Byton M-byte

Alt du trenger å vite om Byton M-Byte

Pris, rekkevidde og lademuligheter. Her får du vite alt om nye Byton M-Byte SUV.

Pluss ikon
<b>BYTON M-BYTE: </b>Byton er et helt nytt bilmerke, som går helt nye veier – og som virkelig utfordrer den etablerte bransjen.
BYTON M-BYTE: Byton er et helt nytt bilmerke, som går helt nye veier – og som virkelig utfordrer den etablerte bransjen. Foto: Byton
Sist oppdatert

Byton M-Byte: Det er gått et drøyt år siden vi deltok på den første pressevisningen av Byton M-Byte. En splitter ny elektrisk SUV fra et splitter nytt kinesisk bilmerke, Byton.

På årets bilmesse i Frankfurt ble Byton M-Byte offisielt lansert som Bytons første "Premium Smart Electric SUV". Her kom det også frem flere nye og viktige detaljer om den nye el-SUV-en, som blir den første bilen Byton skal serieprodusere.

<b>BYTON M-BYTE:</b> Det er lett å forstå begeistringen rundt Byton M-Byte. Det skal være 16.000 nordmenn som står på liste for å kjøpe denne splitter nye elbilen.
BYTON M-BYTE: Det er lett å forstå begeistringen rundt Byton M-Byte. Det skal være 16.000 nordmenn som står på liste for å kjøpe denne splitter nye elbilen. Foto: Byton

Byton M-Byte SUV: Pris

Byton lover at M-Byte skal ha en "overkommelig" prislapp og god rekkevidde og romslig interiør, noe som skal gjøre Byton M-Byte til den beste elektriske SUV-en i premiumsegmentet.

Prisen på Byton M-Byte blir fra 45.000 euro eksklusiv merverdiavgift. Det betyr at den norske prisen trolig vil starte på rundt 450.000 kroner.

LES OGSÅ: Test av rekkevidde på elbil

Byton M-Byte: Motor og rekkevidde

Innstegsmodellen av M-Byte vil få én bakmontert motor med en effekt på 272 hestekrefter (200 kW). Rekkevidde på den minste M-Byte blir på 360 kilometer målt etter WLTP-standarden.

Fakta: Byton M-Byte

Motor: 200 kW eller 300 kW (272/408 hestekrefter)
Toppfart: 190 km/t
AWD, 0-100 km/t: 7,5 s
RWD, 0-100 km/t: 5,5 s
Batteri: 72/95 kWh
Hurtiglading: CCS, 150 kW
WLTP-rekkev.: 430-550 km
NEDC-rekkev.: 360-435 km
Akselavstand: 2950 mm
Lengde: 4875 mm
Bredde: 2195 mm
Høyde: 1665 m
Setekonfigurasjon: 2+3 eller 2+2n seter

M-Byte med firehjulstrekk får en ytelse på 408 hestekrefter (300 kW) og en rekkevidde på cirka 435 kilometer etter WLTP-standarden.

Byton M-Byte: Lading

Ifølge Byton vil M-Byte være kompatible med det som finnes lokalt av ladestandarder. Her i Norge vil det være hurtiglading via CCS med hastigheter på opp til 150 kW. Du kan også lade hjemme (AC) med hastigheter fra 3,7 til 22 kW.

Byton M-Byte skal kunne lade fra 0-80% i løpet av 35 minutter.

Byton M-Byte: Sikkerhetsfunksjoner

Byton lover at M-Byte er klare for "assistert" kjøring, ifølge en pressemelding fra selskapet.

Det 48 tommers store displayet er behandlet slik at skjermen ikke skal splintre seg ved en kollisjon.

Skjermen skal også være lokalisert på en slik måte at den føreren kan se på den uten å måtte ta blikket bort fra veien.

Vi har ikke kollisjonsdata på Byton M-Byte.

Byton M-Byte: Slik skal den selges

<b>SPEKTAKULÆRT INTERIØR:</b> Vi er en smule imponert overbredskjermen på 48 tommer.
SPEKTAKULÆRT INTERIØR: Vi er en smule imponert overbredskjermen på 48 tommer. Foto: Byton

Det blir ingen importør eller forhandlere av Byton. Bilene skal selges direkte av Byton. Dette skal fjerne mellomledd og gjøre at kjøpsprosessen går raskere.

Byton antar at de vil spare så mye 25 prosent av kostnadene ved å gjøre det på denne måten.

Kjøpsprosessen handler ikke bare om å spare penger, men Byton ønsker også å bruke dataene om kundene. Det gjør at de kan selge andre tjenester og produkter til kundene og ha en så kort «tjenestevei» som mulig til forbrukerne underveis i prosessen.

– En importør og et forhandlerapparat er bare i veien.

