfortnivået og kontrollen med den 2,8 tonn tunge bilen.

 Som nye og aktive Bilstein-dempere, elektronisk styrte stabilisastorstag samt et Torque Vectoring by Braking-system som kontrollerer under- og overstyring ved å bremse et av bakhjulene i sving for å gi bedre stabilitet og kontroll. I tillegg er bilen utstyrt med differensial på bakakselen. Den har elektronisk aktiv lås som i motsetning til en åpen differensial kan låse diffen for å oppnå 50/50-fordeling av dreiemomentet på hvert bakhjul.

SKJØNN FORENING: Skinn, treverk og aluminium i skjønn forening. 

Dessuten har den firehjulsstyring som ytterlig forbedrer egenskapene på landeveien. I hastigheter over 50 km/t tilpasses vinkelen på bakhjulene slik at de styrer i samme retning som forhjulene. I lavere hastigheter styres bakhjulene i motsatt retning, noe som gir den fem meter lange SUV-en bemerkelsesverdig god svingradius og manøvreringsevne, takket være opptil 7,3 graders utslag. 360 graders kameraovervåking bidrar også til å bevare roen i parkeringshus. 

Les også: Test: Range Rover TDV6 2013: Nye Range Rover er den mest behagelige SUV-modellen på markedet

Skinn, aluminium og treverk

Lavt støynivå bidrar også til en komfort som få kan matche. 22-tommers dekk får ikke ødelegge for freden. Det er så saliggjørende bekvemt at man nesten ikke kjenner behov for å slippe alle de 550 hestene løs samtidig. Fartshumper og begredelig veistandard merkes knapt. 

JUSTERINGSEVNE: Forseter med 24-veis elektrisk justering. 

Interiøret er dekket med skinn, aluminium og behandlet treverk, i dette tilfellet bjørkefiner. Forsetene har 24-veis justering, varme, ventilasjon og massasje. 

Også baksetene har varme og ventilasjon og seteryggen kan justeres elektrisk. Et klimaanlegg med fire soner betyr at både frossenpinner og mer varmblodige typer kan holde ut sammen. Man må imidlertid bli enige om hva som skal komme ut av de 35 høyttalerne til Meridian 3D Signature Surround Sound-anlegget på 1600 watt. 

Les også: Førsteinntrykk: Jaguar Type 00: Ingen snakket om merket lenger. Da tok de et omdiskutert grep

TOPPKLASSE: Ingen grunn til å kvie seg for noen timer i disse baksetene.

Stor, men ikke prangende

Fra førerplassen oppleves bilen akkurat så luksuriøs og gedigen som den er, selv om cockpiten er minimalistisk utformet. Den 33 centimeter brede og rektangulære berøringsskjermen er den største fra JLR noensinne, men er ikke prangende. Det hadde ikke tatt seg ut med en gigantisk skjerm full av fingermerker og støv i en bil som dette.

LUFTFJÆRET: Maks bakkeklaring er på nesten 30 centimeter. 

Skjermen byr ikke på mysterier, men luksusbilen hadde kledd noe flere knapper for de mest brukte funksjonen. Rattknappene er funksjonalistiske, men volumhjulet på venstre side virker overraskende skrøpelig, nærmest som feilvare. 

SESAM, SESAM: Todelt bakluke som åpnes og lukkes elektrisk, og det raskt. 

Luksus i gjørma

Det er umulig å kjøre en Range Rover uten å tenke på klassikeren fra 1971. Mye er forandret, men grunnkonseptet står støtt: Kantete design, riktignok myket opp, og evnen til å kjøre over berg og gjørmete åkrer, gjennom dalsøkk og elver, med et snev av luksus. Bortsett fra at det ikke lenger er snakk om snev av luksus, men hav av det. 

MIND THE GAP: Range Rover i Darién Gap i 1972. Darién Gap er et 96 kilometer nærmest ugjennomtrengelig landområde, med sump, regnskog og fjell, i Panama og Colombia.

Vi gikk ikke testet offroad-egenskapene, men det står ikke på potensialet. «Rangie» har Terrain Response 2-systemet som ble introdusert med nye Defender.

Det omfatter flere terrengprogrammer, som Grass/Gravel/Snow, Mud & Ruts, Sand og Rock Crawl. Hvert program har sin unike kalibrering. 

I tillegg har den vademoduser (vadedybden er 90 centimeter), et Auto-modus som tilpasser bilen etter underlaget samt en cruisekontroll for terrengkjøring. 

SMART: Det digre bagasjerommet har skillevegger med stropper. 
1600 WATT: En av i alt 35 høyttalere. 

Darien Gap?

Terrengegenskapene er utvilsomt solide, godt støttet av et sinnrikt system av elektronikk som Classic-versjonen bare kunne drømme om. Men 2025-versjonen av Range Rover er gigantisk, enormt luksuriøs og bred som en låvedør, så det spørs om den hadde greid å gjenta Darién Gap-ekspedisjonen som ble gjennomført med originale Range Rover i 1972. 

PÅ JORDET: Over fem meter luksus på 22-tommers dekk 

Elektrisk variant

Som plug in-hybrid med stort batteri kan Range Rover brukes til de fleste daglige gjøremål uten at bensinmotoren engasjeres. Og snart blir det mulig å kjøre Range Rover helt uten forbrenningsmotor. I april viste Range Rover bilder av den helt elektriske varianten på vintertest. Den blir trolig lansert senere i år. 

Tekniske data

Range Rover 3.0 I6 P550e PHEV Autobiography

Motor, cm³:  2997

Gir:  8-trinns automat

Effekt, hk/kW:  550/404

Dreiemoment, Nm ved o/min: 800/2000-5000

Elmotor, kW: 117

Batteri, kWt, netto: 31,8

Rekkevidde, el (WLTP): 113

Egenvekt, kg:  2810

Bagasjeromsvolum, liter:  818-1841

Tilhengervekt, kg:  3000

Taklast, kg: 100

Lengde/bredde/høyde, cm:  505/205/187

Akselavstand, cm:  300

Bakkeklaring, cm: 21-28,4

Vadedybde, cm: 90

Standard dekkdimensjon: 275/45R21

Forbruk, WLTP l/mil:  0,7 - 0,9

CO₂-utslipp, g/km:  20

0–100 km/t, fabrikk, sek:  5,5

Toppfart, km/t:  242

Pris fra kr: 2 679 000

Pris testbil kr: 2 814 600

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 37 2025