Prisen for Porsche Mission E starter rundt 86.000 dollar
Det er vesentlig billigere enn for dagens mellommodell av Teslas Model S, 100D.
Helt siden Porsche på tampen av 2015 bekreftet at konseptelbilen Mission E skulle settes i produksjon, har vi vært spente på å se hva luksusmerket ville få til.
Spesifikasjonene er ikke verst:
Under panseret skal det skjule seg en batteripakke på 440 kW som gir kraft til to elmotorer. Det utgjør 600 hestekrefter som fordeles til alle fire hjulene. Porsche Mission E har også firehjulsstyring. Doningen skal klare 0-100 km/t på under 3,5 sekunder, 0,8 sekunder raskere enn Tesla Model S 100D.
Konseptmodellen minner utseendemessig om en blanding av legendariske 911 og Porsche Panamera, og Porsche er selv opptatt av å understreke at også selskapets elbil vil være en umiskjennelig Porsche.
Vi har dermed forventet at Porsche Mission E også blir en svært kostbar elbil.
Men startprisen Porsche signaliserer er ikke fullstendig avskrekkende.

Startpris mellom dagens Model S 75D og 100D
Administrerende direktør Oliver Blume sier til CAR Magazine at Mission E vil "prises tilsvarende innstegsmodellen av Porsche Panamera".
I USA starter Panamera på 86.000 dollar. Det kan tilsi en norsk startpris på rundt 720.000 kroner regnet i "tesladollar" (se egen boks).
Til sammenlikning koster den billigste Tesla Model S med firehjulsdrift, Model S 75D, i dag 74.500 dollar i USA.
Mest sammenliknbar er likevel Teslas mellommodell Model S 100D, som koster 94.000 dollar. Dette er en bil med 417 hestekrefter som gjør 0-100 på 4,3 sekunder.
Toppmodellen P100D koster 135.000 dollar.
I Norge koster de tre bilene nå henholdsvis 622.700 kr, 795.650 kr og 1.105.150 kr.
En ukjent faktor er selvsagt prisene på Teslas biler når Mission E faktisk kommer i salg, som etter planen er i slutten av 2019.
Med en forventet reduksjon av batteripriser, kan det være at gapet her blir større.
Med tilleggspakker og ekstrautstyr vil prisen på Porsche Mission E antagelig øke betraktelig.


Grei rekkevidde
Porsche Mission E er forventet å få en reell rekkevidde på rundt 40 mil.
Ekstra spennende med Mission E er ladeteknologien. Porsche har utviklet et 800-voltssystem i Mission E som sparer vekt og forkorter ladetiden vesentlig. Med 800 volt kan batteriet lades til cirka 80 prosent av kapasiteten på rundt 15 minutter.
De første hurtigladerne er allerede bygget i Tyskland, skriver Electrek.