Elbilen Mitsubishi i-MiEV

Framtidsbil testes i Norge

Mitsubishi Norge mener den nye i-MiEV vil danke ut alle andre elbiler på markedet.

VINTERTESTING: Mitsubishi i-MiEV er på snarvisitt i Norge, og kommer tilbake senere i vinter for mer vintertesting.
VINTERTESTING: Mitsubishi i-MiEV er på snarvisitt i Norge, og kommer tilbake senere i vinter for mer vintertesting.
Sist oppdatert

Bilen som nå er på en snarvisitt i Norge, er én av 100 testmodeller som finnes, og skal ifølge Bilnytt vintertestes her til lands når temperaturene synker enda litt.

Mitsubishi i-MiEV, som for øvrig står for Innovative Mitsubishi Electric Vehicle, har en motor som skal klare å dytte den lille bilen til hundre på under ti sekunder. 180 Nm fra stillestående er grunnen til dette.

Adm. dir. i Mitsubisi Motors Norge, Bernt G. Jessen mener at i-MiEV kan bli en større suksess i Norge enn dagens elbiler.

- Når en stor bilprodusent som Mitsubishi satser, så satses det ordentlig. Jeg mener at nisjeprodusenter er fint, men det er vanskelig å etablere seg. Vi har et etablert forhandlernett i Norge, det har ikke de andre produsentene.

Mer om elbiler:

Superdesignerne lager elbil

Video: Chevrolet Volt

Prøvekjøring: Tesla er verdens raskeste elbil

Det finnes ingen direkte konkurrenter per dags dato, men det er fortsatt en stund til du kan gå til din nærmeste Mitsubishi-forhandler og bestille en i-MiEV. Planen er at bilen skal være i ordinært salg fra tidlig i 2011. Innen den tid kan det dukke opp andre konkurrenter.

En av disse er Tata Indica, som blir utviklet i samarbeid med Miljøbil Grenland. Det er fortsatt uvisst når denne vil være i ordinær produksjon, men det Porsgrunns-baserte firmaet kan opplyse om at de har fem biler til testing nå.

SIKKER: Den lille bilen skal i følge Mitsubishi være like sikker som alle andre biler i klassen.
SIKKER: Den lille bilen skal i følge Mitsubishi være like sikker som alle andre biler i klassen.

Heller ikke disse mener Bernt G. Jessen blir noen stor trussel.

- Tata er store i India - fordi det bor mye folk der. De er tilnærmet ikke-eksisterende i Europa, og må bruke mye tid på å bygge seg opp før de kan bli en seriøs konkurrent til de store merkene. Se bare hvor mye ressurser de koreanske merkene har lagt i å etablere seg i Europa de siste årene, påpeker han.

Think har tidligere også vist fram en konseptbil som kan plasseres i samme klasse som Mitsubishis nykomker. Think Ox ble vist fram på Genènve-utstillingen i år, men den forblir nok et konsept.

- Vi har ingen planer om nye biler nå. Think Ox er en konseptbil, og det er ikke planlagt noen produksjon av denne, sier pressetalskvinne hos Think Global AS, Ingvil Ladehaug.

På spørsmål om hun tror større elbiler enn Think City og Kewet Buddy vil kunne gjøre at flere fristes til å kjøre miljøvennlig, svarer hun følgende:

- Alle biler har sitt bruk.

Les også:

Chrysler kaster seg på el-bølgen

Båtverdenens svar på Think

HURTIGLADING: Å lade batteriet helt opp tar 7 timer, men det er mulig å hurtiglade den til 80% på en halvtime.
HURTIGLADING: Å lade batteriet helt opp tar 7 timer, men det er mulig å hurtiglade den til 80% på en halvtime.

Denne saken ble første gang publisert 13/11 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også