Rimelige Bruktbåter

Bruktkupp fra de elleville årene i båtbransjen

I 2007 og 2008 kokte det i båtbransjen med lansering av en rekke spektakulære båtmodeller – så smalt det.

Pluss ikon
<b>HYDROLIFT C-31:</b> Sammen med Goldfish 32 utgjorde Hydrolift C-31 høydepunktet i norske båtbyggeres jakt på den ultimate daycruiseren for raske dagsturer. Prisen vil ligge på rundt 1.5 millioner. Du får glitrende sjøegenskaper, to Yanmar-dieseler på til sammen 574 hk og toppfart på 56 knop. Pluss en gåsehudfaktor få andre båter kan levere.
HYDROLIFT C-31: Sammen med Goldfish 32 utgjorde Hydrolift C-31 høydepunktet i norske båtbyggeres jakt på den ultimate daycruiseren for raske dagsturer. Prisen vil ligge på rundt 1.5 millioner. Du får glitrende sjøegenskaper, to Yanmar-dieseler på til sammen 574 hk og toppfart på 56 knop. Pluss en gåsehudfaktor få andre båter kan levere.
Sist oppdatert

2007 og 2008 var da det virkelig kokte i båtbransjen. Stort, dyrt og raskt var mantraet.

Før det virkelig smalt med finanskrise høsten 2008 og mange magre år var i vente.

Skal du ha noe riktig fancy på bruktbåtfronten er det altså disse årene som gjelder.

I denne bildesaken har Fagredaktør Terje Bjørnsen i Vi Menn bil og båt samlet noen av redaksjonens favoritter og listet dem opp – fra dyrt til billig. Den dyreste koster om lag 10 millioner, mens den rimeligste ligger på rundt 200.000.

Se bildene og les bildetekster for beskrivelse. Priser på bruktbåter kan variere, og må ses på som omtrentlige.

