Gode båtkjøp

Fem fine familiebåter

Og de koster ikke en formue

Pluss ikon
<b>SILVER FOX AVANT:</b> Med førerplass helt bak blir det masse plass foran i båten.
SILVER FOX AVANT: Med førerplass helt bak blir det masse plass foran i båten.
Sist oppdatert

Det er en utbredt misforståelse at du må betale en halv million for å få en hyggelig familiebåt. Her er fem eksempler på det.

Du skal ikke lenger enn 10 år tilbake i tid for å finne billigbåter som var nettopp det. Billige ikke bare i pris, men også i egenskaper og kvalitet. Om man skal si noe som helst positivt om finanskrisen i 2008 og de mange magre årene som fulgte for båtbransjen, så er det i alle fall to ting: De som laget båter for å tjene noen raske kroner er stort sett borte, og de seriøse som overlevde har skjønt at dagens kunder forventer god kvalitet, selv om ikke prisen er på øverste hylle. Her er noen gode eksempler på det:

Pioner 14 Active

<b>PIONER 14 ACTIVE:</b> Hendig størrelse og vekt gjør dette til en enkel båt å ta med seg på henger.
PIONER 14 ACTIVE: Hendig størrelse og vekt gjør dette til en enkel båt å ta med seg på henger.

I 60 år har Pioner bygget robuste småbåter. Selv om mange fortsatt tenker på den lille, røde jolla når de hører Pioner-navnet har det skjedd mye med modellutvalget. Du får fortsatt de små, rimelige 8-, 10- og 12-foterne, men for vårt vedkommende er Pioner 14 Active en favoritt når det kommer til rimelig familiebåt.

<b>PIONER 14 ACTIVE:</b> Drøyt 100 000 kroner for en solid småbåt med plass til fire
PIONER 14 ACTIVE: Drøyt 100 000 kroner for en solid småbåt med plass til fire

Gjennom Pioners smarte «bygg din båt»-løsning på nett er det enkelt å konfigurere båten. En fornuftig utstyrt 14 Active og 25-hester koster da 106 600 kroner. Med konsoll, vindskjerm, kartplotter og putesett. Nok til å gjøre turen behagelig for inntil fire personer. Da vi kjørte båten på test likte vi spesielt godt at den sneier innom bruksområdet til noe større og dyrere skjærgårdsjeeper, uten av alt det lettvinte med småbåtfortrinnene forsvinner. Vi tenker i første rekke på håndterbarheten den lave vekten gir, moderat forbruk og det enkle vedlikeholdsregimet med en 25-hester. Les vår test av Pioner 10 Classic, 12 Maxi og 14 Active her.

LES OGSÅ: Dette er årets viktigste nyheter

Buster S og M

<b>BUSTER S:</b> En lett og rimelig landstedsbåt, med det solide preget man forventer av Buster.
BUSTER S: En lett og rimelig landstedsbåt, med det solide preget man forventer av Buster.

Robuste aluminiumsbåter har vært Busters domene gjennom mange år. Vår erfaring tilsier at det finske verftet aldri kompromisser på kvaliteten selv på sine minste og rimeligste båter. Det var også inntrykket da vi testet Buster S. Du kan velge mellom tre versjoner; en helt åpen versjon, og to varianter med ulik størrelse på styrekonsoll og vindskjerm.

<b>BUSTER M:</b> Velger du M2-versjonen med to solide vindskjermer og dør i midten sitter du lunt.
BUSTER M: Velger du M2-versjonen med to solide vindskjermer og dør i midten sitter du lunt.

Buster S er laget for korte hygge- og transportturer fra hytta, men skroget er blitt bedre i bølger. Det erfarte vi under prøvekjøringen, der Buster S takler smårøffe forhold med trygg følelse og overraskende myk gange i sjøen. Båten er godkjent for motorer på 20–30 hk og fire personer. Prisen for utgaven med minste konsoll starter på rundt 120 000 kroner. Synes du S-modellen er for liten, ta også en kikk på M-versjonen som er litt større og koster fra ca. 160 000 kroner.

Silver Fox Avant og BR

<b>SILVER FOX BR:</b> God vindbeskyttelse og hyggelig sitteplass for barna helt forut
SILVER FOX BR: God vindbeskyttelse og hyggelig sitteplass for barna helt forut

Silver er det finske merket som fant opp aluminiumsbåtene med glassfiberinnredning. Fox-modellen kom i ny versjon i 2018. Med lengde på 4,95 meter er det en båtstørrelse der pris og praktiske egenskaper smelter sammen på en svært gunstig måte. Fox finnes i to ganske ulike versjoner:

Avant har sidekonsoll og førerplass på akterbenken. Normalt sett regnet som den enkleste innredningsløsningen i denne båttypen, men har en klar fordel: Ved å trekke sitteposisjon og konsoll så langt akter som mulig får du nemlig maksimert plassen forut. Det har Silver utnyttet med en god sittebenk foran konsollen, sitteplass i baugen og god dørkplass.

