BMW 316iA sedan, 2013

Morsom med billig motor

En liten bensinturbomotor i BMW 316i har krefter nok til å danke ut dieselversjonen 316d som den beste rimelige utgaven av BMW 3-serie.

GOD BASIS: Med pris som starter rett under 330 000 kroner og en livlig 1,6-liters bensinmotor, leverer basismodellen i BMW 3-serie varene.
GOD BASIS: Med pris som starter rett under 330 000 kroner og en livlig 1,6-liters bensinmotor, leverer basismodellen i BMW 3-serie varene. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

BMW er i ferd med å komplettere utvalget av BMW 3-serie. Bilen kom på markedet vinteren 2012 som sedan, og allerede med den første 320d vi testet, ble det klart at BMW hadde en ny vinner i modellutvalget sitt.

Siden har vi kjørt ulike motorversjoner, der den nye bensinmotoren i 320i har imponert oss mest så langt. Dessuten har BMW 3-serie kommet i Touringversjon, med langt bedre plassforhold enn tidligere.

Akkurat tidsnok til vintersesongen 2012-2013 kom 3-serie med firehjulsdriftsystemet xDrive, og i juni lanseres enda en karosserivariant under navnet 3-serie GT.

Nå er tiden innen for å hilse på det så langt rimeligste alternativet i 3-serien. 316i har fått den fine 1,6-liters bensinmotoren på 136 hk fra BMW 116i under panseret, og starter på 327 600 kroner med manuelt gir. Vi har kjørt varianten med åttetrinns automatgir til 349 700 kroner på test.

Kjøreegenskaper: 6

BMW 3-serie har sportslige og underholdende veiegenskaper som sin sterkeste side. Og selv om det "bare" står 316i på hekken, blir ikke noe av kjøregleden borte underveis. Snarere tvert imot, siden 316i veier moderate 1480 kilo med fører og dermed er den letteste 3-serie varianten vi har testet.

Bilen er lettstyrt og kvikk inn i svingene, med kjapp og presis rattrespons. Veigrepet er godt, med en nøytral karakter der hekken blir mer levende jo fortere det går. Akkurat slik det skal være i en BMW.

Vår bil hadde M-sportspakke uten sportsunderstell, og det kan være en fin kombinasjon hvis du liker stylingelementene, men ikke vil ta knekken på fjæringskomforten. For selv med normalunderstell er 316i morsom og sikker på veien.

SAMME VARE: Det er ingen grunn til å føle seg hensatt til billigavdelingen i BMW 316i. Her er det samme fine førermiljø som i dyrere modeller.
SAMME VARE: Det er ingen grunn til å føle seg hensatt til billigavdelingen i BMW 316i. Her er det samme fine førermiljø som i dyrere modeller. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Motor: 5

Testdata

BMW 316i

  • 60-100 km/t, 4. gir: 5,8
  • 60-100 km/t, 5. gir: 7,4
  • 60-100 km/t, 6. gir: 10,1
  • 60-100 km/t, kickdown: 5,4
  • 80-120 km/t, 4. gir: 6,8
  • 80-120 km/t, 5. gir: 8,0
  • 80-120 km/t, 6. gir: 10,6
  • 80-120 km/t, 7. gir: 14,1
  • 80-120 km/t, kickdown: 7,0
  • Støy tomgang, dBA: 38,3
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,2
  • Støy 80 km/t, dBA: 66,1
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,2
  • Testforbruk, l/mil: 0,58

Da vi kjørte BMW 116i, var vi godt fornøyd med den 1,6-liters turbomotoren. Riktignok er 1-serien 115 kilo lettere enn 316i, men 136 hk og et dreiemoment på 220 Nm allerede fra 1350 o/min holder i 3-serie også.

Er du på jakt etter den enkleste og mest effektive kjøreopplevelsen, skal du ta deg råd til åttetrinns automatgir.

