DE TRYGGESTE KJØPENE:
Dette er de tryggeste og beste bruktbåkjøpene
Det er hektisk i bruktbåtmarkedet i tiden frem mot sommeren, men det er muligheter til å skaffe deg en attraktiv båt for skjærgårdsutflukter med familien, skriver fagredaktør og båtanmelder i Vi Menn Bil og Båt, Terje Bjørnsen.
For de fleste blir det «hjemmesommer» i Norge i år igjen.
I 2020 var det tydelig at mange nordmenn har lyst til å tilbringe deler av den på vannet, og 2021 ser ikke ut til å bli annerledes.
I krisetider med usikker økonomi tar som regel båtbransjen en ordentlig støyt, men denne gangen ble det helt motsatt: Salget av nye og brukte båter var langt høyere enn i et normalår.
Denne saken er basert på utvalget av båter på Finn.no da saken ble skrevet første gang i juni, 2020.
Da fantes det fortsatt muligheter for å sikre seg disse hyggelige dagsturbåtene man kan ta familien med på tur i.
Flere av modellene er fortsatt å finne på finn.no i mars 2021, men hva som er til salgs vil naturlig nok variere fra uke til uke og etter sesong.
De beste kjøpene forsvinner fort
Prisene er nødvendigvis noe høyere enn vanlig, i tillegg må du være relativt kjapt oppe med sjekkheftet når et attraktivt objekt dukker opp.
Det virker som om populære båttyper forsvinner relativt fort fra finn.no. Og nettopp «populære båttyper» er et nøkkelord om du skal kjøpe deg båt nå.
Rett og slett fordi mange av de viktigste produsentene har laget båter av god kvalitet, med fine bruksegenskaper de siste 15-20 årene. Dessuten at de har veletablerte forhandlernettverk, orden på service og deleleveranser både til båt og motor.
For det kan selvsagt bli nødvendig med reparasjoner, om du kjøper deg en litt eldre bruktbåt. Dessuten er det langt enklere å selge en velrennomert båt igjen.
Sjekkliste ved bruktbåtkjøp
- Båtens eier- og servicehistorikk Løsøreregisteret
- Motor – bør prøvekjøres
- Skrog og dekk
- Elektronikk og elektrisk system
- Eventuelt pantry og toalett
- Puter og kalesje
- Lensesystem
- Sjekk markedet
- Se på flere båter
- Bruk kontrakt fra Forbrukerrådet
– Ikke stor risiko
Erfaringsmessig er det ikke den helt store risikoen forbundet med kjøp av en enkel dagsturbåt. Det er ikke mange og kompliserte tekniske installasjoner om bord, slik det er hvis man kjøper en større tur- og bobåt. Veldig enkelt kan man si at det du ser, er det du får. Dårlig vedlikehold og uvøren bruk setter sine spor overalt.
Det vanskeligste å vurdere, enten du er amatør eller proff, er tilstanden på motoren. Heldigvis har nyere utenbordsmotorer vist seg å holde lenge, så sant eierne har vært påpasselige med vinteropplag og servicerutiner. Det er ikke nødvendigvis slik at de som har tatt vinterservicen selv og hatt båten i opplag i hagen har gjort en dårlig jobb, men har du et valg, ville vi gått for den båten med dokumentert servicehistorikk fra en anerkjent båtforhandler.
For å gjøre jobben litt enklere, har vi listet opp noen båtmodeller vi har god erfaring med fra tidligere tester.
Vi har også sjekket at det faktisk finnes noen til salgs på finn.no, selv om det nødvendigvis er en dynamisk situasjon.
I tillegg finner du en sjekkliste som er så enkel og overordnet at det ikke finnes en eneste unnskyldning for å la være å bruke den.
Les også: (+) Slik velger du riktig båt til ditt behov
YAMARIN 64 OG 65 DC
Finske Yamarin etablerte seg for 15-20 år siden som en stor aktør her i Norge med sine fine daycruisermodeller. Den kanskje mest vellykkede var 64 DC, oppgradert til 65 DC fra 2011. Begge har hyggelig, praktisk innredning med en stor U-sofa som høydepunkt. Den lille kabinen egner seg som oppbevaringsrom, eller en ettermiddagslur for de minste. Dessuten har båten meget gode sjøegenskaper.
