Kvinnelige gründere med suksess

Her er supergründernes beste tips

Hardt arbeid, pasjon og kjærlighet. Sterke damer gir deg tipsene.

KVINNELIGE GRÜNDERE MED SUKSESS: Cecilie Melli, Celine Engelstad og Jane Iredale deler sine tips for å lykkes som sin egen sjef.
KVINNELIGE GRÜNDERE MED SUKSESS: Cecilie Melli, Celine Engelstad og Jane Iredale deler sine tips for å lykkes som sin egen sjef. Foto: FOTO: Linn M. Rognø og Scanpix
Sist oppdatert
VAKRE SMYKKER: Celine Engelstad satset alt på sitt eget smykkedesign.
VAKRE SMYKKER: Celine Engelstad satset alt på sitt eget smykkedesign. Foto: FOTO: Scanpix

- Vi har vært uredde og tenkt stort fra dag en! Det har vært en fordel for oss å være to, og vi har hele tiden dratt nytte av hverandre og dratt hverandre opp når en har vært usikker i perioder, forteller Celine Engelstad til Kvinneguiden.

Du husker kanskje Norge-smykket til Paris Hilton? På få år har Celine Engelstad og hennes partner, Gunnvor Vik, klart å bygge opp en sterk merkevare, og gjøre stor suksess i en vanskelig bransje.

Celine Engelstad sies å ha gjort gullsmedbransjen mer sexy. Ikke verst for ei jente i tredveårene. Men hva er hemmeligheten?

- Hemmeligheten vår har vært en god forretningsplan og en grundig undersøkelse av markedet. Det er alltid viktig å finne ut av om det er plass for ditt produkt eller tjeneste på markedet, sier gründeren.

Kvinnelige gründere med suksess

I en tøff bransje er det viktig å være trygg på seg selv og å ha stå på-vilje. Men husk også å bruke de ressursene du har rundt deg, råder Engelstad.

- Vær flink til å bygge nettverk, og husk at folk i din nærmeste krets ofte sitter på kunnskap du kan dra nytte av, sier hun.

Har du hatt en idé som du gjerne skulle ha satset på? Å gjøre suksess på jobb er både krevende og utfordrende. Spesielt hvis du ønsker å jobbe for deg selv. Å satse på en idé trenger likvel ikke å være så skummelt.  Det gjelder å være godt forberedt. Her får du Celine Engelstads tre beste råd:

1. Tør å bevege deg utenfor komfort-sonen din. Det er slik spennende muligheter dukker opp. Ikke vær redd for å gripe nye sjanser, eller lytte til nye ideer.

2. Finn ut om det er behov og plass i markedet for ditt produkt. Snakk med de som skal selge eller tilby din tjeneste, og lytt til deres råd.

3. Tenk stort fra dag en, og husk at du skal tjene penger. Vær åpen for forandringer, slik at det du tilbyr kan bli enda mer attraktivt for kundene dine.

Sminkesuksess

Makeupgründer Jane Iredale jobbet i utgangspunktet med film i USA, men valgte etter hvert å bytte beite. Hun ville starte noe eget. Etter å ha jobbet mange år med skuespillere som slet med hudproblemer på grunn av mye, og feil, sminke, ble det for henne en drøm å produsere kosmetikk som jobbet med, og ikke mot, huden.

BYTTET FELT: Jane Iredale droppet tv-karrieren til fordel for sitt eget sminkemerke.
BYTTET FELT: Jane Iredale droppet tv-karrieren til fordel for sitt eget sminkemerke. Foto: FOTO: Linn M. Rognø

Litt etter litt bygget hun opp sitt merkenavn, og I dag er Jane Iredale ett av de virkelig store merkene innen mineralmakeup. Hvordan hun klarte det?

- Masse hard jobbing. Man må ha et brennende engasjement og en pasjon for det man skal jobbe med, forteller gründeren til Kvinneguiden.

I tillegg til masse lyst og pågangsmot er det også viktig å være til å stole på, mener Iredale.

- Det er viktig å levere det man sier man skal levere. Troverdighet er helt nødvendig. Det skaper et solid fundament, forklarer hun.

Tro på deg selv

For henne har det å være kvinne i businessverden vært lite å bekymre seg over. Selv om det fortsatt er menn som er overrepresentert i sjefsyrker og som gründere, er nemlig skjønnhetsbransjen fortsatt dominert av kvinner.

- Det er fort gjort å tenke at det er menn som regjerer verden. Det er det ikke. Det er viktig å ha tro på at man skal klare det, sier Iredale.

Med tro på seg selv om masse pågangsmot har Jane Iredale lykkes som gründer. Her er hennes tre beste råd til seg som har lyst til å gjøre det samme:

1. Omgi deg med mennesker du stoler på. Og da mener jeg ikke venner, men en advokat, en revisor og andre fagpersoner som kan hjelpe deg med de tingene du ikke kan noe om.

2. Ta vare på deg selv. For å drive sin egen bedrift trenger man mer energi enn man noen gang kan forestille seg. Det er hardt arbeid.

3. Ikke begynn hvis du ikke er villig til å gi alt for det. Du må være ekstremt lidenskapelig opptatt av det du skal jobbe med. Det vil ta alt. Du må ha en pasjon som driver deg.

Jobber hardt

- Som gründer er det viktig ikke å være redd for å jobbe. Dag og natt og ferier om nødvendig, sier Cecilie Melli.

STERK DAME: Moren til Cecilie Melli var sterk, iherdig, nøyaktig og munter, og lærte henne at alle er sin egen lykkes smed.
STERK DAME: Moren til Cecilie Melli var sterk, iherdig, nøyaktig og munter, og lærte henne at alle er sin egen lykkes smed. Foto: Foto: Janne Rugland

Med vakre, feminine snitt og detaljer har Melli blitt et solid merkenavn innen motebransjen. Hennes kreasjoner er ofte å se på rød løpere, og både kjoler og smykker er ofte å se på norske kjendiser. Bak suksessen står masse pågangsmot og en god dose kjærlighet.

I tillegg til sterk arbeidsvilje er det også viktig å takle utfordringer. Du vil garantert møte litt motstand på veien, mener gründeren.

- Det er viktig ikke å ta det som et nederlag om man gjør noe feil. Som gründer er man ofte førstemann i løypa og må regne med å gjøre en hel haug med feil. Da må man prøve å ta lærdom av erfaringene og riste av seg nederlagene, mener Melli.

Å ha sitt eget firma kan være tøft. Men selv om det kan være fristende, er det aldri lurt å ta snarveier eller bruke andre til å komme seg oppover, sier designeren.

- Jeg tror man kommer veldig langt med å holde stien ren og vite sikkert i hjertet at man har gjort det rette. Pass samtidig på at man ikke blir utnyttet av mennesker med dårlige hensikter.

Setter grenser

Du må likevel ikke bli naiv.

- Vær flink til å sette grenser, og vær hard når det trengs. Det er viktig å beskytte seg og sitt slik at du ikke trenger å gå på akkord med dine egne verdier.

Ja, det er vanskelig å lykkes i motebransjen. Men det er mulig. Her får du Mellis beste råd for hvordan du skaper deg et godt fundament:

1. Jobb jevnt og trutt, selv om du er litt pjusk, pusen din har dødd, eller om du ikke skulle føle for det.

2. Ha stålkontroll både på økonomi og annet administrativt arbeid. Da unngår du ubehagelige overraskelser.

3. Elsk jobben og budskapet ditt. Da blir alle de andre punktene så mye lettere. Det hjelper deg også med å få gode ansatte og gode kunder.

Denne saken ble første gang publisert 02/05 2012, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også