Kjøpte samme handlevogn i 2020 og 2025: Slik ble resultatet

Klikks journalist har kjøpt den samme handlevognen over flere år og foretatt en enkel pristest. Særlig prisøkningen på ett produkt vekker oppsikt. 

UKESHANDEL? Vel, det holder neppe helt, men er en solid handlevogn basert på samme vogn som ble handlet i 2020 og 2022.
Publisert Sist oppdatert

Før jul 2020 fikk jeg (Klikk.nos journalist, Anders Eid) hjelp av forbrukerøkonom Silje Sandmæl til å gjøre «ukeshandlingen» så billig som mulig.

To år senere kjøpte jeg den samme handlevognen på nytt på min lokale Rema 1000-butikk. Resultatet var – trommevirvel – at matvareprisene hadde gått opp mellom 2020 og 2022.

Nå, cirka 2,5 år senere, har jeg handlet den samme handlevognen for å sjekke status.

Selv om reportasjen jeg skrev i 2020 ga meg flere aha-opplevelser og et sterkere fokus på å handle sjeldnere og smartere, så havner jeg titt og ofte i butikken.

Matbudsjettet til vår husholdning på to voksne, fire barn og etter hvert to katter, har holdt brukbart stand siden 2022. Vi har oppjustert det faste trekket et par ganger, men nå er det en stund siden forrige gang.

Men de siste månedene har det føltes som om sluttsummen på kassalappen (det er den som teller, som kjent) har krøpet litt brattere oppover. 

Tall fra Statistisk Sentralbyrå, som overvåker konsumprisindeksen i Norge, viser at det ikke bare er en følelse, men et faktum.

Prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer økte med 8,7 prosent fra mars 2024 til mars 2025. Det er dermed den gruppen varer og tjenester som øker klart mest, melder SSB (se tabell). 

DYRERE: Av alle gruppene varer og tjenester er det matvarer som har økt klart mest fra mars 2024 til mars 2024, ifølge SSB.

Derfor føltes det som om det var på høy tid med en ny pristest.

Jeg var fysisk i butikken og kjøpte hver vare på listen som fortsatt var tilgjengelig. 

Noen varer fra de forrige årene var enten gått ut eller var sesongvarer. Disse er ikke tatt med. 

En svakhet med min handlevogn er at noen matvaregrupper som har hatt en markant prisvekst de siste årene, ikke var med i handlevognen, som for eksempel kaffe, oljer og sjokolade.

Slik foregikk handlingen og sammenligningen

Handlevognen som ble kjøpt første gang i 2020 var en ganske vanlig ukeshandling, der jeg gikk bevisst etter billige varer der det var mulig. Den bør dermed gi en bra pekepinn på hvor mye en «vanlig» handlevogn kan koste.

Storhandlingene i 2020 og 2022 foregikk i november (16. og 9.), mens den i 2025 altså foregikk 4. april. 

Jeg brukte ikke fordelsprogram ved noen av handlingene.

Samme butikk innebar at de hadde mange av de samme varene som sist.

I etterkant fikk jeg hjelp av Rema 1000 til å avklare hvilke varer som er gått ut av sortimentet, samt priser på noen varer jeg ikke klarte å finne i butikken.

Varene som det ikke finnes tilsvarende av i dag, er ikke tatt med i oversikten.

Jeg har i etterkant fått hjelp av presseavdelingen til Rema 1000 med å finne frem til riktige priser på varer jeg ikke fant i min nærmeste butikk. De avdekket også et par feilkjøp, som er blitt korrigert. 

Så om noen skulle være i tvil om hvorvidt matvarekjedene følger godt med på og har oversikt over prisene på varene sine til enhver tid: De har stålkontroll.

Så mye steg prisen på handlevognen

Med forbehold om det kan være små endringer eller avvik i varetype når man sammenligner over flere år, så endte fasiten som følger, avrundet: 

16. november 2020 kostet handlevognen 1414 kroner.

9. november 2022 kostet en tilnærmet identisk handlevogn 1603 kroner

4. april 2025 ble sluttsummen på kassalappen 1873 kroner

Kort oppsummert forteller testen at nesten alt er dyrere i 2025, både sammenlignet med 2020 og 2022. 

Unntakene er enkelte varer som var på tilbud i 2025 som Wasa rugsprø, klementiner og bananer. Av ikke-tilbudsvarer var det kun grovhakkede tomater og gulrøtter som var billigst i 2025. 

Av 57 varer (inkludert bærepose), var 43 varer dyrest i 2025. Ni varer var dyrest i 2022 og fem varer var dyrest i 2020. 

Må ut med 23.800 kroner mer i året enn i 2020

Handlevognen ble 459 kroner dyrere fra 2020 til 2025, en økning tilsvarende 32,4 prosent (avrundet).