Det betyr ikke bare at den er morsom å kjøre, men også at den er behagelig selv om det er litt bølger utpå. En 150-hester fungerer perfekt på denne båten. Da denne saken ble skrevet fant vi 64 DC fra 2004 til 2010 fra 280 til 340 000 kroner, og 65 DC fra ca. 400-450 000 kroner.
TEST: Her kan du lese vår test av Yamarin 65 DC
ASKELADDEN 605 EXPLORER OG 615 BR
Askeladden har vært en hjørnesten i norsk båtproduksjon gjennom mange tiår. Merket er fortsatt er i godt driv, og selv om denne båten er av forrige modellgenerasjon, har det fortsatt gode egenskaper som trygg familiebåt.
Den finnes i to utgaver – 605-versjonen er en daycruiser med liten kabin, mens 615-utgaven er en bowrider med ekstra sitteplasser i baugen. Det er ikke noen ekstra fiksfakserier her, men en tradisjonell planløsning i cockpit: To sportsstoler ved vindskjermen og en fleksibel sittegruppe akter. Båtene som ligger til salgs nå er fra 2003 til 2008, med prisantydning fra ca. 170 til 240 000 kroner.
TEST: Her kan du lese vår test av Askeladden 605 Explorer
FINNMASTER 68 DC
Brukte daycruisere i Norge er ofte en finsk-norsk affære og Finnmaster 68 DC er et interessant alternativ. Verftet er kjent for sine solide, rimelige modeller, men 68 DC var et første fremstøt for å utfordre i mer eksklusiv retning. Det var ingen tvil om at man hadde landsmennene i Yamarin som målestokk.
Forsøket var bra, med gode sjøegenskaper, solid utstyrspakke og fin sittegruppe med pene puter. Båten ble levert med firetaktere fra Yamaha, enten en kraftig V6 med 250 hk, eller en 150 hk. Vi fant 2008- og 2009-modeller til rundt 340 000 kroner.
TEST: Her kan du lese vår test av Finnmaster 68 DC
GOLDFISH 21 og 22
På slutten av 1990-tallet kom norske Goldfish med en åpen konsollbåt som er blitt en klassiker av rang. Tidlig på 2000-tallet fikk den en facelift og endret navn til Goldfish 22. Det gjorde en god båt bortimot perfekt, og når det kommer til sportslige konsollbåter har det knapt vært laget noe bedre siden. Ved siden av at Goldfish 22 ble litt lengre, var en bedre sitteløsning den viktigste oppgraderingen. Vanligste motor er Mercruiser 220 hk V6 bensin med toppfart på ca. 48 knop.
Båter med klassikerstempel er ikke rimelige, men også enklere å selge. Vi fant Goldfish 21 med priser fra 250 til 280 000 kroner, og Goldfish 22 til rundt 400 000 kroner.
TEST: Her kan du lese vår test av Goldfish 22
BUSTER XL
I 2012 kom Buster med en oppgradert versjon av sin XL-modell, blant annet mer moderne dashbord med plass til kartplotter. Buster er kjent for sine solide aluminiumsbåter, og XL-utgaven er en fin kombinasjon for den som vil holde på med smårøff bruk, samtidig som innredningen holder mål til en familieutflukt. Den høye vindskjermen gir god ly for vær og vind, mens det er god sitteplass for fem personer i cockpit.
I tillegg har du ekstra plass i baugen. Båten er anbefalt med motor fra 60-115 hk, vår testbåt fungerte fint med Yamahas 100-hester. Det gir nok kraft med last om bord og toppfart på drøyt 35 knop. Da vi sjekket, var utvalget av båter bra: 2012-2018-modeller med priser fra 200-350 000 kroner.
TEST: Her kan du lese vår test av Buster XL
NORDKAPP AVANT OG ENDURO 600
Merket var et av de store da norsk lystbåtindustri tok av på slutten av 60-tallet. De siste 20 årene har Nordkapp levert gode båter med en liten, eksklusiv touch i forhold til mer folkelige konkurrenter. 600-modellen finnes i et godt utvalg fra 2004- til 2012-modeller; både som bowrider i Avant-utgave, og konsollbåt i Enduro-versjon.
Førstnevnte er den mest familievennlige med småbarn om bord, takket være et godt beskyttet cockpitområde. Båten passer bra med motor på 115 hk, men ble også levert med motor helt opp til 150 hk. Prisen ligger i området fra 150 til 300 000 kroner.
Test av båtmodellene: Nordkapp Avant | Nordkapp Enduro 600
Denne saken ble første gang publisert 05/06 2020, og sist oppdatert 05/05 2021.