BMW R 1200ST

BEKVEM SPORTSTOURER

Den er mer massiv en sine sporty sportstouringkonkurrenter. Det betyr ikke nødvendigvis at R 1200ST kommer til kort om det er spørsmål om en svingom på snirklete asfalt.

Sist oppdatert

Testmålinger R 1200ST

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 5,9 (5,2) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 3.200 omdr.
  • Testforbruk: 0,48 liter/mil

Tekniske data

En moderne sportstourer skal funke til alt. BMW R 1200ST kommer fra Tyskland og den funker veldig bra på det aller meste. Faktisk kan den brukes til alt - bare underlaget er asfalt. Fra kjappe svingøvelser, via daglig transport, til kontinentale turer i høyt tempo. Selv perfeksjonerte japanere har problemer med å matche den - i hvert fall på komfort. Men BMW har valgt sin egen måte å løse sportstouringoppgavene på.

Ytelse

Vi liker BMW's to-sylindrede boxermotorer. De drar skikkelig fra lavt turtall og de har en avsteressende gange som funker fint på tur. For R 1200 ST's vedkommende, har også motoren brukbar spenst på høyt turtall. Motoren er livlig og den har boxersjela i behold. Det skal også legges til at girkasse og drivverk funker bra.

Funksjonalitet

Enkelte vil kanskje synes at de to store stemplene gjør litt for mye vesen av seg, hva vibrasjoner angår. Vi derimot, trives godt med den lavfrekvente gangen. Vibrasjonene er ikke plagsomme. Derimot synes vi at clutchen tar litt for langt ute. Vi ser imidlertid ikke bort fra at det var et fenomen som bare gjaldt vårt testeksemplar. Vi setter veldig stor pris på den smidige motorkarakteren, det fine momentet og den myke gangen. Den går så mykt at den gir et forrædersk inntrykk av at farten er lavere enn den egentlig er.

Kjøreegenskaper

ST er ikke den mest sporty modellen i sportstouringverdenen. Tross oppgitt tørvekt på 205 kg, hvilket er lett i denne klassen, føles den tyngre. Det betyr ikke på noen måte at den er tregstyrt, men den byr ikke på den sportslige fingerspissfølelsen som enkelte av konkurrentene. Tyskeren funker best når svingene er lange og sporvalget planlagt. Men da er den til gjengjeld ekstremt stabil. Det har i noen grad gått ut over styreresponsen. Man må utøve en smule muskulær innsats for å få den med rundt svingene. De servoassisterte ABS-bremsene er heller ikke spesielt følsomme, men vi opplever likevel sportslig kjøreglede på høyt nivå. Det gjør at vi omtaler kjøreegenskapene med et fornøyd smil.

Komfort

Når det gjelder komfort, er ST en av de beste i klassen. For det første, sitter føreren "i" sykkelen med nevene plantet rundt et behagelig vinklet styre. Enkelte synes riktignok at hendlene er i laveste laget, men etter vår mening representerer sittestillingen et ypperlig kompromiss mellom komfort og sport. Den pussige kåpa, med manuelt justerbart glass, gir også god vindbeskyttelse. Dette suppleres av oppvarmede styreholker og utstikkende sylindrer. De bidrar til at hender og føtter får behagelig varme når kulda setter inn. Grunnet pondusen, er den ikke så lettkjørt som enkelte av konkurrentene, men vi føler ikke at bykjøring er noe slit.

Førermiljø

Når man etablerer seg "i" den omgangsrike sykkelen og griper rundt styreholkene, får man nydelig nærkontakt. Det betyr mye for trivselen. Med utsikt til en høyt plassert, klassisk instrumentering, med mekanisk turteller og speedometer med digital tilleggsinformasjon, blir ikke trivselen mindre. På sedvanlig BMW-manér er også sykkelen særdeles velutstyrt. Etter litt tilvending, trives vi også veldig godt med BMW's blinklysløsning, bestående av tre brytere. Kort sagt: ST er en trivelig og funksjonell sportstourer.

Plass

Enkelte ga uttrykk for at styret var litt lavt, med den følge at sittestillingen ble litt for ekstrem. Etter at man blir vant med det, tenker man ikke lenger over det. Man nyter tilværelsen og har det bra. Passasjeren har det også ålreit. BMW tilbyr også omfattende turutrustning som ikke ødelegger estetikken med omfangsrike braketter og den slags.

Økonomi

Økonomisk, spørs det hvordan man ser det. R 1200ST er en forholdsvis dyr sykkel, men da får man utstyr som man må betale ekstra for på andre modeller. Forbruket på knappe halvliteren er også moderat. Vi vet at BMW holder seg godt i pris. Vi antar det gjelder for ST også. R 1200ST er i det hele tatt dyr i innkjøp, men når investeringen først er gjort, er kostnadsnivået moderat.

Denne saken ble første gang publisert 20/06 2008, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også