Cayenne for store utfordringer

2. august starter Transsyberia Rally, og Porsche har bygd opp 26 ekstreme eksemplarer av Cayenne for den store utfordringen.

Bilen er forsterket under, for å takle både store humper og harde steiner.
Bilen er forsterket under, for å takle både store humper og harde steiner. Foto: LUCIA FUSTER SLUMP
Publisert Oppdatert

Se bildene her
Porsche: Cayman på tunge steroider

Transsyberia Rally 2007 starter i Moskva 2. august, og etter nesten 6200 kilometer på vanlige veier og i Gobi-ørkenen ventes de i mål i Ulaanbaatar den 17. august.

I fjorårets rally kjørte to private team hver sin Cayenne S, og tok de to første plassene. Dette har gjort at Porsche fikk opp øynene for løpet, og nå har de bygd opp 26 biler som selges til team som skal være med i årets utfordring.

Optimalisert 4x4-system
Den ombygde Cayenne S´en - som naturligvis har fått etternavnet "Transsyberia" - har beholdt motoren i original, 385 hestekrefters form. Men den puster noe lettere gjennom et åpnere eksosanlegg. Alt av elektroniske hjelpemidler er på plass, til og med det aktive understellet.

Mer bil: Fantastisk samling
Mer bil: Lav vekt - ekstrem motor

Firehjulstrekksystemet er optimalisert for kjøring utenfor veien, med annen elektronisk styring og en diffsperre.

Forsterket
Girkassens sluttutveksling er noe endret, med lavere toppfart men bedre akselerasjon som resultat. Forstillingen er forsterket, og skliplaten foran er sterkere enn før - Gobi-ørkenen er kjent for å være både humpete og ugjestmild.

Dørene har fått andre pakninger som gjør de helt tette, og luftinntaket til motoren er flyttet opp ved hjelp av en snorkel ved A-stolpen. Dette gjør at bilen kan vade i dypere vann enn en standard Cayenne S - hele 75 centimeter dypt, for å være nøyaktig.

Velutstyrt - på rallyvis
Innvendig har Porsche fjernet det meste av luksusutstyret og støydempingen, og i stedet satt inn ting som er viktigere enn komfort og godlyd i et rally. En ny kjørecomputer er på plass i stedet for hanskerom, kartleseren har fått en egen, kraftig leselampe, og i stedet for baksete har bilen fått inn verktøykasse, to reservehjul i full størrelse, bensinkanner, matter som brukes når bilen står til knes i sanden, og brannslukningsutstyr. En vinsj ligger også klar til bruk.

I tillegg finner man et tomannstelt, en haug med tau, spader og sag, en øks og en ekstra, justerbar hovedlykt som kan monteres på når det blir ordentlig mørkt.

Ordentlig håndbrekk
A- og B-stolpene er forsterket, og et fullt bur er montert inn for maksimal sikkerhet. Sentrallåsen er fjernet, de bakre vinduene er byttet ut med ruter i polykarbonat, og standard-forsetene er naturligvis erstattet med lette og støttende stoler. Og standardbilenes fotopererte "håndbrekk" er erstattet med et man faktisk bruker hånda på.

Kundene kan for øvrig spesifisere sin Transsyberia-Cayenne i de to alternative Porsche-racing-fargene; svart eller sølv metallic med oransje dekor.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning