Mercedes-Benz E-klasse stasjonsvogn:

En stor stjerne

E-klasse er en flott bil. Men det er først nå den virkelig blir interessant her i landet; nå er stasjonsvogna snart på plass. Vi har prøvekjørt den store, komfortable og luksuriøse bilen.

Sist oppdatert

Tekniske data MB E 220 CDI:

MOTOR, CM3:

R4, 2143

EFFEKT, HK VED O/MIN:

170/3000-4200

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

400/1400-2800

EGENVEKT, KG:

1770

LENGDE/BREDDE/

HØYDE, CM:

489,5/185,4/147,1

BAGASJEROM, LITER:

695-1950

DEKKDIMENSJON:

225/55R16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,57

CO2-UTSLIPP, G/KM:

150

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

8,8

TOPPFART, KM/T:

218

PRIS FRA, KR:

549 900

TIL NORGE:

November

Som tredje karosserivariant, etter sedanen og coupéen, er stasjonsvogna av Mercedes-Benz E-klasse nå klar for det norske markedet. Den følger opp tradisjonen fra de fire foregående E-klasse-stasjonsvognene; den er virkelig stor. Uten at det går på bekostning av gleden bilen tilbyr.

For å ta størrelsen med det samme: Bagasjerommet er på 695 liter, eller 1950 liter om du legger ned bakseteryggene. Noe som for øvrig er gjort med et kjapt håndgrep, uten måtte å tulle med nakkestøtter og slikt. Da er lastegulvet to meter langt. El-åpning av bakluka, fra nøkkelen eller døråpneren, er standard. Det er også - som vanlig hos Mercedes-Benz - nivåregulering bak, så bakkeklaringen og karosseriets stilling holdes slik den er ment å være uansett hvor tungt du laster.

Plassmessig skal man absolutt ikke klage om man beveger seg forover i bilen, heller. Førermiljøet er som i sedanen; rommelig, påkostet og elegant, med en aura av ordentlig kvalitet og ikke minst god ergonomi.

Trivelig startpris, men...

Bilen har svært mye sikkerhetsutstyr som standard - blant annet et system som overvåker deg, og varsler om du begynner å bli trøtt. Den kan også utstyres med adaptive lys der lysbildet justeres trinnløst etter hastighet, trafikk og kjøreforhold. Og veldig mye annet. Ekstrautstyrslista er svært omfattende, og det er ikke vanskelig å bruke veldig mye penger på ekstra godsaker.

HYBRID: E-klassen kan du også regne med å se i en hybridutgave, og E 220 CDI med firehjulstrekk om få år.
HYBRID: E-klassen kan du også regne med å se i en hybridutgave, og E 220 CDI med firehjulstrekk om få år. Foto: Daimler AG press department Gratis

Apropos penger: Stasjonsvogntillegget er rundt 50 000 kr, og den nye E-klasse stasjonsvogn kan bli din for under en halv million kroner. Nærmere bestemt 499 900 kr. Da får du en E 200 CDI, med 136-hesters 2,1-litersdiesel. Importøren regner imidlertid med at flertallet vil velge E 220 CDI; også her en 2,1-liters dieselfirer, men med 170 hk. Denne gjør en svært god jobb i sedanen, og vil antakeligvis passe perfekt i stasjonsvogna, også. Automatgir, noe de fleste betrakter som en selvfølge i en slik bil, koster 25 000 kr ekstra.

DET MESTE: E-klasse kan by på det meste av det beste. Ekstrautatyrslista er lang, og bilen kan fort bli vesentlig dyrere enn basisprisen skulle tilsi.
DET MESTE: E-klasse kan by på det meste av det beste. Ekstrautatyrslista er lang, og bilen kan fort bli vesentlig dyrere enn basisprisen skulle tilsi. Foto: Daimler AG press department Gratis

Vi prøvekjørte E-klasse stasjonsvogn i 250 CDI-form; den samme firesylindrete maskinen, men med 204-hesters diesel. En nydelig pakke, selv om startprisen på 661 200 kr er i overkant.

Merkelig avgiftssystem

GIGANTISK: Snaue 700 liter bagsjeromsvolum er stort, veldig stort. Legg ned bakseteryggene og volumet nesten tredobler seg.
GIGANTISK: Snaue 700 liter bagsjeromsvolum er stort, veldig stort. Legg ned bakseteryggene og volumet nesten tredobler seg. Foto: Daimler AG press department Gratis

Det interessante, våre bilavgifter og den kommende skjerpelsen av disse tatt i betraktning, er at disse tre dieselmotorene er like imponerende nøysomme. De nøyer seg med 0,57 liter på mila, og slipper kun ut 150 gram CO2 per kilometer. Det er svært respektabelt. Men selv om de er like miljøvennlige, straffes de sprekere utgavene kraftig på grunn av effektavgiftene som inngår i de totale registreringsavgiftene våre.

For øvrig finnes E-klasse stasjonsvogn som 350 CDI, med 231-hesters diesel-V6, og om du vil ha bensin på tanken kan du velge mellom E 200 CGI med en turbomatet, 1,8-liters firer på 184 hk, E 350 med 272-hesters V6, eller E 500 med 5,5-liters V8. For drøye 2,1 millioner kroner kan du skaffe deg en E 63 AMG, som med 525 hk er noe så sjeldent som en fullblods, komfortabel og svært velutstyrt familiebil med fartsprestasjoner i aller heftigste klasse. Gromt!

Herlig komfort

E-klasse har et adaptivt understell som standard, som gjør at du hele tiden får optimal kombinasjon av komfort og karosserikontroll. Dette fungerer virkelig godt i praksis; bilen kjører godt, den er lett å traktere på svingete vei, samtidig som komforten hele tiden råder. Den nye E-klassen er vel egentlig den første i historien som tilbyr kjøreglede i tillegg til den deilige komforten.

Mer på vei

En E-klasse passer imidlertid bedre til lange, avslappende kjøreturer enn til lekekjøring på serpentinveier. BMW 5-serie og Audi A6 er begge et hakk mer kjøreglade, men til gjengjeld mindre komfortable.

KJØREMESTER: Mercedes E-klasse kjører godt, den er lett å traktere på svingete vei, samtidig som komforten hele tiden råder.
KJØREMESTER: Mercedes E-klasse kjører godt, den er lett å traktere på svingete vei, samtidig som komforten hele tiden råder. Foto: Daimler AG press department Gratis

E-klasse lanseres her i landet 13. november, men om du skal ha noe annet enn 170 hk sterke E 220 CDI eller 204-hesteren E 250 CDI må du vente til neste år. Da kommer også firehjulsdrevne utgaver av E 250 CDI, E 350 CDI og E 350. Førstnevnte, som først kommer september 2010, kan bli en svært interessant drømmebil for oss her i landet.

Du kan også regne med å se en hybridutgave, og E 220 CDI med firehjulstrekk, om få år.

Denne saken ble første gang publisert 22/10 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også