I BR-modellen er den største forskjellen to gode sportsstoler bak en heldekkende vindskjerm. Det gjør kjørekomforten langt bedre. Med bred aktersofa går det fint å være fire-fem personer på tur uten at det blir for trangt. I likhet med Avant-modellen er båten godkjent for fem personer, og på fine dager vil nok særlig barna sette pris på å benytte sitteplassene i baugen på BR-modellen. Med 50 hk koster Avant 225 000 kroner og for BR-modellen med 60 hk betaler du 270 000 kroner.

LES OGSÅ: Test av Surface Pro 6

Finnmaster S6

<b>FINNMASTER S6:</b> Behagelig sofa og mange smarte løsninger i baugen
FINNMASTER S6: Behagelig sofa og mange smarte løsninger i baugen
<b>FINNMASTER S6:</b> En stor båt til relativt rimelig pris, og med 150 hk går det i tillegg ordentlig unna.
FINNMASTER S6: En stor båt til relativt rimelig pris, og med 150 hk går det i tillegg ordentlig unna.

Siden den kom i 2017 har Finnmaster S6 rukket å bli en svært populær modell, takket være en gunstig kombinasjon av pris og egenskaper. Med en lengde på 6,35 meter er plassen om bord både stor og godt utnyttet. Det er en fin sofa foran vindskjermen og to komfortable sportstoler bak konsollen. En bra aktersofa gir sitteplasser til alle de 8 personene båten er godkjent for.

Prisen starter rundt 340 000 kroner med 115 hk, en motor som gir toppfart på drøyt 30 knop. Det holder i massevis, men da vi testet med største motor på 150 hk, oppdaget vi at det gjemmer seg en aldri så liten sportsbåt i Finnmaster S6. Sjøegenskapene er trygge og båten fortsatt lettkjørt, men med toppfart på over 40 knop får du det lille adrenalinkicket som ofte bare dukker opp i dyrere båter.

Finnmasters «smart-design»-konsept finner du flere steder i båten. Ikke minst gjennom godt dimensjonert gangvei på babord side, flere trinn for inn/utstigning uten at du må tråkke i puter og solid dimensjonerte håndrekker langs siden og i vindskjermen.

Sting 610

<b>STING 610 DC:</b> Sprek design sørger for at det ikke er noe inntrykk av «billigbåt» her
STING 610 DC: Sprek design sørger for at det ikke er noe inntrykk av «billigbåt» her

Norske Espen Thorup er en av de internasjonalt mest anerkjente båtdesignerne, og mannen bak Sting 610-modellen. Den er en av merkets mest populære og består av konsollversjonen 610 S, daycruiseren 610 DC og bowrideren 610 BR. Sistnevnte forøvrig kåret til European Power Boat of the Year i 2017. Prisene starter på rundt 320 000 kroner for S-versjonen, mens DC- og BR-utgavene begynner i overkant av 350 000 kroner.

Vi kjørte daycruisermodellen omtrent samtidig som vi hadde noen dyrere båter i samme størrelse på test. Dermed fikk vi en direkte sammenligning på hvordan en moderne «billigbåt» ter seg i forhold til modeller med noe høyere prislapp. Den grunnleggende kvaliteten og egenskapene er det lite å utsette på. Forskjellene merkes heller på materialvalg og noen enklere detaljløsninger.

<b>STING 610 DC:</b> U-sofa er den beste måten å få flest sosiale sitteplasser i en 6-meters båt.
STING 610 DC: U-sofa er den beste måten å få flest sosiale sitteplasser i en 6-meters båt.

Testbåten kjennes småsprek og lettkjørt. Den går 35 knop med 115 hk, et fartsområde den takler uten dramatikk og kjennes mest familiehyggelig ut mellom 20 og 25 knop. Båten er godkjent for seks personer, og med en god førerstol og U-sofa med integrert copilotplass og vippbar ryggpute har alle om bord gode sitteplasser underveis. Kabinen er mer et utvidet stuerom enn et sted å overnatte, men det er normalt for en DC i denne klassen.

Denne saken ble første gang publisert 01/04 2019, og sist oppdatert 17/06 2020.

Les også