Drømmebåter: Jeanneaus Prestige 510 og 60

Prestisjetunge franske damer

Jeanneau satser friskt på store båter. Vi har vært om bord i de to aller største.

Pluss ikon
Sist oppdatert

Tekniske data Prestige 510 og Prestige 60

  • Pris: kr 5 750 000/kr 10 000 000
  • Motoreffekt: Volvo Penta D9, 2x575 hk/Volvo Penta IPS900, 2x700 hk
  • Produksjonsland: Frankrike
  • Lengde (LOA): 15,76 m/19,50 m
  • Bredde: 4,36 m/ 5,10 m
  • Dypgang: 1,07 / 1,32 m
  • Byggemateriale: Glassfiber
  • Vekt: 14 540 kg/ 23 600 kg
  • CE kategori: B12/C14/ B14
  • Antall personer: 12-14 14
  • Soveplasser: 7/ 8
  • Drivstofftank, l: 1650 2800
  • Vanntank, l: 640 800
  • Mer informasjon: www.heitmannmarin.no

De siste årene har franske Jeanneau utvidet utvalget av sine aller største motorbåter. Verftet har vært mest kjent for seilbåter i Norge, men nå er hele den rikholdige serien av motorbåter fra rundt 17 til 60 fot tilgjengelig i Norge.

Denne gangen har vi vært om bord i de to så langt største modellene fra Jeanneau.

Riktignok heter de ikke Jeanneau, for å skille de store og mer luksuriøse modellene fra de mindre, går båtene nemlig under merkenavnet Prestige. Og den store Prestige 60 hører sågar med til den nyopprettede Yacht-serien.

Og det er ikke tvil om at du får yachtfølelsen om bord i den 19,5 meter lange og 23,6 tonn tunge Prestige 60. Båten ble valgt til European Powerboat of the Year 2010 i klassen for båter over 50 fot, en viktig anerkjennelse for Jeanneau som for første gang forsøker seg i denne størrelsen.

Se også: Vi tester en rimelig Jeanneau-seilbåt

PLASS: Solide plassforhold i Prestige 60-salongen.
PLASS: Solide plassforhold i Prestige 60-salongen. Foto: Gilles Martin-Raget

Cocktailselskap på topp

For mange er flybridgen ekstremt viktig på båter av denne størrelsen, og Prestige 60 skuffer ikke. Her kan du ha et mindre cocktailselskap enten du ligger ved kai eller er ute på sjøen. Skipperen sitter kongelig på en stor og behagelig førerplass der sofaen er stor nok for flere som vil følge med på navigasjonen.

Forut for førerplassen er det en svær solseng og hele den aktre delen av flybridgen er forbeholdt en stor L-sofa. I tillegg er det plass til en sjeselong på babord side, og naturlig nok en wetbar med plass til nødvendige forfriskninger på gode sommerdager. Nede på akterdekket er det også rikelig med plass.

En stor akterplattform og motorisert landgang hører med i denne båtklassen, og på akterdekket er det en stor sofa og tilhørende bord, samt nedgang til mannskaps-/reservelugar med to soveplasser og eget toalett/dusjrom. En stor bakvegg med skyvedør gir adgang til en fornuftig og rommelig salong og cockpit.

Når lengde og bredde blir i 60-fotsklassen, er det helt andre regler som gjelder enn i de 30-40 fots bo-båtene som jeg er vant til å være om bord i.

Luksusleilighet på kjøl

PÅ TOPP: For mange er flybridgen ekstremt viktig på båter av denne størrelsen, og Prestige 60 skuffer ikke.
PÅ TOPP: For mange er flybridgen ekstremt viktig på båter av denne størrelsen, og Prestige 60 skuffer ikke. Foto: Gilles Martin-Raget

Det er som å tre inn i en elegant ungkarsleilighet med styreposisjon. Helt akter på babord finner du en stor bysseseksjon som nok også Hellstrøm hadde nikket anerkjennende til. Så er det opp en forhøyning til hovedsalongen. Den består av to sofaseksjoner på hver side, der den på babord i tillegg har et spisebord, to spisestoler og to lenestoler i hver ende av bordet. Alt stilfullt i lyst skinn om bord i testbåten

SEPARAT: Med på kjøpet hører selvfølgelig et separat dusj-/toalettrom.
SEPARAT: Med på kjøpet hører selvfølgelig et separat dusj-/toalettrom. Foto: Gilles Martin-Raget

Førerplassen står selvsagt ikke tilbake for omgivelsene for øvrig. En meget behagelig og elektrisk styrt førerstol det står skrevet Kaptein" på med store bokstaver, samt et instrumentpanel som tidsriktig domineres av to store navigasjonsskjermer.