Det girer nesten umerkelig og svært korrekt. Dessuten gir de to ekstra trinnene bedre utnyttelse av motorkraften enn med sekstrinns manuelt gir.

Motorgangen er lys og trivelig, en klar fordel i forhold til dieselalternativet i 316d.

Ytelser: 5

Det mest åpenbare spørsmålet du stiller deg, er om 3-serie er kjappest med basisversjon av bensin- eller dieselmotor.

Svaret er enkelt: BMW 316i er overraskende kvikk i avtrekket, og parkerer 316d med forbløffende letthet.

I forbikjøringsområdene fra 60-100 og 80-120 km/t, gjør 316i jobben på 5,4 og 7,0 sekunder. For 316d er tallene 6,5 og 8,9 sekunder. Det er store og merkbare forskjeller.

Når vi måler på høye gir, dukker ikke den sedvanlige dieselfordelen opp. Det betyr at 316i kjennes lettbent selv om du gir moderat gass og girkassen ikke behøver å gire hit og dit for å holde tempoet oppe.

Eksteriør: 5

STREKKER SEG: Med solid akselavstand får BMW 3-serie et lavt og langtrukket preg når du ser den fra siden.
STREKKER SEG: Med solid akselavstand får BMW 3-serie et lavt og langtrukket preg når du ser den fra siden. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

BMW 3-serie har satt seg godt i gatebildet. Bilen ser bra ut, med en lav og bred front. Bakfra minner den ikke så rent lite om storebror 5-serie, og i profil er bilen godt strukket ut.

Tekniske data

BMW 316i

  • Motor, cm³: 1598
  • Effekt, hk ved o/min: 136/4350
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 220/1350
  • Egenvekt, kg: 1480
  • Tilhengervekt, kg: 1100/695
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 462/181/143
  • Bagasjerom, liter: 480
  • Standard dekkdimensjon: 225/55-16 H
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,59
  • CO2-utslipp, g/km: 137
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 9,2
  • Toppfart, km/t: 210
  • Pris fra, kr: 347 100
  • Pris testbil, kr: 460 310

M Sportspakke til 36 900 kroner inkluderer blant annet en M Aerodynamikkpakke og 18-tommers felger på sommerhjulene, noe som understreker sportsligheten i 3-serie designet.

Interiør: 4

Plassforholdene i BMW 3-serie er gode, med tilstrekkelig benplass og bredde bak til at to voksne kan sitte behagelig der på lange turer.

Med 480 liters bagasjerom er det god plass selv i sedanversjonen. Enda mer fleksibilitet får du om du velger Touringversjonen med 495-1500 liter.

Betjening og ergonomi følger typisk BMW-stil; enkel og oversiktlig med lettavleste rundinstrumenter. iDrive-hjulet i midtkonsollen kontrollerer funksjonene som vises i skjermen øverst dashbordet. Det kjennes intuitivt i bruk.

Som vanlig er ikke BMW-interiøret det mest prangende, men inngir likevel en solid kvalitetsfølelse.

Komfort: 4

Tatt i betraktning det sportslige utgangspunktet, er BMW 3-serie et relativt behagelig bekjentskap. Den er stram og kontant, spesielt små ujevnheter og tverrskjøter merkes godt i lavere hastighet.

KLER BILEN: Sportsseter er noe vi anbefaler i nesten enhver BMW. De er ekstrautstyr, og kan kjøpes som del av utstyrspakker, eller separat.
KLER BILEN: Sportsseter er noe vi anbefaler i nesten enhver BMW. De er ekstrautstyr, og kan kjøpes som del av utstyrspakker, eller separat. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Når du kommer opp i 70-80 km/t, setter bilen seg bedre på understellet og flater ut ujevnheter med større autoritet.

Vi gjentar til det kjedsommelige at sportsseter er en fin bidragsyter til utmerket sitte- og langturskomfort i BMW 3-serie. 316i er intet unntak og de følger med i den nevnte M-pakken, alternativt i den rimeligere Sportline-pakken (21 000,-).

