Test: BMW K 1300S 09-modell

Topp teknoracer

K 1300S stiller i samme klasse som Suzuki Hayabusa og Kawasaki ZZR 1400. Kan den hamle opp med de japanske fartsverstingene?

Foto: Jon Asgeir Lystad
Sist oppdatert

Testede data

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 4,5 (3,7) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 3.800 omdr.
  • Testforbruk: 0,62 liter/mil

Se tekniske data her

Med 1300 kubikk og 175 hester, stiller K 1300S i klassen for superraske sportstourere. Med toppfart i nærheten av 300 og ergonomi som er beregnet på fart, kan den by på grei komfort hinsides 250 km/t.

Tross det, har den bruksegenskaper som duger i ly av vårt fartsformynderske veinett. Nærmeste konkurrenter er Kawasaki ZZR 1400 og Suzuki Hayabusa. Mens japanerne satser på toppeffekt, kjører BMW hardt på komfort og utstyr. Plukker man uhemmet fra den omfattende tilbehørslisten, kan man få 1300S med ABS-bremser, antispin, elektronisk fjæringsjustering og dekktrykkskontroll.

Man kan sågar få den levert med «High-Performance»-giring, hvilket innebærer at man kan gire opp uten clutch. En sportslig detalj som gir en klar indikasjon på at BMW tenker mer enn bare touring.

Motorytelse: 6

K 1300S er utstyrt med en fire-sylindret rekkemotor på 175 hester. De har valgt en effektkarakter som gir bra drag i bunn- og mellomregisteret. Selv om den er villig på turtall, er det ikke snakk om et adrenalinsprøytende effektkick.

Den har draget, der man trenger det og kreftene leveres med en vitalitet som gir kjøreglede. Girkassa er grei. Den er presis og lettbetjent, uten at den skiller seg ut fra andre, bra girkasser. Det som imidlertid bidrar til at vi bruker pedalen flittig, er HP-giringa. Når man herjer svinger og putter på gir, er det en ren fornøyelse å slippe å bevege clutch og gass.

Når man girer opp, merker man bare et lett rykk i kraftoverføringen. Som første merke, tilbyr BMW denne giringen som ekstrautstyr på sine toppmodeller. Den koster litt i underkant av 4.000 kroner. Det er den verd!

Les også

Heftig sykkel med sint motor

Motorfunksjonalitet: 5

Foto: Jon Asgeir Lystad

K 1300-motoren er smidig og sterk. Den bidrar i stor grad til at vi opplever K 1300S som en imøtekommende og lettkjørt sykkel. Den har også drag nok til å frakte passasjer og oppakning, uten at man behøver å gire i tide og utide.

Det skal imidlertid sies at man kan merke svake vibrasjoner når man gir gass på høyt turtall. BMW har heller ikke klart å eliminere innsprøytningsnølinga fra null til litt gass, et fenomen som mange innsprøytningsmotorer i større eller mindre grad er plaget med. 1300S-motoren er ikke blant de verste, men fenomenet er merkbart.

Under testen, hadde vi invitert en K 1200S-eier til å delta. Vi var nysgjerrige på om han opplevde den oppdaterte 1300-versjonen som en stor forbedring. Han kunne rapportere at giringa var mer smidig, innprøytningsnølinga mindre markert og det mekaniske støynivået lavere. Forskjellene var godt merkbare.

Les også:

Supersportmaskin fra BMW

Kjøreegenskaper på veien: 6

K 1300S er stor og tung. Sammenliknet med anorektisk R-materiell, virker den nesten overvektig. Likevel føles den ikke slik når man lar den strekke ut på svingete riksveier.

Foto: Jon Asgeir Lystad

Super stabilitet, forholdsvis kjappe styreegenskaper og presis fjæring gjør den til en fryd på slikt veinett. Bremsene er også bra. Doseringen er grei, og effekten er imponerende.

Foto: Jon Asgeir Lystad

Selv om det finnes R-sykler som kan by på mer sportslig presisjon, opplever vi den tyske sportstoureren som en særdeles underholdende landeveisracer.

Les også

Bekvem sportstourer

Komfort på veien: 6

Selv om K 1300S stiller med sportslige kvaliteter på høyt nivå, har ikke det gått ut over bekvemmelighetene. Føreren sitter ganske foroverlent med fin nærkontakt med sykkelen.

Vi opplever sittestillingen som bekvem. Et optimalt kompromiss mellom komfort og sport. Passasjeren har det like bra. Myk sadel og god plass bidrar til at vedkommende kan tilbringe lang tid der bak. Motoren har også moment til den slags befordring. Sammenliknet med andre, sporty sportstourere, stiller K 1300S med super komfort.

Enten man beveger seg nedover kontinentet i 250-pluss, ellet trikser seg gjennom trange bysentra, funker den perfekt. En klar sekser!

Førermiljø på sykkelen: 6

Når man jager svinger, har man overhodet ikke fornemmelsen av at K 1300S er så lang og stor som den vitterlig er. Man sitter ganske nær styret, i tett nærkontakt med sykkelen.

Med fjæringa i myk posisjon, har man fornemmelsen av at sykkelen svever over ujevnhetene, uten at det går ut over veifølelsen. Man sitter der med utsikt til vakre instrumenter med mekanisk visning av fart og turtall.

K 1300S er rett og slett en sabla trivelig motorsykkel. Motoren responderer kjapt og vitalt på gassen, mens HP-giringa gir sportslig næring til kjøreopplevelsen. Helt topp!

Les også

Foto: Jon Asgeir Lystad

Tre tøffe på to!

Plass på sykkelen: 6

BMW har alltid vært gode på ergonomi, og K 1300 er intet unntak. God plass, bekvem sittestilling og gjennomtenkte bagasjeløsninger gjør den til en herlig sportstourer.

Betjeningsorganer og speil holder også en høy standard. Nær sagt, typisk BMW-standard. Det finnes sykler som kan by på enda mer plass, men da snakker vi om velvoksne tourere. I sporstouringklassen finnes det ikke noe bedre.

Økonomi: 4

Med en grunnpris på 260.000,-, er ikke K 1300S spesielt billig. Putter man på utstyr, slik i hvert fall vi ville gjort, må man finne seg i å legge 20 tusen til på bordet.

Da ender man opp på nesten 280-tusen, men man får en sykkel med mer utstyr enn de fleste. Man får også en sykkel som kan forventes å stå seg godt i pris. Likevel er den en av verdens dyreste sporstourere - dessverre...

Foto: Jon Asgeir Lystad

Les også

Billig bruksenduro

Foto: Jon Asgeir Lystad

Denne saken ble første gang publisert 31/07 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også