Fra 2022 til 2025 økte prisen på handlevognen med 270 kroner, tilsvarende 16,8 prosent økning.

Dersom jeg skulle kjøpt den samme handlevogn ett helt år, ville det totalt ha kostet meg 23.868 kroner mer enn i 2020 og 14.040 kroner mer enn i 2022.

Tall fra SSB viser samtidig at prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer har steget som følger i de samme periodene.

  • Fra november 2020 til mars 2025: 24,8 prosent
  • Fra november 2022 til mars 2025: 15 prosent

Med andre ord har min handlevogn økt mer i pris enn den generelle prisveksten på mat skulle tilsi. 

Slik forklarer Rema 1000 at min handlevogn har økt mer prosentvis i pris enn den generelle prisveksten på mat og alkoholfrie drikkevarer i samme periode:

– Kundene skal være helt trygge på at REMA 1000 skal være billigst på dagligvare i Norge, noe resultatet av de fleste pristester det siste året også har vist. En handlekurv med få varer vil ikke si noe om prisøkningen generelt. SSB sine KPI-tall er et snitt-tall på hele butikken, skriver Line Aarnes, Kategori- og innkjøpsdirektør i en e-post til Klikk.no.

SJOKK-ØKNING: Den store corn flakes-posen utmerker seg som «prisverstingen» de siste fem årene med en prisøkning på hele 223 prosent.

Under følger noen matvarer med størst økning i kroneverdi siden 2020:

  • Cornflakes: (13,20 kr til 42,60 kr, tilsvarende 223% økning)
  • Fiberbrød gl.fri: (48,90 kr til 78,40 kr = 60% økning)
  • Karbonadedeig 5%: (56,90 kr til 83,90 kr = 47% økning)
  • Kjøttpølse u. skinn: (29,00 kr til 49,10 kr = 69 % økning)
  • Bærblanding: (13,90 kr til 39,90 kr = 187% økning)
  • Pizzaost: (37,90 kr til 59,90 kr = 58% økning)
  • Ytrefilet: (39 kr til 66,52 kr = 71% økning)

Du finner en toppliste over hvilke varer som prosentvis har økt mest lenger nede i saken.

Line Aarnes, Kategori- og Innkjøpsdirektør i Rema 1000

Så ... Hva i alle dager har gitt en økning på 223 prosent på Corn Flakes fra 2020 til 25’? Dette svarer Line Aarnes Rema 1000:

– Våre marginer har ligget på mellom 3-4% siden vi etablerte lavpris i 1979. Det som i størst grad påvirker prisen i hylla er det vi betaler for varene fra våre leverandører. De siste årene har vi fått en svakere valuta i tillegg til en global prisøkning på råvarer, som har påvirket prisene også i Norge. Men vi i REMA 1000 jobber hver dag for å kutte kostnader og være så billige som mulig. 

I tabellen under kan du se prisforskjellene på hvert enkelt produkt i handlevognen. Artikkelen fortsetter under.

