Test av bildekk:

Så farlig er billigdekk

Prioriter sikkerhet – sky lavprisdekkene. Vi viser deg hvor stor forskjellen er.

Sist oppdatert

I trange tider ser de fleste etter steder å spare. Og blant bileierne er det stadig flere som velger lavprisdekk når de kjøper nye vinter- eller sommerdekk. Men med dårlige dekk øker ikke bare sjansen for å komme ut for en ulykke, konsekvensene av en ulykke kan også bli vesentlig mer dramatiske.

Den tyske dekkprodusenten Continental har sammen med testinstituttet DEKRA gjennomført kollisjonstester for å se på konsekvensene ved bruk av dårlige dekk.

Les også:

Her er de beste vinterdekkene

Hvilke vinterdekk skal du velge

Mye lengre bremsestrekning

Uavhengige tester av vinterdekk utført av europeiske bilmagasiner har vist at enkelte lavprisdekk har mer enn 25 prosent lengre bremsestrekning enn kvalitetsdekk fra europeiske produsenter. Mens et kvalitetsdekk gir en bremsestrekning på 39 meter fra 80 km/t, er bremsestrekningen for et av lavprisdekkene 52 meter.

Det betyr at bilen med de billige dekkene fortsatt kjører i 40 km/t når bilen med kvalitetsdekkene står stille.

Ekte ulykke

Continental har tatt utgangspunkt i en virkelig ulykke der en personbil kolliderer med et møtende vogntog som svinger til venstre. Kollisjonen skjedde med en hastighet på 58 km/t på våt asfalt. Bilen var utstyrt med kvalitetsdekk.

Med et av lavprisdekkene med 25 prosent dårligere bremseegenskaper på våt asfalt, ville bilen hatt en hastighet på 68,8 km/t i kollisjonsøyeblikket!

Les også:

Aalbergsjøs dekktips

Til sin kollisjonstest har DEKRA brukt to Audi A4 2000-modeller. Bilprodusentene gjør løpende forbedringer av sine produkter, og i forbindelse med dette prosjektet konsulterte man derfor Audi-fabrikken for å forsikre seg om at de to testbilene var helt identiske.

Begge bilene ble testet etter Euro NCAPs krav og i en frontkollisjonstest med 40 prosent overlapping (40 % av fronten "møter veggen"). Den ene (gul bil) ble testet i samme hastighet som ulykkesbilen hadde i kollisjonsøyeblikket (58 km/t), mens den andre (blå bil) ble testet ved 69 km/t - se video av de to bilene ved å klikke på bildene til høyre.

Én ok, én alvorlig skadet

Audi A4 2000 har god kollisjonssikkerhet, og i bilen som ble krasjet i 58 km/t viste skadene på dukken at sjåføren bare ville fått mindre skader, hvis han i det hele tatt ville blitt skadet. I den blå bilen som ble krasjet i 69 km/t ville sjåføren fått skader i høyre lår og store sjanser for alvorlige skader i hofter og i mageparti.

Årsaken til sjåførens skader finner vi når vi ser på bilenes skader. Den blå bilen fikk betydelig større skader: Venstre forhjul ble skjøvet lenger inn i kupeen og reduserte dermed beinplassen for sjåføren, og A-stolpe, dørramme og dørterskel ble deformert slik at det ikke var mulig å åpne førerdøren fra innsiden.

Les også:

Vinterdekkets skjulte sider

Vinterdekk for viderekomne

Verre med eldre biler

Den Audi A4 som ble brukt i denne testen ble introdusert i 2000, etter at Euro NCAP startet sine omfattende kollisjonstester. Mange som velger lavprisdekk kjører også gamle biler, biler som har vesentlig dårligere kollisjonsbeskyttelse enn den Audi A4 som ble brukt i denne testen. Derfor er også sjansene for alvorlig skader betydelig større i en eldre bil.

Lavprisdekkene har økende markedsandeler i hele Europa, også i Norge. Men det er all grunn til å være oppmerksom på hvilken risiko man tar om man velger lavprisdekk. Dekk oppleves gjerne som dyre når du står der og skal fornye sommer- eller vinterdekkene, men her kan det bli dyrt å spare ved å kjøpe lavprisdekk.

Bruk heller litt tid på å innhente tilbud på dekk fra anerkjente produsenter. Her er det nemlig også tusenlapper å spare.

Les også:

Spar tusenlapper på dekk

Denne saken ble første gang publisert 12/12 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også