Focus RS: Fornuftig norsk vinterbil blir total galskap

Den første Ford Focus med firehjulsdrift blir ikke for pingler.

RS: Den nye Focus RS blir den første i Focus-familien som får drift på alle fire, og dermed perfekt for Norge.
Publisert

Denne uken er Side3 på plass på den europeiske lanseringen av det som ved første øyekast kan se ut som den mest fornuftige utgaven av Ford Focus.

For et drøyt år siden kom facelift-versjonen av Focus, og nå blir for første gang på lenge endelig den populære bilen tilgjengelig med firehjulsdrift. Med det strammes konkurransen til ytterligere i den svært populære kompaktklassen.

Men når Ford nå endelig lanserer firehjulsdrift på sin mest populære bil, er det ikke som et tilleggsvalg på en hvilken-som-helst modell. Firehjulsdrift kommer nemlig som et resultat av nødvendighet for å håndtere mye krefter, ikke et stort ønske om å gi nordmenn bedre fremkommelighet.

Kunne ikke lanseres med forhjuldsdrift

La oss forklare:

En klassisk tommelfingerregel har vært at det å presse ut noe særlig mer enn 210-230 hestekrefter gjennom en forhjuldsdrevet bil rett og slett har vært for mye. Det blir bare massivt hjulspinn, understyring og "torque steer" ut av det.

Ford har derimot ikke brydd seg mye om tommelfingerregler: Dagens Focus ST har 250 hestekrefter, mens forrige Focus RS hadde massive 305 hestekrefter.

Dette fungerte sånn passelig, i alle fall på ST-modellen - mye takket være en ganske så avansert differensial. Men erfaringene har strengt tatt vært at strikken var strukket langt nok.

Så når nye Focus RS nå kommer, med 350 (!) hestekrefter og 470 Nm dreiemoment, var det ikke lenger noen vei utenom: Kreftene måtte fordeles på flere hjul.

Svært hyggelig konkurranse

Med 350 hestekrefter legger bilen seg farlig nær verstingbilene Mercedes A45 AMG og Audi RS3 (test av sistnevnte kommer snart) - og mer krefter enn den supre BMW M135i.

Motoren som produserer kreftene er den samme som sitter i den vanlige Mustangen, nemlig en 2,3-liters EcoBoost-motor. Men der Mustangen «bare» yter 313 hestekrefter som sendes til bakhjulene, er det 350 hestekrefter til alle fire i den betydelig mindre Focusen.

Dette er godt nok til at bilen unnagjør 0-100 på 4,7 sekunder.

Firehjulsdrivftsystemet er et nyutviklet system fra Ford, med såkalt "dynamisk kraftfordeling" der opp til 70 prosent av kreftene kan sendes til bakre aksling. Der sitter det så en differensial som fordele kreftene helt fritt (opp til 100/0%) til hvert hjul etter behov.

Egen "ulovlig-modus"

Side3 har tidligere klaget på at Focus ikke tilbyr forskjellige kjøremoduser, slik at bilen i større grad kan være både ekstra komfortabel og sportslig.

Med RS-modellen kompenserer Ford for dette. Med renter.

Bilen har nemlig fire kjøremoduser: Normal, sport, bane - og drifting!

Og ja, vi snakker her om en kjøremodus for å gjøre noe som på offentlig vei er strengt forbudt, nemlig å få sleng på bilen.

Ifølge Ford programmeres her firehjulsdriftsystemet på en slik måte at det er lettere å fremprovosere og opprettholde firehjulsdrifter, samtidig som støtdemperne settes i en relativt slapp modus slik at slengene skal være enkle å hente inn igjen.

Vi kommer tilbake med en nærmere beskrivelse etter at vi har fått testet bilen på bane - der modusen faktisk er lovlig.

Kostbar glede

Om du har lyst til å bli den lykkelige eier av en firehjulsdrevet Focus, må du belage deg på at det ikke blir spesielt billig.

Startprisen på herligheten er 710.000 kroner - 13.000 kroner billigere enn BMW M135i. Av dette er 315.922 kroner engangsavgift og 79.000 kroner moms.