Les også: Se lassevis med nyheter og båttester her

<b>PRINCESS V70:</b> Denne båten representerer mye av utviklingen i det norske båtmarkedet på begynnelsen av 2000-tallet. Der vi startet med at 30-35 fots turbåter var kongen på haugen, og endte med at det var noe slikt du trengte for å bli lagt merke til: Princess V70, som fortsatt er moderne både i linjer og innredning. Med 3350 hk fra Caterpillar gjør den 40 knop om det trengs. Prisantydning rett under 10 millioner.
PRINCESS V70: Denne båten representerer mye av utviklingen i det norske båtmarkedet på begynnelsen av 2000-tallet. Der vi startet med at 30-35 fots turbåter var kongen på haugen, og endte med at det var noe slikt du trengte for å bli lagt merke til: Princess V70, som fortsatt er moderne både i linjer og innredning. Med 3350 hk fra Caterpillar gjør den 40 knop om det trengs. Prisantydning rett under 10 millioner.
<b>RIVA AQUARIVA 33:</b> Også denne båten tar tidsånden fra 2007-08 på kornet. Klassisk utforming og moderne teknikk, det som om du hører champagnekorkene smelle når du ser den store cockpiten og solsengene på hekken. Denne har to Yanmar-dieseler på til sammen 740 hk og toppfart på 41 knop. Prisen ligger på rundt 3,7 millioner.
RIVA AQUARIVA 33: Også denne båten tar tidsånden fra 2007-08 på kornet. Klassisk utforming og moderne teknikk, det som om du hører champagnekorkene smelle når du ser den store cockpiten og solsengene på hekken. Denne har to Yanmar-dieseler på til sammen 740 hk og toppfart på 41 knop. Prisen ligger på rundt 3,7 millioner.
<b>NORD WEST 420:</b> Det svenske verftet seilte opp som en seriøs konkurrent til Windy og Nimbus på 2000-tallet. 420-modellen har kjernen av kvalitet og konservativ luksus som Nord West var så gode på. Designen er tidløst og interiøret er i typisk 2008-stil på godt og vondt. Uansett bør dette være en gedigen og solid turbåt med seks soveplasser i tre kabiner. Pris rett under 3 millioner med 2xVolvo Penta D6-350.
NORD WEST 420: Det svenske verftet seilte opp som en seriøs konkurrent til Windy og Nimbus på 2000-tallet. 420-modellen har kjernen av kvalitet og konservativ luksus som Nord West var så gode på. Designen er tidløst og interiøret er i typisk 2008-stil på godt og vondt. Uansett bør dette være en gedigen og solid turbåt med seks soveplasser i tre kabiner. Pris rett under 3 millioner med 2xVolvo Penta D6-350.
<b>NIMBUS 380 COMMANDER:</b> Den kanskje mest utypiske epokebåten i dette utvalget, siden den både virker fornuftig og mer praktisk enn fancy. Men vi har alltid likt konseptet, en ganske unik båt i denne størrelsen der du får «expedition yacht»-følelsen til en brøkdel av prisen. Her lukter det langturer i rolig tempo lang vei. 2xVP D4-260 med kun 200 timer, prisantydning rett under 2 millioner.
NIMBUS 380 COMMANDER: Den kanskje mest utypiske epokebåten i dette utvalget, siden den både virker fornuftig og mer praktisk enn fancy. Men vi har alltid likt konseptet, en ganske unik båt i denne størrelsen der du får «expedition yacht»-følelsen til en brøkdel av prisen. Her lukter det langturer i rolig tempo lang vei. 2xVP D4-260 med kun 200 timer, prisantydning rett under 2 millioner.
<b>ABSOLUTE 45:</b> «Dette er en båt for høy sigarføring, fulle champagneglass og en og annen lettkledd kvinne - slik italienerne gjerne vil ha det», sto det i Vi Menn Båt-testen i 2006. Over ti år senere er det morsomt å se hvor godt Absolute 45 har stått imot tidens tann rent designmessig. Cockpitområdet er en solrik partysone. Under dekk er planløsningen flott for fire på tur, med stor midtsalong og to gode kabiner med separate toalett. 2xVP D6-350 sørger for inntil 36 knop. Pris rundt 2 millioner.
ABSOLUTE 45: «Dette er en båt for høy sigarføring, fulle champagneglass og en og annen lettkledd kvinne - slik italienerne gjerne vil ha det», sto det i Vi Menn Båt-testen i 2006. Over ti år senere er det morsomt å se hvor godt Absolute 45 har stått imot tidens tann rent designmessig. Cockpitområdet er en solrik partysone. Under dekk er planløsningen flott for fire på tur, med stor midtsalong og to gode kabiner med separate toalett. 2xVP D6-350 sørger for inntil 36 knop. Pris rundt 2 millioner.
<b>AQUADOR 32C:</b> Vi Menn Båts reportasjebåter sommeren 2008 sier noe om stemningen: En Beneteau Monte Carlo 37 og en Aquador 32C. Vi har ikke vært i nærheten siden … Uansett, allerede da begynte Aquadors blå skrog, blå puter og rødbrune tresorter innvendig å henge en smule etter. I dag tenker man ikke like mye over det, for til like over én million er dette mye turbåt for pengene. 440 hk Yanmar-diesel på strak aksel gir fin marsjfart på 20-25 knop.
AQUADOR 32C: Vi Menn Båts reportasjebåter sommeren 2008 sier noe om stemningen: En Beneteau Monte Carlo 37 og en Aquador 32C. Vi har ikke vært i nærheten siden … Uansett, allerede da begynte Aquadors blå skrog, blå puter og rødbrune tresorter innvendig å henge en smule etter. I dag tenker man ikke like mye over det, for til like over én million er dette mye turbåt for pengene. 440 hk Yanmar-diesel på strak aksel gir fin marsjfart på 20-25 knop.
<b>TARGA 25.1:</b> 2000-tallet var også Targa-tid i Norge. Stadig flere fikk behov for helårsbåt, og det kan knapt gjøres særlig mye bedre. Svært høy kvalitet og legendariske sjøegenskaper. Selv 25-foteren er hav­gående uten at været må være maks. Denne 25.1 har en behagelig Volvo Penta D6-310 og topper rundt 35 knop. Prisen er en snau million.
TARGA 25.1: 2000-tallet var også Targa-tid i Norge. Stadig flere fikk behov for helårsbåt, og det kan knapt gjøres særlig mye bedre. Svært høy kvalitet og legendariske sjøegenskaper. Selv 25-foteren er hav­gående uten at været må være maks. Denne 25.1 har en behagelig Volvo Penta D6-310 og topper rundt 35 knop. Prisen er en snau million.
