ELBIL: Miljøregnskap

Nye tall: Elbilen er bedre for klimaet etter 38.000 km – med «ren» strøm

Hvor raskt elbilen blir mer «miljøvennlig» enn bensin- og dieselbiler avhenger av hvilken type strøm som brukes.

Pluss ikon
<b>KREVER REN STRØM:</b> Uten ren strøm tar det 8,5 år før miljøregnskapet til en elbil i Golf-klassen slår miljøregnskapet til en bensinbil.
KREVER REN STRØM: Uten ren strøm tar det 8,5 år før miljøregnskapet til en elbil i Golf-klassen slår miljøregnskapet til en bensinbil.
Sist oppdatert

Debatten om elbilen versus fossilbilens klimaavtrykk har bølget frem og tilbake de senere årene. Tyske ADAC har tidligere hevdet at elbilen ikke er så miljøvennlig som folk flest tror og vi har tidligere stilt spørsmål om "Er elbilen en miljøbløff?".

Elbilen er riktignok helt overlegen når det gjelder lokale utslipp, men lenger bak i verdikjeden starter elbilene med en større «klimagjeld» enn fossilbilene.

Årsaken til det skyldes primært miljøpåvirkningen knyttet til batteriproduksjonen.

LES OGSÅ: Mazda MX-5 er en herlig "racerbil" for svingete vestlandsveier

Miljøvennlig etter 8,5 år

Den tyske bilorganisasjonen ADAC har tidligere regnet på elbilens miljøavtrykk. De har nå kommet med en ny rapport.

Konklusjonen til ADAC er at en helelektrisk bil er bedre for miljøet først etter 8,5-14,6 år, men det er når man bruker den tyske strøm-miksen som «drivstoff».

Som kjent har den tyske strømproduksjonen fortsatt store innslag av kullkraft.

Det gjør at elbilen, med tysk strømmiks, må kjøre 127.500 kilometer for å bli like miljøvennlig som en bensinbil (bensin innblandet med 5 % bioetanol). Det tilsvarer en kjørelengde på 15.000 km per år. For å «konkurrere» med dieselbilen, må du kjøre hele 219.000 kilometer – eller 15.000 kilometer årlig i 14,6 år.

For å komme frem til tallene, har tyske ADAC tatt med utslipp ved produksjon og gjenvinning av bilen, samt utslippet som er koblet til produksjon av drivstoffet den enkelte biltypen benytter.

LES OGSÅ: Her får du 30 mil elektrisk rekkevidde for under 300.000 kroner

Ren strøm endrer regnestykket

Regnestykket til tyske ADAC endrer seg dramatisk om man endrer energikilden til elbilene fra "tysk strømmiks" til 100 prosent fornybar energi.

Da blir elbilen miljøvennlig etter bare 37.500 kilometer sammenlignet med en bensinbil og etter 40.500 kilometer sammenlignet med en dieselbil. Det betyr at elbilen kun trenger å kjøre i 2,5 -2,7 år for at miljøregnskapet blir positivt sammenlignet med fossilbilene.

Med ren energi, blir elbilen også konkurransedyktig med biler som går på gass eller hydrogen. Med 100 prosent ren strøm på «tanken», vil elbilens klimaregnskap passere biler som kjører på gass etter 48.000 kilometer og hydrogenbiler etter 115.500 kilometer.

Ren strøm i Norge?

I Norge er så å si all kraftproduksjon basert på fornybare kilder, som vannkraft og vindkraft. For norske elbileiere som kjøper «ren» strøm, vil derfor ADACs-regnestykke koblet til 100 prosent fornybar kraft gjelde.

<b>ANNET REGNESTYKKE: </b>En stor bil med stort batteri vil ha lenger "avskrivningstid" før miljøregnskapet blir positivt.
ANNET REGNESTYKKE: En stor bil med stort batteri vil ha lenger "avskrivningstid" før miljøregnskapet blir positivt.

Men selv om nesten all elektrisitet som blir produsert i Norge er basert på fornybare kilder, er strømmen vi bruker nødvendigvis ikke like ren.

– Norge er en del av det Europeiske strømnettet, skriver Teknisk ukeblad og peker på at det innebærer at vi som forbrukere i realiteten kjøper strøm som er sammensatt fra flere kilder – også kalt «europeisk restmiks». Skal du være sikker på at du lader med «ren» strøm, må du kjøpe strøm som har en såkalt opprinnelsesgaranti. Det er en tjeneste de fleste strømselskaper tar ekstra betalt for.

e-Golf som standard

Tyske ADAC har brukt en e-Golf med 40 kWh batteri med en levetid på 150.000 km som «mal» for elbil i sitt regnestykke. Mer kostbare biler med større batteri, som en Tesla Model X, vil ha en mye lenger vei før miljøregnskapet er positivt versus en fossilbil.

Vi har tidligere skrevet at en Tesla Model X må kjøre 580.000 kilometer før den er like miljøvennlig som en splitter ny Mercedes med en moderne toliters dieselmotor.

Hele rapporten til ADAC kan du lese her (tysk).

Denne saken ble første gang publisert 02/09 2019, og sist oppdatert 17/10 2019.

Les også