ALFA 159: Og her er en hekk som utløser komplimenter. © Foto: Ståle Frydenlund

Det er faktisk mulig å få oppmerksomhet og komplimenter fra vilt fremmede selv om du kommer kjørende i en stasjonsvogn i Avensis-klassen.

Design og stil har egenverdi

For dersom du ikke ser deg blind på hva alle andre velger, og synes design og egen stil har verdi i seg selv, finnes det helt normale og velfungerende stasjonsvogner på markedet, men som du ikke for ofte ser til daglig.

En Alfa 159 er et godt eksempel. Det er en bil som er så lekker at man faktisk må være litt modig for å velge den. Og i store trekk gjør den jobben akkurat like godt som en Passat. (Men herregud, en Passat trenger ikke være kjedelig, sjekk testen av R36! ).

Her 10 av våre favoritter

Resten av vår assorterte liste har mange av de samme trekkene. Og siden siden ingen av dem er årsnyheter, kan du like gjerne kjøpe en pent brukt bil. Testene av hver enkelt bil finner du under. Her er først noen priseksempler fra Finn.no:

1. Elegantieren I: Alfa Romeo 159 SW, fra forhandler , 25 000 km, 359 000,-

2. Elegantieren II: Citroën C5 Tourer Exclusive, fra forhandler, 9000 km, 419 000,-

3. Japansk stil: Honda Accord 2,2 D Tourer, fra forhandler , 26 000 km, 289 000,-

4. Britisk stil: Jaguar X-Type 2,2 D Estate, fra privat, 16 000 km, 385 000,- + omreg.

5. Egen stil: Mercedes R-klasse, fra privat , 82 000 km, 375 000,- (varebil) + omreg.

6. Ministil: Mini Clubman D (liten, uhyre morsom), forhandler, 11 000 km, 284 000,-

7. Folkeligfransk: Renault Laguna 1,5 dCi, forhandler , 8000 km, 282 000,- + omreg.

8. Svensk 4x4: Saab 9-3 SportCombi 2,0T XWD, fra forhandler , 2000 km, 506 000,-

9. Sprek tsjekker: Skoda Octavia RS, fra forhandler, 49 000 km, 298 000,- + omreg.

10. Norgesbil: Subaru Outback 2,0D, fra forhandler , 4000 km, 401 000,- + omreg.

Se Klikks test av hver enkelt bil her:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!