<b>GRANDEZZA 28 WA:</b> Jeg husker godt lanseringen av denne båten i Kokkola, der Finnmaster og Grandezza har hovedkontor. Det var en fin og moderne tolkning av styrehyttekonseptet, men senere har Grandezza konsentrert seg mer om typiske turbåter. Dette eksemplaret har en D6-330 med kun 205 motortimer og bør være rustet for mange og lange sesonger framover. Toppfart 35 knop og pris på rundt 900 000,-.
GRANDEZZA 28 WA: Jeg husker godt lanseringen av denne båten i Kokkola, der Finnmaster og Grandezza har hovedkontor. Det var en fin og moderne tolkning av styrehyttekonseptet, men senere har Grandezza konsentrert seg mer om typiske turbåter. Dette eksemplaret har en D6-330 med kun 205 motortimer og bør være rustet for mange og lange sesonger framover. Toppfart 35 knop og pris på rundt 900 000,-.
<b>NIDELV 780 SPORT:</b> Nidelv-verftet lå idyllisk ved bredden av Nidelva i Arendal, med utsikt til Windy på andre siden. Med en liten tåre i øye­kroken må vi bare fastslå at den epoken er over. 780-modellen var et verdig punktum for de mange fine, sportslige DC-modellene fra Nidelv. Denne er utstyrt med VP D4-300. Et mer harmonisk alternativ enn D6 som ble for tung for båten. Toppfart på respektable 39 knop og pris på drøyt 700 000,-.
NIDELV 780 SPORT: Nidelv-verftet lå idyllisk ved bredden av Nidelva i Arendal, med utsikt til Windy på andre siden. Med en liten tåre i øye­kroken må vi bare fastslå at den epoken er over. 780-modellen var et verdig punktum for de mange fine, sportslige DC-modellene fra Nidelv. Denne er utstyrt med VP D4-300. Et mer harmonisk alternativ enn D6 som ble for tung for båten. Toppfart på respektable 39 knop og pris på drøyt 700 000,-.
<b>MAREX 290 SC:</b> En fin daycruiseraktig turbåt. «Arendals-mafiaen» Scand, Joda og Marex hadde flere slike i sortimentet. Den kombinerer fin uteplass med gode boforhold for to til fire personer. En D4-300 fra Volvo Penta gir hyggelig drivstofforbruk og bra fartsområde opp til 33 knop. Interiør og farger har typisk periodepreg, men den praktiske utførelsen er det fortsatt lite å utsette på. Pris rundt 680 000 kroner.
MAREX 290 SC: En fin daycruiseraktig turbåt. «Arendals-mafiaen» Scand, Joda og Marex hadde flere slike i sortimentet. Den kombinerer fin uteplass med gode boforhold for to til fire personer. En D4-300 fra Volvo Penta gir hyggelig drivstofforbruk og bra fartsområde opp til 33 knop. Interiør og farger har typisk periodepreg, men den praktiske utførelsen er det fortsatt lite å utsette på. Pris rundt 680 000 kroner.
<b>SEA RAY 275:</b> USA-båter var populære i denne perioden og Sea Ray 275 Sundancer kombinerte et hyggelig daycruiser-konsept med greie boforhold og en hyggelig pris. Og det var ikke bare bensinmotor som gjaldt, denne har Volvos D6-310 om bord. God drivstofføkonomi og fart på 34 knop. Prisen ligger på rundt 580 000 kroner.
SEA RAY 275: USA-båter var populære i denne perioden og Sea Ray 275 Sundancer kombinerte et hyggelig daycruiser-konsept med greie boforhold og en hyggelig pris. Og det var ikke bare bensinmotor som gjaldt, denne har Volvos D6-310 om bord. God drivstofføkonomi og fart på 34 knop. Prisen ligger på rundt 580 000 kroner.
<b>NORDKAPP NOBLESSE 760:</b> Starten av 2000-tallet var da Nordkapp reetablerte seg som en viktig båtprodusent. Ikke minst takket være prestisjemodeller som denne 760 med et sportslig kjøreskrog. Mulighet for dobbeltinstallasjon vakte også behørig oppsikt for over 10 år siden. Denne har to ordentlig hissige Evinrude 200 H.O. og toppfart på 55 knop. Pris rundt 480 000,-.
NORDKAPP NOBLESSE 760: Starten av 2000-tallet var da Nordkapp reetablerte seg som en viktig båtprodusent. Ikke minst takket være prestisjemodeller som denne 760 med et sportslig kjøreskrog. Mulighet for dobbeltinstallasjon vakte også behørig oppsikt for over 10 år siden. Denne har to ordentlig hissige Evinrude 200 H.O. og toppfart på 55 knop. Pris rundt 480 000,-.
<b>MAXUM 2400:</b> Også de mindre USA-cruiserne slo an. Maxum er kanskje ikke det mest kjente merket, men imponerte i våre tester med godt skrog og kvalitetsmessig innredning. Ikke alt i nordisk stil, men komfortabel solskinnsbåt kan amerikanerne lage. Her er det helt riktig motor - en V8 bensin fra Mercruiser med 300 hk og fart på inntil 40 knop. Snaut 300.000 kroner er prisantydningen.
MAXUM 2400: Også de mindre USA-cruiserne slo an. Maxum er kanskje ikke det mest kjente merket, men imponerte i våre tester med godt skrog og kvalitetsmessig innredning. Ikke alt i nordisk stil, men komfortabel solskinnsbåt kan amerikanerne lage. Her er det helt riktig motor - en V8 bensin fra Mercruiser med 300 hk og fart på inntil 40 knop. Snaut 300.000 kroner er prisantydningen.
<b>YAMARIN 64 DC:</b> Ingen kan glemme Yamarins voldsomme inntog ­på det norske markedet i denne perioden. Blant annet drevet av <br>DC-modeller med hyggelig, praktisk innredning og meget gode sjø­egenskaper. 64 DC var en av de beste og denne med Yamaha F150 firetakter koster nå knapt mer enn en ny, liten skjærgårdsjeep med pris på rundt 230 000 kroner.
YAMARIN 64 DC: Ingen kan glemme Yamarins voldsomme inntog ­på det norske markedet i denne perioden. Blant annet drevet av
DC-modeller med hyggelig, praktisk innredning og meget gode sjø­egenskaper. 64 DC var en av de beste og denne med Yamaha F150 firetakter koster nå knapt mer enn en ny, liten skjærgårdsjeep med pris på rundt 230 000 kroner.

Denne saken ble første gang publisert 26/06 2020, og sist oppdatert 26/06 2020.

Les også