Test BMW X1 xDrive20d, 2009

Denne bilen er noe for seg selv

Da vi så BMW X1 første gang, tenkte vi: Enda en SUV. Etter vår første test av BMW X1 xDrive20d er konklusjonen en helt annen.

Sist oppdatert

Når BMW lanserer en ny modell, er interessen fra presse og publikum enorm. Når de attpåtil presenterer BMW X1 som i SUV-gale Norge blir merkets billigste modell med firehjulsdrift, blir tilstandene nær Beatles-hysteriske.

Og la oss slå det fast med det samme: BMW X1 er annerledes enn det meste annet på markedet, enten vi snakker om rene SUV-modeller, såkalte crossovere eller stasjonsvogner med 4WD. Hvorfor er det slik? Først og fremst fordi BMW X1 størrelses- og konseptmessig plasserer seg midt mellom det som finnes av de overnevnte biltypene.

Noe av nøkkelen ligger i bilens mål: Med lengde, bredde og høyde på 445, 180 og 155 cm og en akselavstand på 276 cm plasserer den seg eksempelvis midt mellom BMW 1-serie og BMW 3-serie, med et viktig unntak: Akselavstanden er den samme som i 3-serie. Og kjære leser; bit deg merke i bilens høyde på 155 cm. Den plasserer X1 midt mellom alt annet man kan sammenligne den med. La oss ta noen eksempler:

Du synes muligens at vi begynner å bli vel opphengt i målene til X1, men som du vil se når vi kommer til testvurderingene av den nye BMW X1, spiller de en helt sentral rolle i hvordan bilen faktisk oppleves og fungerer. Men først litt om modellutvalget:

Les også:

Perfekt for norske kjøreforhold: Test Audi A4 Allroad 2,0 TDI

Norges neste folkebil? Test av Skoda Yeti

Perfekt samspill: Test av BMW X3 2,0dA

Den forventende storselgeren BMW X1 xDrive18d med 136 hk kommer på markedet i desember 2009, med en pris på 399 000 kroner. Vår testmodell BMW X1 xDrive20d med 163 hk er også forventet å spille en betydelig rolle i salgsstatistikkene med en startpris på 449 000. I tillegg kommer de kraftigere og langt dyrere 23d med 204 hk og 28i med 258 hk. De koster fra 547 000 og 756 000 kroner.

Foto: Andreas Handeland

BMW har i likhet med flere andre produsenter også kuttet ut 4WD på noen modellversjoner; i dette tilfellet heter de da X1 sDrive18d og sDrive20d. Prisen faller med ca. 40 000 kroner til 359 000 og 411 000 for disse modellene. Ut fra våre erfaringer med Volvo XC60 Drivé er det helt klart en god ide. Det er ikke alle som trenger fremkommeligheten i en firehjulsdreven bil.

Tekniske data BMW X1 xDrive20d, 2009

MOTOR, CM3:

1995

EFFEKT, HK VED O/MIN:

163/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

350/

1750-3000

EGENVEKT, KG:

1650

TILHENGERVEKT, KG:

2000/750

LENGDE/BREDDE/

HØYDE, CM:

445/180/155

BAGASJEROM, LITER:

420-1530

DEKKDIMENSJON, TESTBIL:

225/50-17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,58

CO2-UTSLIPP, G/KM:

153

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

8,9

TOPPFART, KM/T:

205

PRIS FRA, KR:

449 000

PRIS TESTBIL, KR:

623 000

Kjøreegenskaper: 6

Du behøver ikke mange kilometerne bak rattet for å konstatere at BMW X1 xDrive20d leverer en fullblods BMW-kjøreopplevelse. Følelsen av å sitte i en tung og høy SUV dukker aldri opp, rett og slett fordi bilen ikke er det. På tross av en bakkeklaring på 19,4 cm føler du deg mer hensatt til en sportslig stasjonsvogn, og X1 klarer å virke mer velkjørende og dynamisk enn sin nære slektning BMW 320d xDrive Touring, som vi har kjørt test på tidligere.

I vår unnamanøvertest oppleves bilen som trygg, og BMWs smarte ESP og antispinnsystem er i utgangspunktet ikke overivrig, og kan i tillegg konfigureres for en mer aktiv kjørestil. Selv om myke piggfri vinterdekk ikke lar oss utforske de mer ekstreme sidene av X1s potensial, vitner den nydelige tilbakemeldingen og presise følelsen i styring og hjuloppheng om at du neppe vil bli skuffet på sommerdekk og tørre veier.