Tross størrelsen virker båten lettmanøvrert med sine to IPS 900 fra Volvo Penta. De til sammen 1400 hk holder fint på tross av båtens størrelse.

Se også: Prestige 39, et godt alternativ

Herlig eierlugar

Også under dekk blir reglene annerledes i en så stor båt. Eierlugaren ligger midtskips med inngang aktenfor trappen ned fra salongen. Her ligger den store dobbeltkøya i fartsretning, med rikelig plass rundt. På styrbord side er det plass til en sjeselongsofa og på babord et skrive-/sminkebord med uttrekkbar puff. I forkant av kabinen er det inngang til et stort separat baderom med to vasker, eget dusjkabinett og toalett. Heller ikke gjestene behøver å føle seg tilsidesatt om bord i Prestige 60.

På styrbord side er det lugar med to separate køyer, og i baugen er det en rommelig lugar med dobbeltkøye. Begge har selvfølgelig egne dusj-/toalettrom. Nå har ikke jeg all verdens erfaring med 60-fotere og hvilke krav eierne stiller, men totalinntrykket er av en meget ryddig og gjennomtenkt båt med løsninger og materialvalg som er elegante, men ikke prangende.

LIKT: Selve layouten er omtrent den samme i begge båtene, men det er litt mindre dørkplass i 510 enn om bord i storebror.
LIKT: Selve layouten er omtrent den samme i begge båtene, men det er litt mindre dørkplass i 510 enn om bord i storebror. Foto: Gilles Martin-Raget

Og at Prestige 60 skiller seg ut fra resten av modellrekken blir klart etter at man har vært om bord i Prestige 510.

Ikke noe negativt sagt om denne modellen, men det er tydelig at verftet har tatt i litt ekstra på alle områder for å gjøre 60-foteren til den mest eksklusive modellen.

Prestige 510 - annerledes under dekk

Ti fot merkes på hvilke valg designerne kan gjøre, og den største forskjellen finner du ikke overraskende under dekk. Bysseløsningen er trukket ned under dekk rett på babord side av trappen ned fra salongen, men en åpen løsning opp mot cockpit og vinduene i salongen gjør det lyst nok.

Aktenfor byssa er inngangen til eierlugaren. Her står den store dobbeltkøya på skrått i lugaren, noe som gir god plass på begge sider og rom for et lite arbeidsbord. Vinduer i skrogsiden gjør det lyst og hyggelig.

Med på kjøpet hører selvfølgelig et separat dusj-/toalettrom. Kabinløsningen følger i prinsippet Prestige 60, men lugar med to enkelkøyer på styrbord og en stor oval dobbeltkøye i bauglugaren. Også her hører egne dusj-/toalettrom med til hver lugar.

Nydelig cockpitsalong

Oppe i cockpit- og salongområdet lider man definitivt ingen nød. Førerplassen er bra ordnet med god oversikt og en rommelig sofa. Visà-vis finner du en sittegruppe med bord og to 1,5-setere, og et trinn ned og lenger akter kommer du til hovedsalongen med to store sofagrupper.

Akterdekket har en mindre sofagruppe og nedgang til mannskaps-/ ekstralugar. Også flybridgen på Prestige 510 er velegnet for heldagsopphold. Selve layouten er omtrent den samme som for Prestige 60, men det er litt mindre dørkplass enn om bord i storebror. I maskinrommet finner du to Volvo D9 med 575 hk hver. Det sørger for å gi båten tilstrekkelig marsjfartressurser.

Da vi kjørte båtene i Middelhavet var forholdene meget rolige, og ga ikke noe klart inntrykk av hvordan de vil oppføre seg når de blir mer bølger.

REDER: Eierlugaren i 60 ligger midtskips med inngang aktenfor trappen ned fra salongen. Her ligger den store dobbeltkøya i fartsretning.
REDER: Eierlugaren i 60 ligger midtskips med inngang aktenfor trappen ned fra salongen. Her ligger den store dobbeltkøya i fartsretning. Foto: Gilles Martin-Raget

Erfaringen fra andre store Jeanneaubåter vi har kjørt, som NC 11 og Leader 10 tyder på at verftet normalt sett har skrog som holder bra klassestandard. Vi regner også med at det er tilfellet for de to største båtene fra verftet når sjøen blir større.

Denne saken ble første gang publisert 11/12 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også