Polestar 2

Volvo har annonsert elbilen Polestar 2

Skal være en direkte konkurrent til folke-elbilen Tesla Model 3.

Pluss ikon
POLESTAR 1: Den nyslåtte bilprodusenten Polestar har annonsert Polestar 1, en ladbar hybrid med en startpris på rundt 1,2 millioner kroner. Samtidig annonserer de Polestar 2 - en helelektrisk bil som skal konkurrere direkte med Tesla Model 3.
POLESTAR 1: Den nyslåtte bilprodusenten Polestar har annonsert Polestar 1, en ladbar hybrid med en startpris på rundt 1,2 millioner kroner. Samtidig annonserer de Polestar 2 - en helelektrisk bil som skal konkurrere direkte med Tesla Model 3. Foto: Polestar
Publisert

Volvos underbruk Polestar ble tirsdag lansert som et eget bilmerke, med den ladbare hybriden Polestar 1.

Blir dyr

Målet er å skape en luksus-muskelbil med 600 hestekrefter og en elektrisk rekkevidde på 15 mil før motoren sparkes i gang. 0-100 skal gå på 4 sekunder, og doningen har firehjulstrekk.

Det gjenspeiles også i prisen.

Ifølge Broom blir prisen 130.000 euro pluss moms og avgifter.

Det betyr i praksis rundt 1,2 millioner kroner og antagelig enda litt.

Les også: Så mye dyrere blir Tesla Model S og Model X i regjeringens forslag

MUSKELBIL: Polestar 1 har 600 hestekrefter og gjør unna 0-100 km/t på 4 sekunder.
MUSKELBIL: Polestar 1 har 600 hestekrefter og gjør unna 0-100 km/t på 4 sekunder.

Polestar vil imidlertid ikke at du skal betale denne summen direkte, men abonnere på bilen med en månedlig sum som skal dekke de fleste utgifter fra service til forsikring. Volvo annonserte nylig den samme løsningen for den kommende SUV-en XC40.

Annonserte samtidig Tesla-konkurrenten Polestar 2

For folk flest vil nok Polestar 1 bli for dyr, men i et litt merkelig trekk annonserte selskapet samtidig elbilen Polestar 2 - "og gjør dermed Polestar 1 raskt utdatert", kommenterer nettsiden Electrec.

Polestar annonserer at alle framtidige biler skal være helelektriske, noe Polestar 1 altså ikke er.

Mens Polestar 1 blir en svært kostbar bil, kan Polestar 2 få en vesentlig mer overkommerlig pris. Den lanseres som en direkte konkurrent til Tesla Model 3.

Les også: - Tesla-eierne kan komme til å le hele veien til banken

GLASSTAK: Det går i glass på Polestar 1. Det samme designtrekket ser vi i Teslas Model 3.
GLASSTAK: Det går i glass på Polestar 1. Det samme designtrekket ser vi i Teslas Model 3.
LADBAR HYBRID: Polestar 1 blir en ladbar hybrid med opp til 150 km elektrisk rekkevidde. Vi regner med at den reelle rekkevidden blir en god del kortere, men Polestar forventer at det meste av den daglige kjøringen til kundene vil være elektrisk.
LADBAR HYBRID: Polestar 1 blir en ladbar hybrid med opp til 150 km elektrisk rekkevidde. Vi regner med at den reelle rekkevidden blir en god del kortere, men Polestar forventer at det meste av den daglige kjøringen til kundene vil være elektrisk. Foto: Polestar

Her er hva selskapet skriver om Polestar 2:

Polestar 2 will start production later in 2019 and will be the first battery electric vehicle (BEV) from the Volvo Car Group. Polestar 2 will be a mid-sized fully-electric car that will join the competition around the Tesla Model 3. Polestar 2 is currently in the engineering phase and will start production before the end of 2019, delivering higher volumes than Polestar 1.

Polestar 3 is in the finishing stages of design and will be a larger SUV-style BEV, creating a modern expression of electric performance and driving dynamics, and sitting between Polestar 1 and Polestar 2 in terms of volume and pricing.
Polestar

Det er interessant - og svært uvanlig - at et bilselskap nevner en konkurrent direkte i en pressemelding på denne måten. Legg merke til at de også annonserer den elektriske SUV-en Polestar 3.

MODEL 3: Slik ser Teslas Model 3 ut. Elbilen forventes på norske veier fra slutten av 2018.
MODEL 3: Slik ser Teslas Model 3 ut. Elbilen forventes på norske veier fra slutten av 2018. Foto: Handout (Reuters)

Model 3 vil antagelig være å se på norske veier fra slutten av 2018, begynnelsen av 2019. Startprisen på Model 3 er 35.000 dollar før eventuelle avgiftslettelser, og den reelle rekkevidden vil strekke seg fra 35 til 50 mil.

Polestar annonserer ikke pris på Polestar 2, men skriver at denne modellen vil være rimeligere enn både Polestar 1 og Polestar 3.

Vi kjenner foreløpig ikke til detaljer rundt drivlinje og rekkevidde.

SOM I VOLVO: Slik ser det ut inne i Polestar 1. Volvoeiere vil kjenne seg igjen.
SOM I VOLVO: Slik ser det ut inne i Polestar 1. Volvoeiere vil kjenne seg igjen. Foto: Polestar

Denne saken ble første gang publisert 18/10 2017.

Les også