Det sa gründer og toppsjef Carsten Breitfeld til de europeiske journalistene som var samlet på Aker Brygge for å lære mer om hva Byton står for i fjor.

LES OGSÅ: ID.3 - pris, rekkevidde og levering - alt du trenger å vite

Byton M-Byte: Interiør

Byton selv skriver at M-Byte er neste generasjon smartbil som er designet for å deles - en intelligent oppkoblet bil.

Det mest iøynefallende ved interiøret er den 48 tommer store skjermen som strekker seg over hele dashbordet. Dette er noe bilverden ikke har sett tidligere.

<b>KOMPAKT:</b> Byton M-Byte er omtrent like lang og bred som Audi e-tron.
KOMPAKT: Byton M-Byte er omtrent like lang og bred som Audi e-tron. Foto: Byton

Brukerne kan navigere på den store skjermen enten via en syvtommers skjerm på førersiden eller en åttetommers skjerm på passasjersiden.

Dette gjør at passasjeren kan få tilgang til bilens informasjons- og underholdningssystem på en enkel måte.

Byton skriver også at systemet skal kunne betjenes både med stemmen, bevegelser, ansiktsgjenkjenning og fysiske knapper.

Forsetene kan også vris ti grader innover, slik at passasjeren på den måten kan delta mer aktivt i det som skjer på den store skjermen eller for å kommunisere med dem som sitter i baksetet. Sjåføren vil trolig ha glede av denne funksjonen når bilen står i ro.

<b>ENORM SKJERM: </b>Den brede skjermen er bare noe av det som skiller Byton fra andre biler.
ENORM SKJERM: Den brede skjermen er bare noe av det som skiller Byton fra andre biler. Foto: Broom

Byton M-Byte: Eksteriør

Byton M-Byte blir nesten 4,9 meter lang, bare noen millimeter kortere enn for eksempel Audi e-tron. Til gjengjeld er Byton M-Byte noen millimeter bredere.

Visuelt har Byton høye "skuldre" og relativt små vindu. Spesielt bakvinduene ser små ut, så her vil setehøyden avgjøre hvor god utsikt baksetepassasjerene får.

Pressebildene avsløres også at bilen kan leveres med glasstak.

Byton: Ettersalg og service

En app blir koblingen mellom bil, eier og Byton. Selskapet skriver i en pressemelding som er sendt ut i forbindelse med lanseringen i Frankfurt, at de vil tilby service via mobile serviceverksteder, tilby seg å hente og levere biler som skal på service og de vil skaffe seg partnere som kan utføre service på bilene.

Fra BMW, Tesla, Google og Apple

Folkene bak Byton kommer fra kjente selskaper innen fra bil- og teknologiselskaper, som BMW, Tesla, Google og Apple. En av dem er Carsten Breitfeld. Han er utdannet ingeniør og har mer enn 20 år bak seg hos BMW. Han var blant annet leder for utviklingen av hybrid-sportsbilen BMW i8.

<b>BYTE-SKISSE:</b> Produksjonsbilen blir nok ikke like "smooth" som bilen på skissen.
BYTE-SKISSE: Produksjonsbilen blir nok ikke like "smooth" som bilen på skissen. Foto: Byte

Det var da også en svært frittalende eks-BMW-sjef som møtte oss på Aker Brygge i fjor sommer. Han innrømmet at det var litt vemodig å slutte hos BMW, at han fortsatt kjører BMW privat – men at han er grunnleggende uenig i hvordan den etablerte bilbransjen jobber.

– De er for konservative, de klarer ikke å tenke nytt, og ting tar for lang tid. Derfor har vi hentet inn folk fra både Tesla, Google og Apple til Byton.

– Men ikke bare det. IT-folk har fokus på at ting skal gå raskt, og det er riktig. Samtidig må vi også innrømme at bilfolk kan mye om å bygge biler rent mekanisk. Så den kombinasjonen tror jeg er viktig. Vi skal ikke bygge bilene på en ny måte, men smartere og raskere, forklarte Breitfeld.

Siden vi snakket med Breitfeld i fjor sommer, har han byttet beite. 3. september i år ble det klart at Breitfeld blir ny sjef i Faraday Future, et selskap basert i Los Angeles som tar kanskje er mest kjent for å skulle bygge en elbil med 1050 hestekrefter, Faraday Future FF91. En bil som skal settes i produksjon i 2020.

<b>TIDLIGERE BMW-SJEF: </b>Carsten Breitfeld kommer fra BMW og snakker med stor selvtillit om Byton. 3. september overtok han som sjef i Faraday Future.
TIDLIGERE BMW-SJEF: Carsten Breitfeld kommer fra BMW og snakker med stor selvtillit om Byton. 3. september overtok han som sjef i Faraday Future. Foto: Broom

Byton satser på bildeling

Det er ikke bare en ny elbil Byton skal gi oss. De skal gjøre bilen til noe helt nytt, og det med elektrisk drift er bare en ren selvfølge. Bilen blir en rullende plattform for andre tjenester. For eksempel bildeling.

