Galeon 640 Fly

Bryner seg mot de beste

Polske Galeon er ikke skuddredde. Midt i den verste krisa lanserer de Galeon 640 Fly – et flaggskip som skal slåss med de beste italienske og britiske prestisjemerkene.

Sist oppdatert

Polen er ikke akkurat det landet vi forbinder sterkest med store luksusbåter. Men Galeon-verftet har ekspandert med en hastighet og kraft som har vakt oppsikt i det europeiske båtmarkedet. Fra mindre båter i folkelig størrelse, har man hurtig bygget opp en serie store turbåter fra 30 fot og oppover.

Kronen på verket så langt, er Galeon 640 Fly - en storbåt som grenser inn i "mini-yacht"-området på grunn av sin utforming, der plass og komfort er prioritert fremfor sportslig fremtoning og egenskaper. Når du kommer inn i den store salongen og cockpit-området, ser du fort at Galeon har hentet inspirasjon fra italienske luksusprodusenter.

Det minner om å komme inn i en moderne leilighet, med en elegant sittegruppe akter og en åpen kjøkken - unnskyld - bysseløsning lenger fremme, med bardisk og anretning inkludert. Og vis-à-vis er det en stor og lekker spiseplass som gir mer assosiasjoner til en trendy restaurant, enn maritime stemninger.

Under dekk på en båt av dette kaliberet er plass selvfølgelig ikke noe problem, med tre store lugarer og eget kontor. Eierlugaren har et bad som igjen minner om nevnte luksusleilighet. På en så stor båt er selvsagt flybridgen det foretrukne oppholdsstedet på fine dager. Også her eksellerer Galeon-eieren i sitte- og solplasser.

Les også:

Aleksandra Brzozowska, markedssjef i Galeon, forklarer at verftet har store ambisjoner og en "vi kan klare alt" holdning som gjør at de tør satse i tider der andre nøler:

- Med Galeon 640 Fly ønsket vi å vise for oss selv og omverdenen at Galeon kan konkurrere med de beste, sier Brzozowska. Og mener bestemt at de har lykkes. Nettopp derfor tør verftet gå videre med planene om en 75-foter, som etter planen skal debutere neste år.

- Vi føler at rimelig arbeidskraft og lavere kostnader gir oss visse fortrinn på pris, samtidig som vi mener at egenskaper og kvalitet er på høyt nivå, fortsetter Brzozokwa. Den utstilte båten på Boot 2009 i Düsseldorf koster fra ca. 1,5 millioner Euro, eller rundt 13 millioner kroner før norske avgifter. Og sett opp mot de viktigste konkurrentene er det relativt sett en hyggelig prislapp.

Les også:

Denne saken ble første gang publisert 23/01 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også