BMW 7-serie

Du kan parkere BMW-en med fjernkontroll

Scenen fra James Bond-filmen er blitt virkelighet.

Sist oppdatert

Husker du scenen fra James Bond-filmen "Tomorrow Neves Dies" der 007 styrer en BMW 7-serie med fjernkontroll? Nå er dette blitt virkelighet.

BMW har sluppet litt informasjon om nye 7-serie som lanseres til høsten. Og det later til at dette blir et høyteknologisk flaggskip.

- Bilen vil definitivt bli ledende i bransjen, sier Klaus Fröhlich til Automotive News.

Fröhlich er styremedlem i BMW AG, avdelingen for utvikling. Ifølge BMW vil nye 7-serie sette standarden når det gjelder lettvektsdesign, kjøredynamikk, komfort og teknologi.

Parkerer med fjernkontroll

7-serie skal blant annet bli første serieproduserte bil som kan parkeres ved hjelp av fjernkontroll.

Det gjør det mulig å parkere den store bilen på trange steder, der avstanden til bilene ved siden av er liten. Det kan antakelig være en kjekk funksjon i megabyene der kampen om parkeringsplassene er intens.

Ved å bruke den nyutviklede BMW Display Key, kan sjåføren kommandere bilen til å parkere helt av seg selv.

FJERNKONTROLLERT 1.0: James Bond styrer BMW 7-serie (750iL-modell, 1997) med fjernkontroll i filmen "Tomorrow Never Dies". Det satt riktig noen på gulvet inne i bilen og styrte. FOTO: Screenshot
FJERNKONTROLLERT 1.0: James Bond styrer BMW 7-serie (750iL-modell, 1997) med fjernkontroll i filmen "Tomorrow Never Dies". Det satt riktig noen på gulvet inne i bilen og styrte. FOTO: Screenshot
FJERNKONTROLLERT 2.0: Nye BMW 7-serie parkeres ved hjelp av fjernkontroll, og denne gangen uten filmtriks. FOTO: BMW
FJERNKONTROLLERT 2.0: Nye BMW 7-serie parkeres ved hjelp av fjernkontroll, og denne gangen uten filmtriks. FOTO: BMW

Erfart gjennom BMW i8

Nye BMW 7-serie skal være opptil 130 kilo lettere enn utgående modell takket være bruk av karbon. Dagens 7-serie veier rundt 2,5 tonn.

Materialet som BMW benytter er såkalt CFRP - karbonforsterket plast. Her arver 7-serien kunnskap og teknologi som allerede er benyttet i BMW i3 og BMW i8. Bruken av karbon forsterker styrken i karosseriet og gjør det mer vridningsstivt.

Det er heller ikke utenkelig at BMWs største luksusbil kan leveres med laserlys, som BMW i8.

Bedre kjørekomfort

Utgående 7-serie har Integral Active Steering, som er et firehjulsstyringssystem. Dette systemet er nå ytterligere forbedret. BMW var ikke alene om dette systemet da forrige 7-serie ble lansert i 2009, men det er fortsatt ikke mange bilmodeller som kan skryte av denne funksjonen. Systemet benytter en elektromotor på bakakselen som styrer stagene som gir hjulutslag bak. Bakhjulene styrer i samme retning som forhjulene når farten er høy - og i motsatt retning når farten er lav.

BMW STYRER: I Driving Experience Control-systemets Adaptive-innstilling leser og toller bilen underlaget og sjåførens kjørestil, og tilpasser oppsettet deretter. FOTO: BMW
BMW STYRER: I Driving Experience Control-systemets Adaptive-innstilling leser og toller bilen underlaget og sjåførens kjørestil, og tilpasser oppsettet deretter. FOTO: BMW

Komforten forbedres ytterligere med luftfjæring som automatisk styrer bakkeklaringen. Luftfjæring skal være en del av standardutstyret, sammen med Dynamic Damper Controll som fortløpende justerer oljetrykket i demperne alt etter hvilket hjul som trenger mest grep. Bevegelsen i karosseriet måles mot bevegelsen i hjulopphenget slik at støtdemperne tilpasser seg underlaget kontinuerlig.

7-serie kommer også med Dynamic Drive Roll, som er en stabilitetskontroll med elektromekanisk styrte stabilisatorstag.

Du eller bilen bestemmer

Som i andre BMW-er, gjerne som ekstrautstyr, kan du velge mellom forskjellige kjøreinnstillinger (Driving Experience Control), som EcoPro, Comfort og Sport (Sport+).

Men man er ikke BMWs flaggskip uten å by på noe de andre modellene (foreløpig) ikke har.

7-seriens kjørekontroll har i tillegg innstillinger Adaptiv, der bilen "leser" underlaget og sjåførens kjørestil, og tilpasser oppsettet deretter.

Forstår håndbevegelser

Også på innsiden skjer det ting. 7-serie introduseres med neste generasjon iDrive. Det innebærer berøringsskjerm for første gang i BMW. Dessuten skal iDrive-systemet forstå håndbevegelsesr. Både VW og BMW slike systemer på CES-messen tidligere i år.

iDRIVE: Fortstår håndbevegelser. FOTO: BMW
iDRIVE: Fortstår håndbevegelser. FOTO: BMW

Det betyr at du skal for eksempel kunne avvise innkomne telefonsamtaler eller justere volumet ved å bevege hånden foran iDrive-skjermen. En 3D-innstilt sensor skal lese og forstå håndbevegelseskommandoene.

Denne saken ble første gang publisert 22/04 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også