Her kan du se hva de ulike varene kostet i 2020, 2022 og 2025

Vare Pris 2020 Pris 2022 Pris 2025 Kommentar
Mozell drue og eple 1.5lkr 36,20kr 32,90kr 35,90
Munkholm 6pkkr 41,40kr 44,40kr 59,40
Cottage Cheesekr 21,80kr 29,40kr 33,50
Ekstra lett melk 1,75kr 24,90kr 24,90kr 31,40
Kremfløtekr 16,90kr 21,90kr 18,90På tilbud i 25'
Havredrikk sjokokr 32,20kr 29,90kr 32,90
Havredrikkkr 25,50kr 22,90kr 27,90
Maiskorn 3pkkr 15,90kr 17,90kr 31,10
Dr greve intimvaskkr 40,90kr 46,90kr 59,90
Dr Greve mannkr 29,90kr 27,90kr 31,90
Pariseragurkerkr 21,90kr 24,70kr 30,40
Cornflakeskr 13,20kr 26,90kr 42,60
Tomater grovhakkedekr 9,00kr 8,90kr 7,50
Lomper Auliekr 12,40kr 13,40kr 14,90
Frukt Muslikr 23,70kr 29,90kr 41,20
Lapskausblandingkr 17,40kr 19,90kr 23,90
Maiskakerkr 17,90kr 18,40kr 18,70
Bærblandingkr 13,90kr 25,90kr 39,90
Fiberbrød gl.frikr 48,90kr 54,40kr 78,40
Kjøkkenpapir (billigste type)kr 16,00kr 31,40kr 29,90
Husman Økonomikr 21,40kr 24,10kr 26,40
Wasa Rugsprøkr 15,90kr 17,40kr 12,90På tilbud i 25'
Mills ekte majoneskr 29,90kr 33,90kr 38,20
Q frokostyogurtkr 23,70kr 26,90kr 31,40
Glutenfri tortillakr 28,40kr 37,40kr 45,40
Pizzaostkr 37,90kr 43,40kr 59,90
Havregryn lettkoktkr 18,90kr 18,90kr 22,90
Italiensk salatkr 18,90kr 19,90kr 32,40
Kornmo originalkr 21,60kr 25,90kr 25,90
Lettrømmekr 14,80kr 17,20kr 19,90
Kikerter Rema 1000kr 11,60kr 10,00kr 14,00
Kjøttpølse u. skinnkr 29,00kr 34,90kr 49,10
Spice mix fajitakr 6,60kr 9,70kr 9,90
Ytrefiletkr 39,00kr 52,53kr 66,52*Billigste type, men ikke identisk vare i 2020
Kaviar Millskr 26,70kr 23,80kr 24,90
Karbonadedeig 5%kr 56,90kr 69,90kr 83,90
Pepperonikr 38,90kr 39,40kr 39,90
Minigrisilini hvit med hvitløkkr 20,00kr 20,00kr 29,90
Kokt skinke Nordfjordkr 19,90kr 23,50kr 24,90
Kornbrød helmikskr 23,40kr 27,40kr 25,90
Tortillachips saltkr 10,00kr 12,80kr 16,00
Harvre G&G Brødkr 35,00kr 41,70kr 45,50
Egg 18 stkkr 54,90*kr 35,20kr 49,90*Ikke identisk produkt i 2020
Klementiner 1.3 kgkr 46,80kr 53,50kr 25,90På tilbud i 25'
Miniplommetomatkr 21,00kr 19,90kr 22,90
Soft Florakr 29,90kr 34,90kr 36,90
Druer røde benditkr 20,00kr 34,90kr 39,90
Taco Sauce mediumkr 9,90kr 9,50kr 9,90
Stangsellerikr 24,90kr 32,90kr 24,90
Brokkolikr 14,90kr 19,90kr 24,90
Agurkkr 19,90kr 22,90kr 24,90
Hjertefiskekakerkr 55,00kr 55,00kr 69,90
Bananer 1.108 kgkr 22,05kr 23,20kr 15,20På tilbud i 25'
Spisspaprika rødkr 22,90kr 19,90kr 39,90
Gulrot beger 750 gramkr 26,90kr 24,90kr 19,90På tilbud i 25'
Isbergsalatkr 15,00kr 29,90kr 24,90
Bæreposekr 2,00kr 3,00kr 6,75
Sum:kr 1 414,35kr 1 602,93kr 1 872,57

Matprisene drar prisveksten opp

Trym Kristian Økland ved seksjon for prisstatistikk ved SSB bekrefter at matprisene har økt det siste året og årene, og at matprisene er med på å dra konsumprisindeksen (KPI) opp. 

Prisveksten på varer og tjenester i Norge målt ved KPI var i mars 2,6 prosent høyere enn for ett år siden, mens matvareprisene var 8,7 prosent høyere i mars 2025 enn for ett år siden. 

Til tross for at prisene har økt det siste året, understreker Økland at prisveksten på mat var enda brattere i 2023. 

– Da du kjøpte den forrige handlevognen i 2022, hadde vi hatt en 12 prosents prisstigning på mat sammenlignet med året før. Prisveksten fortsatte å ligge på et høyt nivå inn i 2023 og toppet seg i juni 2023. Da registrerte vi den høyeste prosentvise målingen vi har sett på mat, med 13,4 prosent høyere pris sammenlignet med året før. Etter dette så dalte prisene mot oktober 2024, men siden da har vi sett at de har økt igjen, forteller Økland.

Les også: «Fyren som bare skal ha seg en Snickers og Cola ser livet sitt passere i revy, idet han slukøret må konstatere at han har havnet bak mitt personlige matvareprogram på fire hjul i køen»

MÅNED FOR MÅNED: Tolvmånedersendringene i SSBs matpriser siden januar 2020. I første halvdel av 2021 opplevde man en negativ prisvekst sammenlignet med prisene 12 måneder før. Siden har prisene økt.

Matvarene som har økt mest i pris

Økland fremhever noen matvaregrupper som har hatt en særlig stor økning det siste året. 

Det største «prissjokket» finner man på sjokolade og sukker. 

– Kokesjokolade er for eksempel 50,1 prosent høyere sammenlignet med mars i fjor. Sukker og melis er 42,8 prosent dyrere, mens spisesjokolade 35,5 prosent dyrere. Det merker nok mange, for nordmenn kjøper mye sjokolade, sier Økland. 

