Test: Toyota Prius Plug-in

Endelig en Prius med stikkontakt

Toyota Prius Plug-in Hybrid bruker veldig lite bensin.

Sist oppdatert

Miljøbiler er et hett tema for tiden, og utviklingen av biler med ny teknologi går ekstremt raskt. Toyota har lenge vært ledende på hybridteknologi. Første generasjon Prius kom på markedet i Japan allerede i 1997. Her til lands måtte vi imidlertid vente på den andre generasjonen, som kom i 2004.

Nå har japanerne tatt ett skritt videre. Vi har nemlig kjørt plug-in-versjonen av Prius. Det betyr at bilen kan kobles til strømkontakten for lading, og fungerer som elbil så lenge den har batterier. I Prius' tilfelle betyr det cirka 20 kilometer.

Når batteriet er tomt, oppfører Prius Plug-in som er helt normal versjon av bilen. Det betyr at problemet med rekkevidde som helelektriske biler sliter med, ikke er til stede.

Bilen vi kjørte er en av 500 førproduksjonsmodeller som er bygget for å teste ut konseptet. Bilenes bruksmønster overvåkes, og Toyota kan dermed videreutvikle konseptet før den planlagte lanseringen i 2012.

IKKE SPENNENDE: Prius er ingen morsom bil å ratte, men den har ryddige kjøreegenskaper.
IKKE SPENNENDE: Prius er ingen morsom bil å ratte, men den har ryddige kjøreegenskaper. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Kjøreegenskaper: 4

Dette er ikke spennende, men det er heller ikke meningen. Direkte styring og sportslige veiegenskaper er ikke noe man forventer av en Prius.

Den er derimot både trygg, forutsigbar og retningsstabil. Det betyr at man har en bil som aldri finner på noen krumspring, og som fungerer utmerket til rolig kjøring.

Plug-in-versjonen har en del ekstra vekt å drasse på i form av et ekstra batteri, og mesteparten av denne er plassert bak. På grunn av den ekstra vekten har bilen fått en stivere bakstilling. Det gjør igjen at bilen blir mindre understyrt enn en normal Prius, og den lener seg litt mer over bakhjulene når den presses i svingene.

Den lette servostyringen, kombinert med liten svingradius, gjør Prius til en drøm å manøvrere i byen.

Motor: 5

500 EKSEMPLARER: Toyota har bygget 500 Plug-in-versjoner av Prius for å teste konseptet.
500 EKSEMPLARER: Toyota har bygget 500 Plug-in-versjoner av Prius for å teste konseptet. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Mesteparten av denne pakka er lik den vi kjenner fra før. Det betyr en elektromotor på 82 hester og 207 Nm som samarbeider med en 1,8-liters bensinmotor på 99 hester og 142 Nm - koblet til et planetgir som distribuerer kreftene til forhjulene. Plug-in-hybriden har i tillegg fått et ekstra batteri som sørger for den helelektriske fremdriften.

Maksimal total effekt er 136 hester, og det holder egentlig i en bil som dette.

Det som er interessant med denne motoren, er muligheten til å kjøre helelektrisk. Hvis man plugger bilen til stikkontakten, har man i teorien en rekkevidde på 20 kilometer med helelektrisk drift. I praksis varierer batteritiden en smule, men mellom 15 og 20 kilometer var det vanlige i løpet av testperioden.

Det betyr at dersom du, som de aller fleste, kjører mindre enn to mil på hver tur, kan kjøre en tilnærmet utslippsfri bil. Å ikke bruke noe som helst bensin er nesten umulig, da bensinmotoren uansett starter når motoren er kald, og den hjelper også til ved akselerasjon dersom det trengs.

Spesielt i rundkjøringer og andre rushtrafikksituasjoner kan det blir vanskelig å ligge unna kraftreservene til bensinmotoren. Elmotoren alene bruker nemlig en del tid på å akselerere bilen opp i normal hastighet.

Ytelser: 4

Ved eldrift er det ingen voldsomme krefter å snakke om. For at bensinmotoren ikke skal kobles inn, kreves det en varsom gassfot.

PLANETGIR: Girkassen er trinnløs, og bilen skifter nesten sømløst mellom elektro- og bensinmotoren.
PLANETGIR: Girkassen er trinnløs, og bilen skifter nesten sømløst mellom elektro- og bensinmotoren. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Når den først kobles inn, eller når batteriet er tomt, går bilen omtrent som en vanlig Prius. De ekstra 130 kiloene bidrar til at det går litt saktere, men man føler likevel ikke at man mangler kraft.