Testdata BMW X1 xDrive20d, 2009

60-100 KM/T, 3. GIR:

5,6

60-100 KM/T, 4. GIR:

7,5

60-100 KM/T, 5. GIR:

10,1

60-100 KM/T, 6. GIR:

15,8

80-120 KM/T, 4. GIR:

8,2

80-120 KM/T, 5. GIR:

10,2

80-120 KM/T, 6. GIR:

13,9

STØY TOMGANG, dBA:

48,4

STØY 50 KM/T, dBA:

59,3

STØY 80 KM/T, dBA:

63,5

STØY 100 KM/T, dBA:

65,7

TESTFORBRUK, L/MIL:

0,64

Vi klarer å spore opp noen høstglatte svinger som gir klar beskjed: BMW tøyser ikke når de sier at xDrive-systemet prioriterer en bakhjulsdreven kjørekarakter. Nesa stikker lekent og ivrig inn i svingen, og hekken følger på med en gradvis økende og lett kontrollerbar vinkel. Vi våger påstanden at ingen andre konkurrenter matcher X1s kombinasjon av sportslige og trygge veiegenskaper per oktober 2009.

Les også:

Test av BMW 320d xDrive Touring

Hvem trenger vel 4x4? Test av Volvo XC60 2,4 Drivé

Motor: 4

BMWs firesylindrete, toliters turbodiesel har vært med oss i mange år, og selv om tidens tann merkes på noen områder, er den fortsatt bra på andre. Det er først og fremst på støybilde og gange at årene merkes. Det låter rett og slett mer diesel i hele turtallsområdet enn hos mer moderne og kultiverte konkurrenter.

På den annen side er motoren fortsatt blant de aller beste når det kommer til smidighet og kraftutvikling. Den trekker jevnt og uten merkbar turboforsinkelse fra lave turtall, og tar gjerne turen helt ut til rødmerkingen på turtelleren. Girkassen er BMW-solid med markerte sjalteveier, og en utveksling mellom de seks girene som passer norske kjøreforhold bra.

Foto: Andreas Handeland

Ytelser: 4

Betaler du det lille ekstra for å bli eier av en BMW X1 xDrive20d - både i forhold til 18d og konkurrentene - forventer du en dynamisk kjøreopplevelse. Våre målinger viser at bilen har bra akselerasjon i mellomregisteret (se tabell for testdata), men at du ikke akkurat behøver å holde på parykken når du trår på for fullt.

60-100 km/t i 4. gir er en god målestokk, og 20d-versjonen gjør denne øvelsen unna på 7,5 sekunder. Det er eksempelvis halvsekundet kjappere enn Skoda Yeti med 140 hk, men snaut sekundet langsommere enn Audi A4 Allroad med 170 hk.

Gjennomgående for ytelsesopplevelsen i X1 xDrive 20d er at alt blir bedre med litt turtall, noe som illustreres tydelig ved at spurten fra 60-100 i 3. gir gjøres unna på 5,6 sekunder - betydelig raskere enn om du lar spaken hvile i 4. gir.

Eksteriør: 5

En ting er sikkert - selv om Chris Bangle er erstattet som sjefsdesigner hos BMW, fortsetter diskusjonen rundt utseendet til nye BMW-er. Både i Klikks bilredaksjon, i diskusjonsgrupper på nettet og i andre fagtidsskrifter er det delte meninger. Det er bra at bildesign engasjerer, og vi faller ned på at X1 er vellykket - ikke minst fordi den definerer en ny og spennende nisje i rommet mellom stasjonsvogn og SUV. Det er detaljer vi kanskje ikke er like lykkelige over - spesielt er vi i tvil om hekken og baklysene gir det tøffe inntrykket X1 er tjent med.

Interiør: 4

Vår bilredaksjon er en godt sammensatt gjeng med alt fra unge single, via småbarnsforeldre til gamlinger med kone og ungdommer på vei ut av redet. Så mens noen hoderystende fastslår at det blir snaut med 420 liter bagasjerom når tvillingvogna skal på plass, nikker andre anerkjennende og har mer enn nok rom til weekendbagasje for fire. Med 40/20/40-splitt og justerbar bakseterygg har du brukbar fleksibilitet og en maksimal lasteplass på 1530 liter.

Foto: Andreas Handeland

Det samtlige kan enes om er at X1 overrasker positivt på bakseteplass, da spesielt på benplass og takhøyde. Med en person på 180 cm foran og en bak, er det god klaring fra forseterygg til knær. Vår bil hadde stort soltak, men den samme 180-personen har fortsatt god klaring til taket. Det blir for trangt i bredden for tre på langtur, men det er noe X1 deler med de aller fleste konkurrentene.