Topp 10 liste over varer med størst prosentvis økning (mars 2024-2025):
Kokesjokolade: 50,1%
Melis og kandissukker: 42,8%
Spisesjokolade: 35,5%
Ketchup / sennep: 34,5%
Kakao og sjokoladepulver: 20,0%
Egg: 18,8%
Kaffe: 18,5%
Ris: 18,2%
Farin, sukkerbiter og raffinade: 18,0%
Smør: 17,3%

Kilde: SSB.no

 – I tillegg har vi også sett en stor økning i andre grupper, som for eksempel ketchup og sennep (opp 34,5%), kaffe (18,1%), egg (18,8%), olivenolje (19,1%), ris (18,2%), sier Økland.

Derfor øker prisene

Men hvorfor øker matvareprisene såpass mye sammenlignet med andre varer og tjenester?

– Det er mange årsaker til at vi har sett den utviklingen vi har sett de siste årene, men mye henger sammen med det som skjer internasjonalt. Vi hadde spesielt i 2023 høy prisvekst på matvarer vi importerer grunnet høye energipriser og forstyrrelser i verdikjedene. I tillegg har den norske kronen vært veldig svak. Et annet aspekt her er at dagligvaresektoren opprettholder stabile marginer. At marginene her ikke har falt, kan tyde på at husholdningene i stor grad absorberer prisøkningene uten å redusere matforbruket. Dette kan i sin tur henge sammen med at vi også har hatt en ganske sterk lønnsvekst de siste årene, spekulerer Økland.

Økland tror likevel at mange nordmenn har merket de økte matvareprisene på lommeboken, men at mange trolig har klart å utligne prisveksten takket være gode lønnsoppgjør de siste årene – eller ved å velge å velge billigere varer. 

Varene i Rema-handlevognen med størst prosentvis prisøkning fra 2020 til 2025:
Bærepose: 238%
Cornflakes: 223%
Bærblanding: 187%
Druer røde bendit: 100%
Maiskorn 3pk: 96%
Kjøkkenpapir (billig): 87%
Spisspaprika rød: 74%
Frukt Musli: 74%
Italiensk salat: 71%
Ytrefilet: 71%
Kjøttpølse u. skinn: 69%
Brokkoli: 67%
Isbergsalat: 66%
Fiberbrød gl.fri: 60%
Glutenfri tortilla: 60%
Tortillachips salt: 60%
Pizzaost: 58%
Karbonadedeig: 47%
Dr greve intimvask: 46%
Munkholm 6pk: 43%

– Verst for de som tjener minst

Men de som har det trangest økonomisk, er også de som er mest sårbare for økninger i matprisene, påpeker han.

– Lavtlønte husholdninger blir hardere berørt av at matprisene stiger. De bruker generelt en større andel av inntekten sin på mat, så når den varegruppen øker mye, så slår det hardere inn på deres månedsbudsjett. Det er denne gruppen som typisk kjøper mye lavpris-produkter, dermed er de allerede er litt «på grensen», sier Økland og utdyper:

– Hvis en husholdning med høyere lønninger kjøper matvarer med høy kvalitet, så har de mulighet til å «bytte seg» nedover i kvalitet og pris – og dermed utligne prisveksten. De som allerede kjøper billigproduktene, har ikke den samme muligheten til å bytte til noe billigere, så disse vil merke prisveksten mest.

Les også: Silje Sandmæls tips til billig mathandling

Høye renter presser lommeboken

I tillegg til at prisene på mange varer og tjenester vi forbruker har økt, er også renteutgifter noe som har økt betydelig siden 2022. Dette har også påvirket folks økonomi de siste årene.

– I november 2022 var styringsrenten på 2,5 prosent, mens nå er den på 4,5 prosent. Så om du hadde et boliglån på 3 millioner kroner i november 2022 med effektiv rente på 3,5 %, da hadde du renteutgifter på 105.000 i året. Men om du har et lån på 3 millioner med rente på 5,5 % i dag, så har du renteutgifter på 165.000 kroner i året. Dette er også noe som har lagt et økt press på manges lommebøker og som kan gjøre folk mer sårbare for økte matpriser, forteller Økland. 

Han understreker at dette er et forenklet regnestykke som ikke tar hensyn til rentefradrag.

SSB-tallknuseren har ingen gode nyheter til dem som håper på synkende matpriser i nærmeste fremtid.

– Det er usikre tider både geopolitisk og handelspolitisk, så det er vanskelig å forutsi hva som vil skje fremover her.

Line Arnes i Rema 1000 vil ikke si noe om hva de tror om utviklingen på matprisene fremover.

– Vi kan ikke si noe om fremtidige priser, men vi skal fortsette med å være billigst på dagligvarer i Norge gjennom store volum, lave kostnader og en effektiv drift, sier Aarnes.