Elmotoren bidrar til å gi respektable mellomakselerasjonstider. Prius klarer seg blant annet marginalt bedre enn et dieseldrevet alternativ - nemlig den evig populære Volkswagen Golf med 1,6-liters dieselmotor på 105 hester og DSG.

Eksteriør: 3

Prius er ikke laget for å se bra ut. Grunnen til at den ser ut som den gjør, er mye for å redusere luftmotstanden. Vi har enda til gode å treffe noen som syntes Prius er pen, men man begynner likevel å venne seg til designet.

Forskjellene mellom den vanlige Priusen og plug-in-varianten er egentlig bare et ekstra lokk på forskjermen. Bak der ligger hele hemmeligheten til bilen - nemlig kontakten hvor strømmen kobles til.

Interiør: 3

Toyota er ikke kjent for å ha verdens mest eksklusive interiører. Prius-interiøret er for det meste dekket av hardplast, og det er ingen voldsom kvalitetsfølelse innvendig.

Ergonomien er god, og det er ikke noe problem å finne en komfortabel sittestilling. Også bakseteplassen er tilfredsstillende. Fire voksne kan uten problemer få plass, men bagasjen er det litt verre med.

BILLIG INTERIØR: Det er mye hardplast i interiøret. Kvalitetsinntrykket er ikke akkurat overveldende.
BILLIG INTERIØR: Det er mye hardplast i interiøret. Kvalitetsinntrykket er ikke akkurat overveldende. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Plug-in-hybriden har nemlig enda mindre bagasjerom enn en standard Prius. 403 liter er likevel en god del mer enn for eksempel Volkswagen Golf (350 liter) og Ford Focus (385 liter).

Sikkerhet: 5

Ettersom Plug-in-varianten enda ikke er i salg, er den ikke testet av Euro NCAP. Likevel er det ingen viktige strukturelle endringer i forhold til varianten uten strømtilkobling. Derfor kikker vi på resultatene fra den vanlige Priusen.

Den har fått fem stjerner i totalkarakter, og god score på beskyttelse av både voksne og barn. En viss fare for backlashskader ved påkjørsel bakfra trekker ned.

Alt det man forventer av sikkerhetsutstyr er standard, og inkluderer både kollisjonsputer og ESP.

Pris/utstyr: -

Ettersom dette er en førproduksjonsmodell som ikke er i ordinørt salg, kan vi ikke si noe om pris og utstyrsnivå. Ettersom CO2-utslippet er mye lavere enn på en ordinær Prius, vil den få mindre avgifter. Det gjenstår likevel å se om den nye teknologien vil gjøre den dyrere enn dagens modell.

Miljø: 6

Vi har ikke vært helt fornøyd med prestasjonene til verken Prius, søstermodellen Auris Hybrid eller andre miljøbiler. Det har som regel vært mer gimmick og reklame enn faktisk lavt forbruk.

GREI PLASS: Baksetet har nok plass til to voksne. Utblåset på siden av baksetet er luftingen til batteriene.
GREI PLASS: Baksetet har nok plass til to voksne. Utblåset på siden av baksetet er luftingen til batteriene. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Her er det derimot en annen historie. Spesielt dersom du stort sett kjører korte etapper på under to mil - og det gjelder jo de fleste som bor i nærheten av de største byene. Eldriften varer nemlig i rundt 20 kilometer, og da får man et veldig lavt forbruk. Vi kjørte blant annet en bykjøringsrunde på 36 kilometer. Da endte vi opp med et forbruk på 0,2 l/mil. Det er intet annet enn imponerende.

Bilen er ikke noe miljøsvin ved lengre etapper heller. I vår faste testrunde, endte vi opp med et forbruk på 0,49 l/mil, men det var uten fulladede batterier. Hadde vi startet med fulle batterier, ville forbruket endt på 0,44 l/mil. Da begynner vi å nærme oss forbruket til små dieselbiler som Mini One D og Peugeot 207.

LITEN PLASS: Gulvet er enda høyere enn i den normale Priusen. Det fører til snau bagasjeplass.
LITEN PLASS: Gulvet er enda høyere enn i den normale Priusen. Det fører til snau bagasjeplass. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 11/10 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også