Da bekrefter BMW at S 1000 RR skal være leveringsklar på forsommeren i år. Norsk pris er ikke klar, men i Tyskland koster sykkelen 15 000 euro.

Og sykkelen, som vi hittil kun har sett i raceforkledning, har ved nærmere ettersyn et ganske karakteristisk BMW-look - om man kan si det om en motorsykkel med kjededrift og firesylindere i rekke på tvers.

Se også racermaskinen her.

Man kan få assosiasjoner til både Triumph (kåpen) og Yamasaki (resten av sykkelen) når man ser disse bildene, men kantetheten og gråfargen er elementer BMW har brukt lenge nå. Den kommer også i fargene mineralsølv, grønnsølv, tordenssølv - og sannelig kommer den også de i tradisjonelle BMW racingfargene alpinhvit/ulveblå/magmarød.

BMW S 1000 RR=

DTC: Sports-ABS og antispinn (DTC) gjør at BMW ligger langt framme på førerassistansesystemer. © Martin Klindtworth BMW

S 1000 RR leveres med både sports-ABS, noe kun ellers Honda levere i denne klassen, og ikke minst et meget spennende system for antispinnsystem hentet rett fra høyeste nivå racing. Systemet er for ordens skyld benevnt DTC, akkurat som i BMWs biler.

BMW video her:

Prosjektbenevnelsen "190/190" - underforstått vekt og effekt - har gått igjen når folk har visket om sykkelen. Så når BMW nå offentlig oppgir tørrvekt på 183 kilo kan man spørre seg om de har mislykkes. Motorytelsen er riktignok ikke oppgitt enda, men 183 kilo tørrvekt betyr jo minst 200 kilo kjøreklar vekt.

Og den andre nyheten? Aprilia RSV4

haakon.forde@hm-media.no

BMW S 1000 RR=

FULL TANK TAKK: BMW har vært blant pådriverne for å oppgi kjøreklar vekt - hvorfor går de vekk fra det nå, mon tro? © Martin Klindtworth BMW

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!