- Alle Teslaer fra og med i dag vil kunne kjøre selv
Elon Musk annonserer at alle Teslaer fra og med i dag vil få maskinvare som kan gjøre bilene helt autonome.

Da teslasjef Elon Musk annonserte "folkemodellen" Tesla Model 3 i mars, sa han samtidig at det ville komme en ny avduking om bilen senere i 2016.
Den kom natt til torsdag norsk tid.
I en pressesamtale fortalte Musk at alle Teslas modeller som bygges fra og med i dag, inkludert Model 3, vil bli utstyrt med maskinvare i stand til å gjøre bilene helt selvkjørende.

Musk snakker da autonome biler på nivå 5, altså biler som kan kjøre uten noen form for menneskelig kontroll. Ifølge Musk vil bilene "ha et nivå av trygghet som langt overgår hva en menneskelig sjåfør kan makte".
Les også: Selvkjørende biler: Dette betyr nivå 1-5
Den nye teknologien vil gjøre bilkjøring dobbelt så trygg, hevdet Musk da han presenterte nyheten under en pressekonferanse i Silicon Valley.
Målet er å gjøre selvkjørende biler ti ganger tryggere enn dagens biler med sjåfør bak rattet, understreket han.
Tesla har allerede testet teknologien. I videoen nedenfor demonstrerer bilprodusenten hvordan den nye maskinvaren lar en bil kjøre autonomt fra en forstad via motorvei til bymiljø, og finner en parkeringsplass.
Screen9v2
VIDEO: Slik demonstrerer Tesla den nye autopiloten.
When searching for parking, the car reads the signs to see if it is allowed to park there, which is why it skipped the disabled spot
— Elon Musk (@elonmusk) 20. oktober 2016
When you want your car to return, tap Summon on your phone. It will eventually find you even if you are on the other side of the country
— Elon Musk (@elonmusk) 20. oktober 2016
Store maskinvareoppgraderinger
Autonome biler har vært Musks ønske helt fra han begynte å utvikle Tesla. For å levere på løftet får bilene en solid maskinvareoppgradering framover:
Nye Teslaer vil ha åtte optiske kameraer som kan se opp til 250 meter i alle retninger rundt biler, og tolv ultrasoniske sensorer som støtter det optiske systemet. Disse dobler rekkevidden i forhold til dagens maskinvare, og skal oppdage både "harde og bløte" objekter, hevder Tesla.
Naturligvis inkludert er radarsystemet som skal oppdage hindre foran bilen selv i uoversiktlige situasjoner.

Den største endringen i forhold til dagens biler skjer likevel på innsiden av dørene. Bilens nye datamaskin skal ha 40 ganger prosessorkraften sammenliknet med dagens modeller.
Ifølge Musk presset den siste oppdateringen av programvaren i dagens Tesla prosessoren helt til grensen av hva den kunne klare.
Vil koste rundt 70.000 kroner ekstra
Selv om samtlige Model S, Model X og Model 3 framover blir utstyrt med ny maskinvare, vil det ikke bli gratis å aktivere mulighetene den gir.
I tråd med dagens modell kan kjøpere velge å oppgradere programvaren i bilen slik at den blir selvkjørende.
I dag er prisen 3000 dollar, nå økes den til 8000 dollar. Etter dagens kurs tilsvarer det rundt 70.000 kroner.

Selv om maskinvaren er på plass i nye biler, vil det ta tid før sjåfører får nytte av systemet. Til å begynne med er få funksjoner aktivert, og systemet jobber kun i bakgrunnen for å sammenlikne sjåførens handlinger med hva datamaskinen selv ville ha gjort.
Dataene sendes fortløpende til Tesla for analyse, og når ingeniørene føler seg trygge på at funksjoner fungerer som de skal, vil bilen bli mer og mer autonom via programvareoppdateringer.
VIDEO: Slik fungerer Teslas autopilot i dag:
Screen9v2
Tesla er en liten bilprodusent som lager kun 100.000 biler i året. Musk håper å kunne femdoble dette alt fra 2018, og der spiller Model 3 en sentral rolle.
Elon Musk har klokketro på en selvkjørende bilframtid, men ikke alle tar Musks visjon for god fisk.
Når Teslas selvkjørende biler vil få slippe til på veiene, er fortsatt uklart. Det forutsetter lovendringer i mange land, blant dem USA.
Magasinet Wired er skeptiske til at Elon Musk vil klare å levere selvkjørende biler med det første.
Som vanlig er Elon Musk utrolig breial når det kommer til tidsrammene sine. Teslas fullt autonome biler vil måtte kunne unngå fotgjengere, håndtere busser som svinger ut fra holdeplassen, gjenkjenne veiarbeidere som holder skilt, unngå barn som løper ut i veien, finne parkeringsplasser, svinge unna syklisten som "dukket opp fra intet" og løse alle andre - praktisk talt uendelige - kompliserte kjørescenarier for virkelig å kunne anses som nivå 5.
Wired
Google har jobbet med å nå nivå 5 siden 2009, men sier de fremdeles er langt unna å kunne rulle ut et fungerende system.
Ford og Mercedes tror helt selvkjørende biler ikke vil være på veien før mellom 2020 og 2025.
Samtidig tror bilbransjen at selvkjørende biler vil komme før eller siden.
Musk satser på før.
Kilder: Tesla, Wired, NTB, TechCrunch.