Test: Toyota Verso 1,8 valvematic Multidrive S Premium 09-modell

Større 7-seter fra Toyota

Hittil har Toyota Verso vært kritisert for å være for liten. Nå har den vokst i lengden og bredden.

LINJEBILEN: Sjekk den nye Z-linjen som starter helt nede ved fremre støtfanger og ender i takspoileren.
LINJEBILEN: Sjekk den nye Z-linjen som starter helt nede ved fremre støtfanger og ender i takspoileren. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Toyota Verso 1,8 valvematic Multidrive S Premium

  • Motor: R4, 1798 ccm
  • Ytelse, hk, o/min: 147 v/6400
  • Dreiemoment, Nm, o/min: 180 v/4000
  • Drivstoff: Bensin
  • Egenvekt, kg u/fører: 1470
  • Totalvekt, kg: -
  • Tilhengervekt, kg: 1300
  • LxBxH mm: 4400X1790X1620
  • Bagasjerom, liter: 155/1009
  • Forbruk l/mil, blandet: 0,70
  • CO2-utslipp, g/km:164
  • 0-100 km/t, sek: 11,1
  • Toppfart, km/t: 185
  • Dekkdimensjon: 215/55R17
  • Pris, fra: 328 500,-
  • Pris, testmodell: 392 000 ,-

La oss kalle en spade for en spade: Den eneste rasjonelle grunnen til at man står i en valgsituasjon mellom en av de mange forskjellige 7-seterne, er at man jevnlig skal frakte 6 eller 7 mennesker i samme bil, og at minimum 2 av dem er yngre enn 10 år.

Les samtlige Toyota-tester her

For samme hva man ønsker å innbille seg - de to bakerste setene er ikke egnet for transport av voksne mennesker. Men når det regnestykket er løst, så er det helt klart at MPVene også kan være svært fornuftige alternativer til stasjonsvogner.

MPVer er høyere enn stasjonsvogner. Det gir både enklere inn- og utstigning, bedre oversikt i trafikken, og ofte betydelig større innvendig rom i forhold til lengden. Og alle som må inn og ut av et garasjeanlegg daglig vil sette pris på det.

Forrige Toyota Verso skulle i utgangspunktet ha vært en perfekt bil for de som tenker i disse baner. Likevel har den ikke slått så godt an som man kan vente av en Toyota.

Les test av Toyota Verso 2,2 D-4D 2008 her.

I fjor solgte Toyota i følge statistikken fra OFV 559 stk (Corolla) Verso. Det ga en delt 5.plass på MPV-listen, sammen med Mazda 5. Det er likevel langt bak de mer populære VW Touran, Ford S-max og Peugeot 307/308.

Litt av problemet for Verso kan ha vært størrelsen, at den med sine 4,33 centimeters lengde rett og slett har blitt for liten. Et annet problem kan ha vært ugunstige motor/pris-varianter i forhold til konkurrentene.

Kan den nye utgaven bøte på dette? Les også artikkelen fra lanseringen her

Toyota Verso
Toyota Verso Foto: Egil Nordlien HM Foto

Kjøreegenskaper: 4

Tenker man spissformulert på kjøreegenskaper som egenskapene i grenseland av hva bilen klarer, har såkalte MPVer klare ulemper kontra vanlige personbiler.

Bilenes ekstra høyde endrer både på tyngdepunkt og areal som eksponeres for sidevind. Det gir uten unntak biler med noe mindre presis handling og tildels med mer "levende" oppførsel enn en tilsvarende, men lavere bil.

Til hverdagsbruk er imidlertid ikke dette noe reelt problem med moderne biler. Dagens chassisteknologi gir nesten uten unntak biler som knapt nok krenger i svinger ved normale til sportslige kjørebelastninger.

Det gjelder også nye Verso. Og kombinasjonen av å sitte litt høyere enn i en alminnelig stasjonsvogn gjør at kjøregleden kryper fram hos Versosjåføren. Både i bytrafikk og når svingene tetter seg til ute på landeveien.

Toyota har de siste årene laget biler som i dynamiske tester, som kjeglekjøring og unnamanøver (elgtesten), har vist seg å være høyst kompetente. De har likevel har føltes tildels dvaske og uinspirernde å kjøre ved normale hastigheter.

Følelsen i nye Verso kan imidlertid tyde på at Toyota-ingeniørene har fått beskjed om å stramme opp sistnevnte punkt. Verso er nemlig ganske så direkte, presis og fin og ved vanlig dagligdags kjøring.

Motor: 4

DELIKAT: Et godt utgangspunkt for en fin kjøretur.
DELIKAT: Et godt utgangspunkt for en fin kjøretur. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Oi! Se her: Bensinmotor, 147 hester og trinnløst automatgir! Dette er en stillegående og sprek latmannsløsning, atpåtil overkommelig priset.

Når det er sagt, må vi også legge til at vurderingen av denne bensin/automat-løsningen skapte noe uenighet internt i Klikk Motor.

For sett opp mot andre bensin/automat-kombinasjon i samme prissjikt, er dette en nydelig løsning. Motoren er sterk på topp i registeret (saftige 147 hk). Samtidig har den nok moment til å skyve bilen slik at ikke det trinnløsegiret går amok i turtallet så snart man gasser litt. Og bensinmotorens stille gange er som kjent en lise for et stresset øre - kontra diesel.

