Vei er budsjettvinner - jernbane får nesten ingen økning

Vei vinner - tog taper.

Veiene vinner i budsjettet - jernbanen får ikke mer penger.
Publisert

Regjeringen fortsetter trenden fra tidligere budsjetter, der de legger frem rekordhøyt samferdselsbudsjett. Vei er vinneren, mens tog ikke får nevneverdig økning.

Regjeringen vil bruke 62,4 milliarder kroner på samferdsel i 2017, noe som er en økning på 4,4 prosent fra i fjor. Dette er marginalt mer enn inflasjonen.

Ifølge samferdselsdepartementet vil de overoppfylle Nasjonal transportplan med 9 milliarder kroner, men sier ingenting om de faktisk når de faktiske målene i prosjekter.

Mesteparten av økningen i pengebruken går til vei. 33 milliarder er satt av til vei, noe som er en økning på 7 prosent.

Forslaget omfatter 29,9 milliarder kroner til Statens vegvesen, 3,1 milliarder kroner til Nye Veier AS og om lag 20 millionar kroner til drift av Statens vegtilsyn, som blir skilt ut som eigen etat i 2017.

Disse veiene skal få oppstart i 2017:

  • E39 Rogfast
  • E39 Bjørset–Skei
  • E16 Bjørum–Skaret
  • Rv 13 Vik – Vangsnes
  • E6 Tana bru (oktober 2016)
  • E18 Tvedestrand–Arendal i Aust-Agder (Nye veier)
  • E18 Rugtvedt–Dørdal i Telemark (Nye veier)
  • E6 Kolomoen–Moelv i Hedmark (Nye veier)

Midlene til Statens vegvesen skal hovedsakelig benyttes slik:

  • 11,5 milliarder kroner til drift og vedlikehold av riksveier, trafikant- og kjøretøytilsyn m.m.
  • 16,1 milliarder kroner til riksveiinvesteringer
  • 1,1 milliarder kroner til kjøp av riksveiferjetjenester
  • 659 millioner kroner til skredsikring av riksveier
  • 688 millioner kroner til skredsikring av fylkesveier
  • 170 millioner kroner til "Rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene"
  • 100 millioner kroner til tilskudd til gang- og sykkelveier på fylkesveier

For Nye Veier AS er det i 2017 foreløpig avtalt utbyggingsaktivitet på følgende prosjekter:

  • E18 Tvedestrand – Arendal i Aust-Agder
  • E18 Rugtvedt – Dørdal i Telemark
  • E6 Kolomoen – Moelv i Hedmark

Reduserte bompenger

Samferdseldepartementet vil bruke 500 millioner kroner for å redusere takstene med minst 10 prosent på risk- og fylkesveiprosjekter som er bompengefinansiert.

Gir ikke mer penger til jernbanen

Jernbanen blir på sin side ikke prioritert, og det legges igjen opp til at dette skal forhandles opp i budsjettforhandlingene med KrF og Venstre, slik det har blitt gjort alle de siste årene.

Totalt 21,9 milliarder kroner går til jernbaneformål - omtrent det samme som for i 2016. Inkludert prisstigningen er det en nedgang.

Pengen skal i stor grad brukes på vedlikehold, men også InterCity-satsingen som Follobnanen og dobbeltsport på Dovrebanen og Vestfoldbanen.

Mer penger til sykkelveier

Regjeringen vil bruke totalt 477 millioner kroner på statlige gang- og sykkelveier (det meste i byene er kommunale prosjekter).

I tillegg kommer 100 millioner kroner i en tilskuddsordning til gang- og sykkelveier på kommunale- og fylkesveier. Det er noe lavere enn tidligere.

Venstres Abid Raja har allerede slått fast at regjeringen «svikter» på sykkelsatsingen.