Cayman på tunge steroider

Porsche-foredleren Ruf har laget tredje generasjon av den legendariske CTR-modellen. Resultatet er en ekstrem Cayman med 700 hester.

Det er ikke spesielt mye Cayman igjen her. Karosseriet er snekret i en karbon-kevlar-sammensetning og aluminium, og er laget for å ha optimale aerodynamiske egenskaper.
Det er ikke spesielt mye Cayman igjen her. Karosseriet er snekret i en karbon-kevlar-sammensetning og aluminium, og er laget for å ha optimale aerodynamiske egenskaper.
Publisert Oppdatert
I tillegg til å fungere svært godt aerodynamisk, ser det jo også gromt ut.
I tillegg til å fungere svært godt aerodynamisk, ser det jo også gromt ut.

Les mer: Dunder-911 i 345 km/t
Les mer: Ekstrem Porsche

Det er veldig mange gromme Porscher som har rullet ut fra Ruf-fabrikken i tyske Pfaffenhausen. De begynte å jobbe med biler allerede i 1939, og har konsentrert seg om Porsche siden sekstitallet.

CTR er et begrep i seg selv. I 1987 skremte den vettet av de andre, etablerte supersportsbilverdenen: den biturbomatede 911´en med 469 hk fikk tittelen som verdens raskeste serieproduserte, gateregistrerte bil, etter å ha oppnådd 342 km/t på den italienske Nardo-banen. Biler som Lamborghini Countach, Ferrari F40 og Porsches egen 959 ble ikke like interessant etter dette.

Ekstreme Yellowbird
Den fikk raskt klengenavnet Yellowbird, siden Rufs egen bil - som ble brukt i tester - var knallgul. De bygde kun 29 eksemplarer som nye biler, mens en god del Porsche-eiere kom med sine egne biler og fikk de bygget om til Yellowbird-spesifikasjoner.

I 1996 lanserte Ruf etterfølgeren, som naturligvis fikk navnet CTR 2. Den er basert på 993-generasjonen Turbo, med firehjulstrekk og 520 hk. Denne klarte også drøye 340 km/t, og akselererer fra stillestående til hundre km/t på godt under fire sekunder. I tillegg taklet den amerikanske utslippskrav, og siden den kunne leveres med bur - og senere i en strippet racingversjon - ble den raskt en populær bil for velstående kunder som ville ha det beste og raskeste.

700-hesters feiring
Nå, for å markere Yellowbirds tjueårsjubileum, og CTR 2s tiårsjubileum, er altså tredje generasjon CTR her. Og denne gangen er monsteret basert på en Cayman. Den midtmotoriserte bilen er bygget for så heftig kjøreopplevelse som mulig, og alt er laget for å understreke dette.

Hjertet er en 3,8-liters boxersekser på 700 hk ved 7000 o/min og 890 Nm ved 4000 o/min. Ved hjel av en kraftig, sekvensiell sekstrinnskasse (den skal tåle 1200 Nm) og en bakaksel med diffbrems, gjør den 0-100-sprinten på ekstreme 3,2 sekunder. Toppfarten er 375 km/t.

Omtrent som en 600-hesters Golf
Ruf-folket sier at midtmotoroppsettet gjør det mulig å gi bilen ekstreme kjøreegenskaper, der vekten kan plasseres optimalt. Karbon- og kevlarkarosseriet er helt nybygget, med aerodynamikk finslipt for å høy toppfart som mulig. Panseret og dørene er av aluminium. CTR 3 har fått et ombygget chassis og integrert veltebur, og strukturen skal være svært stiv.

Dette bidrar også til å holde vekten på et imponerende nivå: CTR 3 veier 1400 kg, altså har hver hestekraft bare to kilo å drasse på. Det blir omtrent som en Golf med 600 hk.

- Skal også være trygg
Bilen er satt opp for å gi ekstrem kjøreglede, være perfekt på bane, og samtidig oppleves som trygg og sikker. Enorme bremser - med keramiske bremseskiver - er med på å understreke dette, det samme gjør de digre hjulene. Den ruller for øvrig på henholdsvis 255/35-19-hjul foran og 335/30-20-hjul bak.

Innvendig er det kunden som bestemmer, og bilen kan bygges som en rendyrket, funksjonell racerbil med lav vekt eller som en luksuriøs, sportslig og elegant bil. Men detaljer som speedometertavle gradert til 420 km/t, og en girspak i aluminium, er uansett på plass.

Det koster&
Så det er bare å ringe og bestille. Prisen er i utgangspunktet 380 000 euro, altså drøye 3,1 millioner kroner, før du begynner å spesialbestille detaljer og før du begynner å regne på våre særnorske avgifter.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning