Dekktest:

Her er de beste sommerdekkene

Velg sommerdekk som er gode på våt asfalt, råder dekkekspert.

Sist oppdatert
MØNSTERDYBDE: Bruk en mynt for å sjekke mønsterdybden, eller kjøp en måler hos bilrekvisitaen.
MØNSTERDYBDE: Bruk en mynt for å sjekke mønsterdybden, eller kjøp en måler hos bilrekvisitaen. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor-journalist og dekkekspert Rune Korsvoll har to gode råd til deg som skal kjøpe nye sommerdekk:

Kjøp dekk som har gode egenskaper på våt asfalt, og hold deg unna de aller billigste og noen ganger direkte farlige dekkene.

- Gode dekk er billig livsforsikring, fordi de har egenskapene som gjør at du for eksempel ikke vannplaner så fort. En kort bremsestrekning kan også spare deg for både personskader og store utgifter til karosserireperasjoner, sier Korsvoll.

Andre egenskaper det er greit å sjekke, er støy og generell komfort. Bare husk at dekk er kompromiss, så du får ikke et produkt som er veldig godt på alt.

- Det finnes også dekk i en prismessig mellomklasse som har bra egenskaper, og det er mye bedre å kjøpe slike enn å tyne relativt slitte dekk, påpeker Korsvoll.

I disse dager er det mange som skal legge over til sommerhjul, og hvordan du foretar et trygt hjulskifte kan du se i videoen i slutten av artikkelen.

En fersk undersøkelse, utført av YouGov for dekkjeden Dekkmann, viser for øvrig at en av fire bileiere nå lar profesjonelle ta seg av hjulskiftet. Undersøkelsen viser også at det fortsatt er menn som utfører det på hjemmebane. Ikke så rart, kanskje, all den tid et hjulskifte fortsatt ofte er et manuelt arbeid med småtunge løft.

Såpass tunge at hjulskifte-sesongen ødelegger mange rygger og skaffer klingende mynt i kiropraktor-kassene!

Husk at fristen for å ta av piggdekkene er 16. april i Sør-Norge og 1. mai i Nord-Norge.

Husk også at piggfrie vinterdekk egner seg svært dårlig på varmt vårføre!

Dekktest

TOPP TRE: Hankook Ventus Prime 2.
TOPP TRE: Hankook Ventus Prime 2.

Bladet Motor er part i en fersk sommerdekk-test i samarbeid med to svenske, et finsk og et russisk medier. Resultatet finner du i grove trekk under. Enda flere detaljer om testen finner du på NAFs nettside.

Hankook Ventus Prime 2 - 9,2 poeng

Det bremser meget bra, er best av alle i vannplaningstesten og gir oss ingen ubehagelige overraskelser under rask kjøring i vår manøverbane. Det eneste negative er noe mer støy enn de beste konkurrentene.

Nokian Hakka Blue - 9,2 poeng

Det bremser godt både på vått og tørt underlag. Evnen til å motstå vannplaning er det eneste viktige området som kan forbedres. Den er bare gjennomsnittlig. Rullemotstanden er også ganske høy, støynivået lavt.

Pirelli Cinturato P7 - 9,2 poeng

Det er testførernes klare favoritt når det gjelder presise kjøreegenskaper og kvikk respons på tørr asfalt, og er også godt på våt vei, med karakteren 9 både for bremsing, vannplaning, grep i kritiske manøvrer og kjørefølelse.

Continental PremiumContact5 - 8,7 poeng

Contact 2 vant fjorårets test og sånn sett skuffer det nye dekket noe. Det er et godt sommerdekk, med jevne og gode prestasjoner, men bremser litt dårligere og vannplaner litt tidligere enn de beste. Dekket føles sikkert og stabilt både på våt og tørr asfalt.

Michelin Pilot Sport 3 - 8,7 poeng

Det bremser og har godt grep i kritiske situasjoner, og har meget jevne og gode egenskaper under alle forhold. Skulle vi ønske oss noe, måtte det være litt bedre egenskaper mot vannplaning. Dekket har dessuten høy rullemotstand, noe som gir høyere forbruk.

Goodyear EfficientGrip - 8,6 poeng

Det gir en god og sikker kjørefølelse både på våt og tørr asfalt. Komforten er god, ikke minst når det gjelder å gi lite støy i kupeen. Det som må til for å bringe dekket helt opp blant de beste, er først og fremst kortere bremselengde på våt asfalt.

Dunlop SP Sport Fastresponse - 8,5 poeng

Det er støysvakt og noterer seg for karakteren 9 (av 10 mulige) både når det gjelder bremsegrep og vannplaningsegenskaper, og får raske rundetider i banetesten. Testførerne klager imidlertid på at dekket mister grepet brått og uten forvarsel når grensen er nådd. På tørr vei er kjørefølelsen noe bedre.

Barum Bravuris 2 - 7,2 poeng

Det gir en brukbar kjørefølelse på våt vei, og komfort og rullemotstanden er lavere enn på en del konkurrenter. Men Barum støyer mest av alle, og bremseegenskapene på våt og tør vei må bli bedre for å henge med i konkurransen. Evnen til å motstå vannplaning er også dårlig.

Jinyu YU63 - 6,8 poeng

Det beste som kan sies om dekket, i tillegg til prisen, er at rullemotstanden er meget lav. Det betyr at bilen bruker mindre drivstoff og slipper ut mindre CO2. Egenskapene som går på sikkerhet, som bremsing, evnen til å motstå vannplaning og kjørefølelsen på våt vei, er dårlig.

BF Goodrich g-Grip - 6,2 poeng

Det er ganske komfortabelt, med lavt støynivå og liten rullemostand. Men dekket bremser dårlig på våt vei og vannplaningsegenskapene er klart dårligst av dekkene vi tester i år. Kjørefølelsen på våt asfalt er heller ikke god - først og fremst siden dekket slipper grepet brått uten forvarsel.

Slik skifter du dekk:

Les også:

Sommerdekk-test 2011

Derfor bør du kjøpe nye sommerdekk

Dette betyr kodene på dekksiden

Denne saken ble første gang publisert 04/04 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også