Men som kjøper vil man neppe sammenlikne bare med andre bensinmotorer. En helt klar fordel ved en tilsvarende priset dieselmotor er dieselens kraftigere moment. Det gir grunnlag for en helt annen, mer effektiv og samtidig mer avstresset kjørestil.

Kjøper du Verso 1,8 etter å ha eid for eksempel en 2-liters diesel et par år, kommer du garantert til å savne momentet. Og det lave dieselforbruket.

Ytelser: 5

147 hk er sterkt, og bidrar til en saftig akselerasjon. Testbilen er målt til 11,8 sekunder fra 0 - 100 km/t, det er bare 0,8 sekunder bak oppgitt tall på 11,1. Og det er mye bedre enn en sammenliknbar dieselmotorisert utgave.

Med det trinnløse automatgiret har du også fordelene ved at du alltid har maks effekt tilgjengelig med et trykk på gassen uten å måtte tenke på å gire.

Eksteriør: 5

Den nye utgaven av Toyota Verso er fortsatt såpass lik forgjengeren at du skal unnskyldes for å måtte spørre om forskjellene. Enkleste måte å se forskjell er å se etter den elegante nye sidelinjen - eller Z-linjen vi man kan kalle den. Se bilde øverst i artikkelen.

SPORTY: Trinnløst automatgir med sportsknapp.
SPORTY: Trinnløst automatgir med sportsknapp. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Linjen starter helt framme, nede i underkant av støtfangeren, og holder seg lavt stigende bakover før den kurver seg bratt opp på bakdøren helt til taket. Og der i avslutningen ligger genistreken, når linjen får den frekke bakoverknekken og fortsetter i takspoileren over bakvinduet. Se gjerne bildet øverst i artikkelen.

Til Toyotadesignernes fordel skal også sies at bilen selv med ekstra lengde nå framstår som en kompakt og "sprek" bil. Det er lite igjen av det lett salryggede preget man gjerne forbinder med tradisjonelle MPVer.

Interiør: 4

Spørsmålet er likevel: Er den blitt stor nok? Lengden er øket med 7 centimeter, bredden med 2 centimeter - og kollega Glesne og jeg krangler litt også på dette punktet. Han mener det er mulig å sitte i de to bakerste setene for en voksen mann. Jeg på min side ser ikke helt poenget ettersom jeg som voksen mann da vil ha det vondt i den midterste seteraden.

Nei, selv om Verso er blitt større, er det fortsatt ingen "ekte" sjuseter. Og den er fortsatt mindre enn for eksempel enn Mazda 5 og langt mindre enn Ford S-Max.

DYNAMISK: Verso kjører i praksis like godt som en alminnelig personbil, og kaller fram kjøregleden på både korte og lange turer.
DYNAMISK: Verso kjører i praksis like godt som en alminnelig personbil, og kaller fram kjøregleden på både korte og lange turer. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Til gjengjeld holder førermiljøet og interiøret oppegående og moderne Toyota cockpitpreg, komplett med litt sær instrumentløsning (midtplasserte, men skråstilt mot føreren) og vanlig trinnvis jekkejustering av seteryggen.

Den dagen Toyota kommer med trinnløs justering kommer mange til å juble.

Men bortsett fra det - og det vi oppfatter som en billig stoffkvalitet i setetrekkene - er det de særdeles fleksible og letthåndterlige seteløsningene i Verso som er bilens aller sterkeste kort.

Komfort: 5

Under følgende forbehold: At du ikke fyller bilen med for store mennesker til de respektive setene og ei heller kjører rabiat, da er dette en herlig komfortabel bil.

Den er for det første ganske tiltalende å se på, og derfor å eie. Du setter deg inn i bilen i stedet for å synke ned, du har god oversikt i trafikken fra i rimelig grad komfortable seter. Bilen er letthåndtert og akselererer og kjører godt nok til at du føler deg vel i trafikkbildet. Dessuten er støybildet fra bensinmotoren tross alt bedre enn fra en dieselmotor.

Merk at dette er det subjektive inntrykket av støy. Våre støymålinger viser målte desibel er tilnærmet identisk med konkurrenter med dieselmotor ved 50, 80 og 100 km/t ved jevn fart. Årsaken er at rulle- og vindstøy spiller en langt større rolle enn motoren straks man er særlig over gangfart

Bensinmotorens største fordel er tomgang, hvor den knapt er hørbar. Til gjengjeld støyer den atskillig mer ved hardt gasspådrag.

Sikkerhet: 5

Bilen er i skrivende stund ikke testet av Euro NCAP (sjekk linken for evt. oppdatering), men det vil forundre oss mye om ikke Toyta fikser toppscore her.

Verso har blant annet det nyeste ESP-systemet, bakkestartassistent og sju kollisjonsputer - inkludert sidekollisjonsputer for de på tredje seterad - som standard.

Pris/utstyr: 4

Startprisen for Verso med 1,8 bensinmotor er 328 000 kroner (pluss frakt- og leveringskostnader) med manuell giring. Legger du på ca 25 000 kroner får du automatgiret, og legger du på ytterligere ca 40 000 kroner får du den testede Premium-utgaven.

For de pengene får du en attraktivt utstyrt bil med saker og ting som ryggekamera, panoramatak, 17-tomshjul etc.

Naturlige konkurrenter:

Denne saken ble første gang publisert 04/06 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også