– Det er ikke snakk om "om", men "når" det kommer. Dette er den første bilen som egner seg perfekt til bildeling, sier Breitfeld med stor selvsikkerhet.

– Det er noe galt med dagens måte vi bruker bilene på. De koster masse og er i bruk bare tre til fem prosent av tiden. Mange unge mennesker i dag vil ikke eie bil – men de ønsker mobilitet. Da er bildeling perfekt, utdyper han.

– Når folk setter seg inn i en Byton er det første de gjør å trykke på oppdater-knappen. Akkurat som hvilken som helt IT-dings. Vi skal bygge en plattform med mekanikk, elektro, datamaskiner og sensorer, men programvaren skal vi oppgradere hele tiden. Det er veldig ulikt måten bilindustrien er i dag, sier han.

Byton har altså valgt å etablere seg som et kinesisk selskap.

– Kineserne har en unikt god industrikultur som er helt i toppklasse, og de har gigantiske teknologi-selskaper som ikke står noe tilbake for mange andre land. Noen av disse er også investorer i Byton, forklarer en ivrig Breitfeld.

LES OGSÅ: Opel Corsa e blir en billig elbil med lang rekkevidde

Positivt overrasket

Bilen vi fikk se på Aker Brygge i fjor var en forserie-bil, bare 85 prosent ferdig. Produksjonsbilen skal bli så godt som helt lik både utvendig og innvendig. Det skulle kun være noe av datateknologien som ikke var på plass.

Bilen vi så i fjor, gjorde et solid inntrykk, med god byggekvalitet, fine materialer og god finish. Den oste av luksus og moderne design lang vei. I tillegg var den svært romslig i både for- og baksetet. Vi ble positivt overrasket i vårt møte med nykommeren.

Ikke uventet; flere nordmenn har allerede satt seg på en venteliste.

<b>BYTON K-BYTE:</b> Byton har mer på gang. De skal bygge tre biler på samme plattformen. Denne heter K-Byte, pluss en syvseters familiebil.
BYTON K-BYTE: Byton har mer på gang. De skal bygge tre biler på samme plattformen. Denne heter K-Byte, pluss en syvseters familiebil. Foto: Byton

Datakrefter viktigere enn hestekrefter

– I framtiden tror vi datakraft blir like viktig som hestekrefter, kanskje enda viktigere, uttalte Breitfeld til oss i fjor.

Bilene fra Byton blir langt på vei rullende datamaskiner med mobilkommunikasjon. De skal ha antenner og modemer som kan kommunisere opptil 1 Gbit/s. I tillegg finner vi eSIM-kort, Wi-Fi, bluetooth og NFC. De lover at de skal ha både den raskeste, sikreste og mest stabile dataoverføringen i bilbransjen. Bilene er klargjort for 5G når de kommer.

Ulike radarer, kameraer og sensorer holder øye med alt som skjer rundt bilen og gjør den autonom. De første vil bli selvkjørende i nivå tre, men skal raskt kunne oppdateres til nivå fire. Byton lover også det mest avanserte førerassistentsystemet når bilen lanseres, og den vil få biometrisk gjenkjenning av føreren. Man trenger derfor ingen nøkler. Hvor mye som er på plass av dette nå, vites ikke. Vi får trolig vite mer i løpet av høsten.

LES OGSÅ: Dette blir prisen på den første elbilen fra Honda, Honda e

Flere nordmenn har bestilt Byton M-Byte som kommer i 2020.
Flere nordmenn har bestilt Byton M-Byte som kommer i 2020.

300.000 biler i året

Den første gang du setter dine ben inn i en Byton, skal bilen registrerer deg via ansiktsgjenkjenning, og lager en profil på deg oppe i dataskyen. Neste gang du setter deg i en bil et annet sted på kloden, enten det er i Drammen, Kina, eller USA, henter bilen inn alle dine innstillinger trådløst. Den skal dermed føles som den samme bilen.

– Bilen kjenner deg igjen og låser opp dørene for deg og stiller inn alt som du er vant til. Det skal være som å komme inn i sin egen bil. Om du har med deg barna vil de få tilgang til sitt eget innhold på sine skjermer i baksetet, forklarte Breitfeld.

Ambisjonene til Byton i fjor var det hvert fall ikke noe å si på:

– Vi kommer til å produsere 300.000 biler i året innen 2024. Den nye fabrikken er så godt som ferdigbygget nå, avsluttet han med stor selvtillit.

Denne saken ble første gang publisert 11/09 2019, og sist oppdatert 11/09 2019.

Les også