Fortsatt er det noe mer veistøy enn vi liker i BMW 3-serie, men bensinversjonen utmerker seg med finere motorlyd enn i dieselmodellen.

Sikkerhet: 5

BMW 3-serie ble testet av EuroNCAP i 2012 med godt resultat. Bilen fikk fem av fem stjerner og hadde bra score på de viktigste underområdene.

For beskyttelse av voksne fikk den 95 %, beskyttelse av barn ga score på 84 %, mens tallet for beskyttelse av fotgjengere lå på 78 %.

Bilen får stort sett positive kommentarer på alle områder, også i den krevende testen med sidekollisjon mot stolpe:

Der omtales beskyttelse av bryst- og mageregion som tilstrekkelig, mens beskyttelse av hode- og bekkenområde betegnes som god.

Pris/utstyr: 4

Inngangsprisen på snaut 350 000 kroner for vår testbil med automatgir er ganske hyggelig, når du ser hva man ellers får i denne prisklassen. Vil du ha stasjonsvogn, blir det ca. 26 000 kroner dyrere.

Men man er som vanlig ikke helt ferdig uten å ha vært gjennom BMWs rikholdige utstyrsliste:

KOMBINERER: BMW 3-serie har en kombinasjon av knappebasert og skjermstyrt betjening. Vår bil hadde standardskjerm uten navigasjon, noe som fungerer helt fint.
KOMBINERER: BMW 3-serie har en kombinasjon av knappebasert og skjermstyrt betjening. Vår bil hadde standardskjerm uten navigasjon, noe som fungerer helt fint. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Om du holder deg til et fornuftig minimum, får du en fin bil med 50-60 000 kroner i ekstrautstyr. BMW har heldigvis en del fornuftig sammensatte utstyrspakker, som ikke er helt på viddene rent prismessig.

Vår testbil hadde utstyr for ca. 110 000 kroner, og beviser at du kan ta utstyrskostnadene vesentlig høyere, uten å anstrenge deg. Vi tipper BMW 316i er en bil som vil holde seg godt i pris som bruktbil.

Forbruk: 4

Ifølge EU-normen skal vår BMW 316i bruke 0,59 l/mil ved blandet kjøring. Det gir et CO2-utslipp på 137 g/km og 30 mg NOx/km.

Det er et løfte bilen innfrir i vår forbrukstest, med et testforbruk på 0,58 l/mil. På dette området må den se seg slått av BMW 316d, som klarte samme forbrukstest på 0,47 l/mil.

BMW 320i med 184 hk hadde et testforbruk på 0,61 l/mil, mens Audi A4 Avant 1,8 TFSI med 170 hk brukte 0,64 l/mil.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

BMW 3-serie er historiens mest suksessfulle sportssedan, særlig fordi BMW har evnet å gi de rimeligere modellene en sportslig følelse.

Den nye BMW 316i er den morsomste innstegsmodellen i 3-serien i moderne tid, siden den lille bensinturbomotoren gir bilen gode ytelser og en sportslig motorkarakter.

M-FRONT: Vår testbil hadde M Sportspakke, der et ganske synlig aerodynamikksett preger fronten. 18-tommers sommerdekk hører med i M-pakken, men 3-serie ser bra ut selv med testbilens16-tommers vinterhjul.
M-FRONT: Vår testbil hadde M Sportspakke, der et ganske synlig aerodynamikksett preger fronten. 18-tommers sommerdekk hører med i M-pakken, men 3-serie ser bra ut selv med testbilens16-tommers vinterhjul.

Da kan du nyte 3-seriens kvaliteter innen kjøreglede og presisjon, uten at privatøkonomien settes fullstendig over styr.

Siden BMW 316i er rundt 12 000 kroner rimeligere enn 316d, og 67 000 kroner billigere enn 320i, fremstår den akkurat nå som det beste valget i 3-serien. Særlig for deg som tenker kjøreglede per krone.

Denne saken ble første gang publisert 21/04 2013, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også