Elbil

Så mye sparer du ved å kjøre elbil på langtur

Mange tror at elbil er nesten gratis å bruke, men så enkelt er det ikke.

Pluss ikon
FÆRRE AVGIFTER: Elbil er langt fra gratis, men du slipper unna en god del utgifter.
FÆRRE AVGIFTER: Elbil er langt fra gratis, men du slipper unna en god del utgifter.
Publisert

Side3 gjennomførte nylig en langtur frem og tilbake mellom Oslo og Bergen med den nye elbilen Opel Ampera-e. Turen viste seg å ta praktisk talt identisk tid, sammenlignet med om vi hadde tatt turen med en vanlig bensinbil som ikke er avhengig av

Langtest: Vi kjørte elbilen alle snakker om fra Oslo til Bergen. I parkeringshuset kom overraskelsene

I kjølvannet av saken har vi fått en lang rekke spørsmål om hva elbilkjøring betyr i kroner og øre per kilometer.

Dette er et spørsmål som det ikke er helt enkelt å svare på, siden det kommer helt an på hvordan du regner. Opplysningsrådet for Veitrafikken gjennomfører hvert et år som viser at de totale kostnadene ved bilhold er typisk 3-12 kroner per kilometer du kjører - avhengig av hva slags bil du kjører, hvor langt du kjører og hvor mye du bruker bomringer.

En del av disse kostnadene påløper uansett hvis du først har kjøpt en bil. Deler av verditapet, alternativ inntekt på penger, årsavgift, deler av forsikringen, EU-kontroll og lignende kommer du deg ikke utenom.

Men hvis vi isolerer oss til udiskutable direkte kostnader, drivstoff og bompenger, kan det være lettere å gi et estimat.

Bompenger

Kjører man Oslo til Bergen via rv 7, må man foreløpig betale i fem bomstasjoner den ene veien og seks tilbake. Årsaken til forskjellen er at du slipper å betale på vei ut av byene, mens det er to på vei inn til Oslo og én på vei inn til Bergen.

Totalkostnaden er 325 kroner den ene veien og 357 kroner den andre veien. Nesten halvparten av bompengene går i bomstasjonen over Hardangerbrua, der det koster 150 kroner hver vei.

Hardangerbrua er Norges nest dyreste bompassering. For elbil er det gratis.
Hardangerbrua er Norges nest dyreste bompassering. For elbil er det gratis.

Er du ekstra uheldig må du betale rushtidsavgift i Bergen, men det ser vi bort ifra.

Ved bruk av elbil, er alle disse passeringene per dags dato gratis. Dette vil derimot ikke være fasiten i all fremtid, for bompenger for elbiler vil sakte, men sikkert innføres de neste årene. Regjeringen har derimot innført en ny regel som sier at elbiler aldri skal betale mer enn halvparten av vanlige biler.

Strøm

Prisen på strøm til elbiler varierer voldsomt. Du betaler alt fra ingenting til rundt fire kroner per minutt du står på en hurtigladestasjon.

Hvor mye du lader i løpet av ett minutt, varierer også med en rekke faktorer. Blant tingene som betyr noe er hvor mange flere andre som bruker anlegget samtidig, hvor mye du har igjen på batteriet og temperaturen i batteriet. Batterier lader som kjent betydelig raskere opp til 80 prosent, enn de siste 20 prosentene opp til fulladet.

Hurtiglading er forholdsvis kostbart, spesielt hvis du lader forbi 80 prosent.
Hurtiglading er forholdsvis kostbart, spesielt hvis du lader forbi 80 prosent.

I beste fall kan en vanlig hurtiglader fra Fortum og Grønn Kontakt lade 0,83 kWh per minutt (50 kW effekt). De tar seg betalt 2,50 kroner per minutt, noe som gir en pris på 3 kroner per kWh.

(I praksis er dette derimot et stykke fra sannheten, og en tommelfingerregel er at det blant annet er 10 prosent ladetap.)

Lader du med stikkontakt hjemme, koster det rundt 1 kroner per kWh.

Hvis vi for enkelthetsskyld regner med at strømmen koster 2 kroner per kWh i snitt, og at bilen bruker 1,5 kWh per mil (slik vi gjorde på vårt tur), betyr det 3 kroner per mil.

Turen er ganske nøyaktig 95 mil totalt, noe som gir 285 kroner i strømkostnader.

Tallet kan være høyere og lavere, men det skal godt gjøres å gjennomføre langkjøring på helt gratis strøm.

Bensin

Bensin eller diesel er noe enklere å regne seg frem til. En tradisjonell bil bruker typisk 0,4-0,7 liter per mil under langkjøring.

Prisene på drivstoff varierer voldsomt gjennom uka, men variasjonene er likevel betydelig lavere enn for strøm til elbiler.
Prisene på drivstoff varierer voldsomt gjennom uka, men variasjonene er likevel betydelig lavere enn for strøm til elbiler. Foto: Heiko Junge (NTB scanpix)

Prisen for bensin og diesel varierer en del, men mindre enn på strøm. Hvis vi for enkelthetsskyld sier at det er 15 kroner per liter, betyr det 6-10 kroner per mil i drivstoffutgifter. Det betyr 540-950 kroner i drivstoffkostnader avhengig av biltype.

Betydelig lavere kostnader - med forbehold

Hvis vi kun ser på marginalkostnaden for en slik langtur, er det ingen tvil om at elbil er betydelig billigere enn en tradisjonell bil:

Vanlig bil:

  • Bompenger: 682 kroner
  • Drivstoff: 540-950 kroner

Elbil:

  • Bompenger: 0 kroner
  • Drivstoff: Rundt 300 kroner

Tog og bil til Bergen fra Oslo tar omtrent like lang tid.
Tog og bil til Bergen fra Oslo tar omtrent like lang tid. Foto: Njål Svingheim (Jernbaneverket)

Til sammenligning koster en normalprisbillett på toget 950 kroner én vei.

Det er likevel viktig å huske på at dette langt ifra er det totale regnestykket. Det er blant annet mye som tyder på at tradisjonelle biler har et noe høyere servicebehov med høyere kjørelengde, ganske enkelt fordi det er flere slitedeler som etter hvert må skiftes ut.

Samtidig har elbiler typisk et høyere verditap, og batteriet slites raskere ved bruk av hurtiglading. Nøyaktig hvor stor slitasjen er for hurtiglading, ser det derimot ikke ut til å være noen gode svar på. Men elbilprodusenter har en tendens til å snakke om et rekkeviddetap på mellom 10-40 prosent i garantitiden på 100.000-160.000 km avhengig av bruk.

Denne saken ble første gang publisert 20/05 2017.

Les også