Fisker EMotion

Fisker EMotion har en rekkevidde på 650 km

Danske Henrik Fisker retter siktet mot Tesla med sin nye elbil Fisker EMotion.

NY ELBIL: Fikser EMotion ser ut som en miks av Corvette og Tesla Model S.
NY ELBIL: Fikser EMotion ser ut som en miks av Corvette og Tesla Model S.
Publisert

Henrik Fisker, mannen bak en av de mest omtalte bilfiaskoene i nyere historie, er tilbake med en bil som later til å konkurrere direkte med Tesla.

Elbilen heter Fisker EMotion.

I likhet med Tesla skal det bli en elbil i det øvre prissjiktet.

Fisker Inc. har akkurat sendt ut de første bildene av bilen, som ser ut som en blanding av en klassisk Corvette og Tesla Model S.

Rekkevidden er oppgitt til å være 400 miles - 643 kilometer - etter den mer troverdige, amerikanske EPA-standarden.

Toppfarten er 260 km/t.

HISSIG FRONT: Det vil bli lett å se hva slags bil du har i sladrespeilet. Med en toppfart på 260 km/t spørs det om den ligger der lenge.
HISSIG FRONT: Det vil bli lett å se hva slags bil du har i sladrespeilet. Med en toppfart på 260 km/t spørs det om den ligger der lenge.

Dette er ikke første gang Henrik Fisker utvikler elbil. De første modellene av Fisker Karma - en bil hyllet for sitt lekre design - kjørte ut fra fabrikken i 2011. Den rullet snart tilbake. Bilene var fulle av alvorlige feil og mangler, og etter at 16 biler hadde tatt fyr var det over og ut for Fisker.

Skal ha kontroll

Med Fisker EMotion håper gründeren at det skal gå annerledes.

- Den store lærdommen er å ha full kontroll på testingen og utviklingen av batteripakken, sier Fisker til Mashable.

- Veldig, veldig få oppstartbedrifter har klart å få en sertifisert bil på markedet slik vi gjorde med Fisker Karma. Lærdommen er å fokusere på utviklingen, og å ha et klart bilde av sluttproduktet. Jeg elsker innovasjon og det er viktig å ikke la seg kue av de som sier at dette ikke går.

Den nye batteripakken er basert på "vidundermaterialet" grafén og er utviklet i samarbeid med Nanotech Energy Inc.

BUTTERFLY: Et tidligere bilde Henrik Fisker publiserte på Twitter viser at den kommende Tesla-konkurrenten vil ha butterfly-dører foran og bak.
BUTTERFLY: Et tidligere bilde Henrik Fisker publiserte på Twitter viser at den kommende Tesla-konkurrenten vil ha butterfly-dører foran og bak.

Selvkjørende

Mer oppsiktsvekkende i Fiskers pressemelding er informasjonen om at Fisker EMotion, i likhet med alle nye Teslaer, får maskinvare som skal kunne gjøre bilene helt selvkjørende.

Selvkjørende biler: Dette betyr nivå 1-5

- Når autonome biler blir lovlige, vil vi kunne tilby våre kunder muligheten, sier Fisker i pressemeldingen.

Utover dette er det lite vi vet om Fisker EMotion. Selskapet sier de vil være klare for å avduke bilen i 2017.

Porsche jobber også med en elbil. Dette er Porsche Mission E:

Screen9v2

Tesla er i gang med å skape fullstendig autonome biler. Her er én i aksjon:

Screen9v2

Les også:

Karma Revero: Nå gjør Karma comeback

- Dette er en helt genial bil

Verdens raskeste elbil

Her er bilene med aller lavest utslipp

Denne saken ble første gang publisert 01/11 2016.

Les også