Test: Kawasaki ZX-6R Ninja 09-modell

Dette er sport!

ZX-6R Ninja skal ivareta Kawasakis ære i 600-klassen. Klarer den det?

Foto: Jon A. Lystad
Sist oppdatert

Testmålinger

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 5,6 (5,0) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 6.500 omdr.
  • Testforbruk: 0,65 liter/mil

Se tekniske data her

Standarden settes på racerbanen. Komfort og bruksegenskaper kommer i annen rekke. Det er den enkle filosofien som ligger til grunn i 600-klassen. Heftig motor, supre kjøreegenskaper og racingergonomi er det som gjelder.

Kawasaki legger i hvert fall sjela si i å leve opp til en slik standard. ZX-6R er en kapabel landeveisracer. En racer som funker best når den blir kjørt - hardt! Tross det, er den i stand til å gjøre tjeneste i det daglige også. Bare man innser at dette er en usminket «R», med de konsekvensene det har for det humane velværet, er den til å leve med.

Motorytelse 6

R-entusiaster vil ha rå motor. De ønsker turtallsbejaende effektutfoldelse som sender frydefulle ilinger, langt inn i ryggmargen. ZX-6R-fireren har kvaliteter som imøtekommer det som måtte være av R-entusiasme.

Jager du nåla forbi 10.000-merket, drar det så inn i granskauen bra, at ryggmargen fylles av isende fryd. Vi kan ikke huske å ha opplevd 600-motorer som er så rå på turtall. Turtallsviljen underbygges av en presis og lettjobbet girkasse.

Selv om den ikke uthever seg i forhold til det vi er vant til i klassen, bidrar den til at det er morsomt å spille på girene. Vi du jage, er det få motorer som er så lette å be som ZX-6R-motoren. Dette er sport!

Motorfunksjonalitet 4

Motorens ekstreme turtallskvaliteter har i noen grad gått ut over kapasitetene på lavt og middels turtall. Den drar greit, men noen orgie i mektig dreiemoment er den ikke. Imidlertid går den forholdvis mykt.

Merkbare vibrasjoner kan knapt spores, og motoren drar smidig. Vi synes imidlertid at innsprøytningsnølinga er litt irriterende. Når man beveger gasshåndtaket fra null til litt gass, nøler den merkbart. Fenomenet er i større eller mindre grad merkbart på de fleste innsprøytningsmotorer, men vi merker det ekstra godt på ZX.

Vi vet at Kawasaki behersker kunsten å lage fin innsprøytning. Følgelig er vi litt i tvil om vårt testeksemplar var modent for en aldri så liten justering. Vi lar spørsmålet stå åpent...

Les også

De raskeste motorsyklene

Kjøreegenskaper på veien 5

Skal man konkurrere i 600-klassen, må kjøreegenskapene være bra. For å si det slik, stiller ZX-6R med bra kjøreegenskaper, men de uthever seg ikke. Den er stabil og forholdsvis lettstyrt.

Fjæringskomponentene bearbeider underlaget med god presisjon. Men der stiller 600-konkurrentene med egenskaper som er vanskelige å overgå. ZX befinner seg på et greit snitt.

Det som imidlertid gjør at vi smiler litt ekstra, er bremsene. Enkelt sagt, er de en fryd i effektfull presisjon. Vi har ikke opplevd noe bedre på en registrerbar R-sykkel.

Les også

Riktig bremsing redder liv

Komfort på veien 4

Ingen R-sykler er spesielt bekvemme. Føreren må finne seg i en tvekroket tilværelse, med rompa opp og hue ned. Rent umiddelbart, føles ZX-6R mer ekstrem enn R-konkurrentene, men det blir bedre etter hvert.

Om man i utgangspunktet hadde forventet en ekstrem tilværelse, med krampetendenser i rygg og armer, går det faktisk an å tilbringe noen mil i norsk pingletempo, uten at skrotten går i vranglås. Tatt i betraktning at det er en rendyrket R-sykkel, har heller ikke passasjeren det så aller verst.

Det eneste som trekker litt ned, er innsprøytningsnølinga. Når man beveger seg i indre by, er det vanskelig å kjøre mykt. Vedkommende som befinner seg på baksetet, blir gjerne sittende anspent, forberedt på litt rykk og napp.

Førermiljø på sykkelen 5

Når man er i «R»-modus, hvilket man gjerne er når man bretter seg rundt en Ninja, finnes det knapt noe bedre sted å være. Sykkelen er liten, den har en sporty ergonomi som gir super nærkontakt og den responderer dynamisk på all input fra førerplass.

Når man jager som verst, funker den omtrent perfekt. Hvis man derimot bedriver mer fornuftig kjøring, i ly av våre hjemlige fartsgrenser, merker man at Kawasaki ikke har tenkt spesielt mye på førerens velbefinnende. Den foroverlente og trange sittestillingen bidrar til at man merker milene etter hvert.

Det finnes helt klart R-konkurrenter som kan by på mer avslappende komfort, men Kawasaki har valgt å gå sportslig til verks. Dermed blir den sportslige trivselen helt mega!

Plass på sykkelen 4

ZX-6R er liten. Følgelig funker den best når den som befinner seg i sadelen ikke er plaget med skandinavisk pondus. Som seg hør og bør på en sportsmaskin, frister passasjeren en tilværelse på et høyt sete med føttene oppunder rumpa. For å si det enkelt, er plass og bagasjemuligheter svært begrenset. Men der er ikke ZX verre enn andre 600-verstinger

Økonomi 4

Høy Yen-kurs har bidratt til at 600-klassen er blitt dyrere. Den som vil ha en kapabel R-sykkel, må finne seg i å bla' opp over 160.000 kroner. Tross det, stiller de med ytelser og egenskaper som er på høyde med større og dyrere R-sykler.

Under daglig befordring, har man krefter nok. På bane, stiller de med egenskaper og ytelser som gjør at de ikke kommer til kort om det skulle bli en nærkamp med tusenkubikkere. ZX-6R koster omtrent like mye som konkurrentene.

Den har et sportslig overtak, hvilket i noen grad har gått på bekostning av bruksegenskapene. Som R-sykkel, gir den imidlertid grei valuta for pengene.

Denne saken ble første gang publisert 23/07 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også