Stor, billig, gjerrig-Golf
Golf VI er i utgangspunktet Norges mest solgte bil. Og nå kommer straks den nye stasjonsvognen i tillegg.

Det er bra for VW, som strever med å bli Norges største personbilmerke i år. Fordi de mangler biler!
- I et ustabilet marked som plutselig har begynt å peke oppover er det blitt vanskelig for oss å få tak i nok biler, sier adm. Stein O. Håvelsrud hos importøren Harald A. Møller.
Vi har testet de 10 sikreste familiebilene
Nye Golf VI stasjonsvogn kan løse en del av floken - når den kommer i november.
For med det respekterte Golf-navnet og et digert bagasjerom, har bilen alle forutsetninger for suksess. Dagens rimeligste Golf stasjonsvogn starter på 235.000 kroner, og det er ingen grunn til å tro at den nye blir spesielt mye dyrere.
Diger Golf, ikke trist Passat
Men la oss begynne utenfra: Det beste med det nye designet er at stasjonsvognen nå ser ut som en diger Golf, ikke som en liten, nesten trist, Passat slik forgjengeren gjør. Se 2007 Golf stasjonsvogn 1,9 TDI - Klikk-testen her.

Forrige Golf stasjonsvogn, som kom for bare drøyt to år siden, ble nemlig ikke helt den suksessen man skulle tro for en romslig, rimelig bil med det rette navnet. "Anonym" synes mange.
Se også: De beste brukte stasjonsvognene
Fronten av bilen er den største endringen, nå ser den ut som resten av Golf-familien og nye Polo. Men også den utskjelte bakenden er kraftig fornyet, og det gir en helt annen snert over bilen.
Nesten 1500 liter bagasjeromsvolum
Også interiøret i bilen er helt nyutviklet (les: på linje med øvrige nye VW-modeller). Maksimalt bagasjeromsvolum er imidlertid fortsatt på 1495 liter.
Men det betyr ikke at det er lite, det er 65 liter mer enn for eksempel en Audi A4 stasjonsvogn. MEN - se også liste under.
Og Golf stasjonsvogn er mye gjerrrigere enn en A4. Den meste økonomiske motoren er en 105-hesters diesel med common rail-teknologi og et forbruk på 0,45 liter per mil. Og bare 113 gram CO2-utslipp per kilometer.
Gode tips: Lev som en miljøvennlig familie
Seks motoralternativer

I likhet med forgjengeren kommmer den nye stasjonsvognen med seks motoralternativer, fire bensinversjoner og to dieselutgaver.
De meste aktuelle for norske kunder er den svært effektive TSI-motoren (bensin) med 122 hester, og som kan kombineres med DSG automatgirkasse.
Se også: 10 stasjonsvogner som skiller seg ut
Så har vi den fine 105-hesters dieselen da, som med bare 113 gram CO2 kommer gunstig gjennom avgiftskverna.
Dagens utgave med tilsvarende motorer koster hhv. 275.000 og 260.000 kroner i følge OFVs prislister. Som sagt er liten ingen grunn til å frykte store prisøkninger på den nye bilen. Fordi:
Golf stasjonsvogn har sterke konkurrenter
Kia cee'd Sporty Wagon - les Klikk-test her - 1664 liter og startpris 1,6 diesel 235.000 kroner.

Ford Focus stasjonsvogn - lest Klikk-test her - 1545 liter og startpris 1,6 diesel 230.000 kroner


Opel Astra stasjonsvogn - les Klikk-test her - 1590 liter og startpris 1,7 diesel 240.000 kroner
Hyundai i30 stasjonsvogn - les Klikk-testen her - 1395 liter og startpris 1,6 diesel 235.000 kroner
Dessuten: Volvo V50 - les Klikktester Flexifuel her og R-design her - 1307 liter og startpris 1,6 bensin 265.000 kroner
ALLE BILTESTER FRA KLIKK - trykk (unnskyld Klikk) her.
