Hvert år kan man se forskjellige trender i bilbransjen. I fjor var det lave CO2-utslipp som var den store snakkisen, men i år er det null utslipp som er trenden. Elbilene har for alvor gjort sitt inntog, og de begynner nå også å ligne på normale biler. Tidligere i høst viste Chevrolet fram sin el/hybridbil Volt, og Tesla Roadster er allerede på markedet.

Nå er det Chrysler-konsernet som kaster seg på el-bølgen. Og de gjør det ikke bare med én bil - de sier at de skal ha tre elbiler klare innen slutten av 2010. Det vil si samtidig med Volt, og det er nok ikke tilfeldig.

Les også:

Tesla er verdens raskeste elbil

Slik er elektriske Chevrolet Volt

Superdesignerne lager elbil

Bilene det er snakk om er en Jeep, en Chrysler og en Dodge. Mest sannssynlig vil nok ikke bilene komme til å se ut som de ombygde eksisterende modellene på bildene, men at de tre konseptene - én terrengbil, én MPV og én sportsbil - blir realisert innen 2010 er rimelig sikkert.

Ren batteri-Dodge

Den elektriske sportsbilen fra Dodge er den eneste som kun bruker batteridrift. De andre bruker et system à la Chevrolet i Volt, hvor batteriene driver bilen en stund, før en bensinmotor tar over mot slutten av de lange turene.

Det er tydelig at Dodge har hentet inspirasjon fra Tesla i utviklingen av denne bilen, ettersom den er bygd på en Lotus Europa. Tesla er som kjent utviklet av Lotus og bygges på deres fabrikk i Storbritannia.

Lotus driver ikke kun med sine egne biler. De selger også sin kompetanse innenfor elektronikk og utvikling av lette biler til andre bilprodusenter som har behov for ekspertise.

=

© Foto: Arkiv

200 km rekkevidde

Ifølge Chrysler vil Dodge EV (Electric Vehicle) som den kalles, få en elmotor som tilsvarer 268 hestekrefter. Det skal være nok til dytte den lille bilen til hundre på under fem sekunder, og Lithium-ion-batteriene skal holde til bortimot 200 kilometers kjøring. Etter det blir du nødt til å ta deg en fire timers pause, men det er kanskje greit hvis bilen blir like stiv og direkte som en Lotus Europa.

Chrysler- og Jeep-modellene bruker som sagt samme teknologi som Chevrolet Volt, og har derfor en god del lengre rekkevidde når man tar med bensinmotoren i beregningene. Elmotorene yter her henholdsvis 255 og 268 hester.

Én motor i hvert hjul?

Det undersøkes også om det er mulig å plassere én motor i hvert hjul på Jeepen. Da får man mulighet til å styre kraftoverføringen til hvert hjul separat, noe som kan bedre fremkommeligheten i forhold til konvensjonell firehjulsdrift dramatisk.

Om bilene faktisk kommer i 2010 gjenstår å se, men når Chevrolet har klart å få sin Volt klar for produksjon på tross av diverse finanskriser, burde også Chrysler klare det.

=

© Foto: Arkiv

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!