BMWs førermiljø er nøkternt, men svært funksjonelt. Vår bil hadde navigasjonssystem Professional til 22 000 kroner. Vi nevner dette fordi det har en fantastisk skjerm og visning, som gjør at du for en gangs skyld virkelig bør vurdere å droppe TomTom-en og gå for en innebygd løsning i stedet.

Komfort: 5

Det er to ting som påvirker et ellers perfekt komfortinntrykk: Noe diesellyd fra motoren i langsom fart, og en tendens til en markert bevegelse i fronten på skarpe, tverrgående ujevnheter.

Utover disse små innvendingene kan X1 skryte av en førerposisjon som er av bransjens beste. Sittestilling og -komfort er bra i standardsetene, men når nærmest stratosfæriske høyder i sportssetene. De er helt klart verdt sine 4 980 kroner. Dermed kan du kose deg bak rattet i timevis uten å bli støl eller stiv.

Støynivået er behagelig lavt oppe i fart, vi målte 65,7 dBA i 100 km/t, som tatt i betraktning piggfri vinterdekk og noe fuktig veibane, er blant de beste i klassen. Fjæringskomforten er BMW-fast, men samtidig smidig nok til at du svært sjelden blir utsatt for ubehagelig støt fra små eller store ujevnheter.

Sikkerhet: 5

Foto: Andreas Handeland

BMW X1 ble sent i 2009 testet etter den nye EuroNCAP-normen der underkategoriene oppgis i prosent fremfor i stjerner. Totalkarakteren tildeles imidlertid fortsatt i stjerner, og X1 fikk fem av fem mulige. For beskyttelse av voksne oppnår X1 en score på 87 %. Det er mindre god beskyttelse i brystregionen ved sidekollisjon med stolpe, samt marginalt resultat i whiplashtesten som trekker ned. Ellers klarer bilen seg svært bra.

For beskyttelse av barn får X1 86 % score, med god kollisjonsbeskyttelse både for 1,5- og 3-åringer. I fotgjengerbeskyttelse oppnår bilen 63 %. Det er harde områder rundt kanten av panseret og nederste delen av frontruten som trekker ned. Elektronisk stabilitetskontroll er standardutstyr.

Høsten gir oss mulighet til å vurdere lysene, og vår bil hadde adaptive kjørelys (4 550,-), xenon (5 150,-) og fjernlysassistent (1 290,-). Kort fortalt gir både nær- og fjernlys glimrende lysutbytte på høstmørke landeveier, og fjernlysassistenten fungerer perfekt 90 % av tiden. Den har litt problemer med å plukke opp møtende biler i høyresving som av og til blir blendet, samt biler med svake baklys som du tar igjen.

Pris/utstyr: 4

Vi tror 18d-varianten blir den X1 som gir mest for pengene, men inntil vi har testet denne, er det 20d som gjelder. 449 000 er naturlig nok ikke av de billigste i denne klassen, men heller ingen upris. Vi var også positivt overrasket over at vi klarte å sette sammen en fornuftig utstyrspakke til rundt 50 000 kroner. I premiumverden blir det fort mer, og kan selvfølgelig bli det her også.

Foto: Andreas Handeland

Selv om det er vanskelig å spå, tror vi en av styrkene til totaløkonomien i X1 vil ligge i en solid 2. håndsverdi, noe som har vist seg å være gjeldende spesielt for 1-serie og X3.

Les også:

Rimelige og kjøreglade BMW-er: 116i mot 116d

Rimeligste stjerne-SUV-en: Test av Mercedes-Benz GLK 220 CDI

Ikke fullt så premium: Langtest av Ford Kuga

Miljø: 5

BMW har vært flinke til å få ned forbrukstallene selv på ytelsessterke biler, og X1 xDrive20d er intet unntak. Normtallet på 0,58 l/mil og 153 g/km CO2 ved blandet kjøring virker optimistisk, men i vår forbrukstest klarer bilen seg med 0,64 l/mil. Det plasserer den helt i teten blant sammenlignbare biler vi har kjørt på test. Forbruksrunden viser at det er realistisk å forvente et forbruk godt ned mot 0,5 l/mil under normal landeveiskjøring.

Bilen har i tillegg et velfungerende start/stopp-anlegg som senker forbruket ved by- og nærkjøring, samt gjenvinning av bremseenergi. Det gjør at motoren må trekke mindre på dynamoen og dermed jobber lettere. Tilslutt tilfredstiller alle X1-motorene den strengeste Euro5-normen for avgassutslipp.

Foto: Andreas Handeland

Denne saken ble første gang publisert 19/10 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også